Det kan bli streik i SAS (Foto: Erik Johansen/NTB scanpix)

Det kan bli streik i SAS Foto: Erik Johansen/NTB scanpix

Fare for pilotstreik og flykaos for SAS

Pilotene i tre skandinaviske pilotforeninger har sendt ut et første konfliktvarsel til SAS, etter brudd i forhandlingene mellom partene.
Del Lag bokmerke Skriv ut Send på e-post

Danske og norske SAS-piloter organisert i de tre skandinaviske foreningene Dansk Pilotforening (DPF), Norske SAS-flygeres Forening (NSF) og SAS Norge Pilotforening (SNF) sendte konfliktvarselet fredag 25. august, skriver det danske bransjemediet Check-In.dk.

Ifølge nettsiden kommer streiketrusselen etter at forhandlingene om en ny arbeidsavtale for pilotene har vært fastlåst lenge.

– Det har overhodet ikke vært utsikt til fremdrift i forhandlingene over sommeren – tvert imot har SAS gang på gang benyttet seg av sin tolkningsrett i forhold til gjeldende avtale til pilotenes ulempe, heter det i et medlemsskriv som Check-In.dk har fått tak i.

Ifølge nyhetsbyrået Ritzau betyr streikevarselet for DPFs vedkommende at en konflikt tidligst vil kunne tre i kraft fra midnatt 11. september.

–Stor avstand

SNF-leder Jan Levi Skogvang sier forhandlingene har vært fastlåst siden mars. Organisasjonen sendte på vegne av sine 230 medlemmer melding om plassoppsigelse til Riksmekleren torsdag.

– Jeg kan ikke ta stilling til hvor reell faren for streik er per nå. Dette er foreløpig en helt ordinær melding om forhandlingsbrudd, som skjer stort sett hvert år, sier han til NTB.

Meklingen er berammet til 9. og 10. september, noe som betyr at en eventuell streik tidligst vil kunne begynne 11. september.

Organisasjonen har rundt 230 medlemmer. NSF er noe større, med sine 360 medlemmer. Også de har sendt varsel om plassoppsigelse til Riksmekleren. De er tydeligere på at det er lang avstand mellom SAS og pilotene.

– Vi har forhandlet vårens tariffoppgjør i fem måneder uten at vi har kommet til noen enighet, og avstanden er stor. Det er ingen progresjon i forhandlingene, sier leder Jens Lippestad til NTB.

Mekling

Han sier pilotene er lei av å ikke få gehør hos SAS for sine krav. Mens flyselskapet ønsker ytterligere fleksibilitet, ønsker pilotene mer forutsigbarhet og mulighet til å påvirke egen arbeidstid.

– Et av hovedkravene våre er det å kunne få mere fri i helgene, sier Lippestad.

Heller ikke han vil imidlertid si noe om hvor stor faren er for streik.

– Det kan jeg vel ikke svare på. I Norge skal vi gjennom tvungen mekling hos Riksmekleren, og da får vi se hva som kommer ut av det, sier han.

Vil unngå konflikt

NHO Luftfart forhandler med pilotene på vegne av SAS. De bekrefter å ha fått varsel om brudd i forhandlingene, men vil ikke si hva som er kjernen i konflikten.

– Det går vi ikke inn på nå. Nå havner saken på Riksmeklerens bord, og vi går ikke inn på de konkrete problemstillingene nå, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe til NTB.

Han bekrefter at forhandlingene har pågått i lang tid uten en løsning, men håper likevel på å unngå konflikt.

–Vi har alltid et håp om å finne en løsning, og noen ganger trenger man hjelp fra riksmekleren. Vi har alltid mål om å unngå konflikt når vi starter mekling, sier Lothe.

Høytsvevende martna

For pilotene hos Midtnorsk Helikopterservice tilbringes Steinkjermartnan 350 meter opp i lufta.

20 personer evakuert etter røykutvikling på fly fra Værnes

Ingen ble skadd etter landing ved Bodø lufthavn.

FlyViking med rute fra Trondheim lufthavn

Knyttes sammen med eksisterende rutenett i Nord-Norge.

Mer å lese

Trønder-Avisa er opptatt av å ha en saklig og åpen debatt på vår nettutgave. Vi kontrollerer alle innlegg før de kommer på trykk på samme måte på nettutgaven som på papirutgaven. Debatten er åpen for publisering fra kl.07.00 (08.00 i helgene) til midnatt, Du kan gjerne sende inn innlegg på andre tidspunkter men de blir ikke publisert før vi har gått gjennom innleggene.

Vi forbeholder oss retten til å fjerne, forkorte eller redigere innlegg som sendes inn. Ditt fulle navn må fremgå av brukernavn, signatur i kommentaren og/eller Facebook-profil.

Vi har valgt å sette opp et sett av regler for debatten på vår nettutgave
  • Bruk fullt navn.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere andre debattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger blir ikke akseptert.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på t-a.no.
  • Trønder-Avisa har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
Innlegg som bryter med våre debattregler, vil ikke bli publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke forholder seg til disse overholder reglene.
comments powered by Disqus
Siste kommenterte artikler

Anbefalt artikkel

{{item['title']}}
Skjul
Vis