Teknobygg AS skal bygge føringsveier for ERTMS mellom Steinkjer og Bodø. Bildet viser entreprenørens dreneringsarbeid på Storforshei ved Mo i Rana på Nordlandsbanen i juli 2015. (Foto: Teknobygg AS)

Teknobygg AS skal bygge føringsveier for ERTMS mellom Steinkjer og Bodø. Bildet viser entreprenørens dreneringsarbeid på Storforshei ved Mo i Rana på Nordlandsbanen i juli 2015. Foto: Teknobygg AS

Nå får Nordlandsbanen nytt signalsystem

Teknobygg AS vant den aller første kontrakten — verdt 72 millioner kroner.
Del Lag bokmerke Skriv ut Send på e-post

Oppdraget omfatter bygging av føringsveier for tele- og signalkabler mellom Steinkjer og Bodø, og har en verdi på 72 millioner kroner.

Moderne programvarer

ERTS (European Rail Traffic Management System) er et signalanlegg som hovedsakelig består av moderne programvarer som gir helt andre muligheter for både styring av togtrafikken og informasjon som gis til togoperatører og passasjere.

Det databaserte signalanlegget er enklere å konfigurere og endre. I tillegg muliggjør ERTMS kontinuerlig overvåking av togenes posisjon og hastighet.

Lokalkjent entreprenør

Teknobygg AS har tidligere hatt flere oppdrag langs Nordlandsbanen og Dovrebanen for blant annet Jernbaneverket og ROM Eiendom.

Arbeidet skal fordeles på cirka 60 anleggsplasser mellom Steinkjer og Bodø. I tillegg er det et krav fra Jernbaneverket at gjennomføringen ikke skal ramme togtrafikken.

Krevende jobb

– Erfaring med arbeid inntil jernbane i drift er ingen ulempe. Håndtering av arbeider på en så lang jernbanestrekning kan også bli krevende. Sikkerhet og god logistikk blir derfor avgjørende i gjennomføringen, sier Carl Anders Pettersen, ansvarlig for arbeidene i Jernbaneverket, i en pressemelding.

De nye føringsveiene skal i all hovedsak etableres på og rundt stasjoner (unntatt Steinkjer stasjon), planoverganger og blokkposter, som er passeringspunkter mellom to stasjoner. Prosjekteringsarbeidet settes i gang i april, mens første spadetak er forventet i mai. Arbeidene skal være ferdig i desember 2017.

Glad entreprenør

Hos Teknobygg AS er det for tiden veldig god stemning etter at selskapet signerte sin aller største kontrakt på jernbanen med ERTMS-prosjektet.

– Vi er selvsagt stolte over det, og ser fram til å levere med gode resultater slik vi har gjort før, sier Roar Bardal, prosjektleder i Teknobygg AS.

– Vi skal jobbe på stasjoner der det er både reisende og driftspersonell til stede. Koordinering og hensyn til eksisterende drift av både jernbane og stasjoner blir viktig, selv for vi som kjenner godt til jernbanen fra før av, sier Bardal.



Teknobygg AS

  • Teknobygg AS har hovedkontor på Ranheim i Trondheim, og har mesteparten av sin virksomhet i Midt-Norge og langs Nordlandsbanen.
  • I 2015 hadde selskapet en omsetting på rundt 560 millioner.
  • Teknobygg AS har cirka 160 ansatte, de fleste av dem fagarbeider med kompetanse innen betong og anlegg.
  • Teknobygg AS har rammeavtale med både Jernbaneverket og ROM for mindre maskinarbeider langs jernbanen.

Mer å lese

Trønder-Avisa er opptatt av å ha en saklig og åpen debatt på vår nettutgave. Vi kontrollerer alle innlegg før de kommer på trykk på samme måte på nettutgaven som på papirutgaven. Debatten er åpen for publisering fra kl.07.00 (08.00 i helgene) til midnatt, Du kan gjerne sende inn innlegg på andre tidspunkter men de blir ikke publisert før vi har gått gjennom innleggene.

Vi forbeholder oss retten til å fjerne, forkorte eller redigere innlegg som sendes inn. Ditt fulle navn må fremgå av brukernavn, signatur i kommentaren og/eller Facebook-profil.

Vi har valgt å sette opp et sett av regler for debatten på vår nettutgave
  • Bruk fullt navn.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere andre debattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger blir ikke akseptert.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på t-a.no.
  • Trønder-Avisa har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
Innlegg som bryter med våre debattregler, vil ikke bli publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke forholder seg til disse overholder reglene.
comments powered by Disqus
Siste kommenterte artikler

Anbefalt artikkel

{{item['title']}}
Skjul
Vis