Øser av kjærlighetsboka

Med overraskende sceneskifter, nye stemmer og musikalske rammer går Ingrid Storholmen enda dypere inn i kjærligheten.
Kultur

Samtidig øser musikere og komponister av Storholmens bok.

Med overraskende sceneskifter, nye stemmer og musikalske rammer går Ingrid Storholmen enda dypere inn i kjærligheten. Samtidig øser musikere og komponister av Storholmens bok.

– Kjærligheten er et tema som treffer, slår Storholmen fast.

I fjor kastet hun seg ut på dypt vann med bok om kjærligheten. Knapt hadde boka « Til kjærlighetens pris» landet før den ble brukt som utgangspunkt for diskusjoner om kjærligheten – det viktigste og vanskeligste, i livet og i litteraturen, som forfatteren selv har sagt. Siden sirkulerte boka som en slags Sareptas krukke for ulike musikere – som holdt seg på plass ved instrumentene. I sin nye forestilling går Storholmen et skritt videre, lar musikeren legge fra seg bassen for å bli aktør på scenen.

– Jeg hadde lyst til å bryte ned en vegg. Ved å la en musiker plutselig legge ned kontrabassen og gå ut av rollen sin og begynne å lese opp fra ei bok, bryter vi litt med forventningene til publikum. Dessuten trengte jeg en mannlig stemnme for å kunne få fram dialogen i boka, sier Storholmen.

Med sin nye versjon, i ny musikalsk drakt, reiser hun nå rundt i fylket sammen med musikerne Olav Kallhovd og Ole Marius Sandberg. Inderøy får besøk i dag, Steinkjer 5. mai og 30. mai inntar de litteraturfestivalen i Lillehammer.

Diktsamlingen bygger på myten om Orpheus som går ned i dødsriket for å hente sin kjæreste Evridike. Han får med seg sin kjære, og går opp samme vei som han gikk ned. Han foran, hun bak. Men Orpehus trosser dødsgudinnenes beskjed om ikke å snu seg – og Evridike forsvinner. Myten har gitt opphav til mange diskusjoner om kjærlighetens karakter. Hvorfor snudde Orpehus seg? Stolte han ikke på Evridike? Var det omsorg? Ville han ha henne bare abstrakt?

Storholmens bok er todelt, der den ene delen er bygd opp på opptak av den rufsete, hverdagslige talestrømmen mellom en mann og en kvinne som går ned i Orpheushulen. Den andre delen er finmeislede dikt om kjærlighet.

Kulturfestivalen Vrimmel i Ytre Namdal var en av de første kulturaktørene som grep fatt i boka. De inviterte til bokbad rundt temaet kjærlighet, med «Til kjærlighetens pris» som en av utskytningsrampene for diskusjonen og med Olav Kallhovd og Ole Marius Sandberg som musikalske følge. Dette ble starten på et nytt samarbeid mellom forfatter og musikere.

– Musikerne er bevisste, kloke karer som syns det var artig å jobbe med teksten og kjærligheten. Vi snakket samme språk, sier Storholmen.

Forestilling er utviklet, nye skreddersydde komposisjoner er kommet til, og bassist Ole Martin Sandberg sa seg villig bruke som mannlig reisefølge inn i dødsriket.

Storholmen har gode erfaringer med å bruke musikk sammen med tekst. Klanger utdyper og gjør opplevelsen blir sterkere.

Temaet kjærlighet har også en usedvanlig appell, både blant profesjonelle kunstnere og vanlige publikummere.

Dette har gitt muligheter til å utvikle innholdet i boka. Under opplesning i Verdal fikk forfatteren følge av fløytemusikk. I Trondheim grep lærere og elever ved komponistlinja på musikkonservatoriet tak i boka og brukte den som grunnlag for nye operaer.

– Jeg fikk høre den med i tre versjoner, med tre besetninger, sier Ingrid Storholmen.

– Tilfører de noe nytt til din oppfatning av kjærligheten?

– Ja, og det viser at det evige tema om kjærligheten hhar gyldighet hos folk.