Forvirring rundt markedsføring av økologisk mat

Riksrevisjonen mener den merkenøytrale markedsføringen av økologisk mat er for dårlig, men aktørene er ikke enige om hvem som har ansvaret.

Et utvalg økologiske varer i en Many-butikk.Foto: Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix

Nyheter

I februar slaktet Riksrevisjonen satsingen på økologisk landbruk, og en av grunnene til dette er manglende generisk, altså merkenøytral, markedsføring, skriver Nationen. Landbruks- og matminister Jon Georg Dale (H) svarte at han først og fremst anså økomarkedsføring som kjedenes og merkenes ansvar.

– Argumentasjonen og markedsføringa som brukes om konvensjonelt landbruk, er det samme som brukes om økologisk landbruk andre steder. Vi har også industrilandbruk her i Norge, men det kommer ikke fram i informasjonen som når ut til forbrukeren, mener Ola Elvestuen (V), leder for Stortingets energi- og miljøkomité.


Kjøper du økologisk mat hvis du har muligheten?
Du må velge et alternativ

Matmerk, som har ansvar for den generiske markedsføringen, gjør hva de kan innenfor sine rammer, sier administrerende direktør Nina Sundqvist. Samtidig mener økoprodusenter og -organisasjoner at samvirkene er for dårlige til å promotere økologisk mat, mens Tine sier at etterspørselen etter økologisk melk ennå er for lav.

I 2010 vedtok Stortinget at 15 prosent av landbruket skulle være økologisk innen 2020. Økologisk mat kjennetegnes av liten bruk av tilsetningsstoffer, god velferd for husdyr og ingen bruk av kjemiske plantevernmidler