Alt ikke tapt selv om det blir SAS-streik

Streik i et flyselskap er en ekstraordinær begivenhet som ikke utløser de store erstatningene EU-reglene åpner for. Men alt er ikke tapt for det.

– Det første man må gjøre, er å sjekke om vilkårene i billetten åpner for endringer i bestillingen eller for å få pengene tilbake, sier kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Ann Hege Skogli.Foto: Svein Helge Falstad

Nyheter

Meklingen i SAS ble mandag morgen brutt, og pilotene har tatt ut alle norske flygere i streik fra torsdag. Om en løsning ikke blir funnet innen det, betyr det at store deler av SAS' avganger blir kansellert.

– Det første man må gjøre, er å sjekke om vilkårene i billetten åpner for endringer i bestillingen eller for å få pengene tilbake, sier kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Ann Hege Skogli.

Det gjør det når det gjelder fullprisbilletter. men ikke de billigste billettene som ikke kan endres eller refunderes.

– Man betaler jo ekstra for fleksibiliteten, sier hun til NTB.

– Men når streiken først er et faktum og flyet er kansellert, har passasjeren rett til både ombooking og eventuell refundering. Da må du ta kontakt med SAS, sier hun.

Annen reisemåte

SAS skal da finne annen reisemåte for passasjeren, enten med et samarbeidende flyselskap, eller med buss eller tog, og det skal flyselskapet dekke.

Men velger du å kjøpe ny og dyrere billett i et annet selskap, for eksempel fordi du må fort fram, må man betale selv.

Om en heller velger å droppe turen, skal man få igjen pengene for den delen av billetten som ikke er brukt, tilbake, inkludert skatter og avgifter som er betalt.

Men det må være klart at flyselskapet ikke har noe ansvar for å dekke hotell eller leiebil som er betalt på forhånd, og som ikke blir brukt.

Skogli sier at man også bør sjekke reiseforsikringen og forsikringen som eventuelt er knyttet til kredittkortet man brukte til kjøp av billetten.

Ekstraordinær omstendighet

I utgangspunktet åpner ikke streik for de store erstatningene EU har fastsatt når flyavganger kanselleres eller blir forsinket av årsaker flyselskapet burde ha kontroll over, som mannskapsmangel eller tekniske problemer.

Streik, på samme måte som dårlig vær, regnes for å være en ekstraordinær omstendighet som flyselskap ikke har kontroll over.

Flyselskapene forventes likevel å prøve å hjelpe passasjerer som blir rammet, og Forbrukerrådets råd er å ta kontakt med SAS så raskt som mulig.

Rett til matbit

Om man blir sittende fast på bestemmelsesstedet etter å ha reist ut før det ble streik, skal flyselskapet sørge for hjemreisen.

Drøyer det, eller er det umulig med ombooking, skal de betale for hotell og forpleining inntil tilbakereisen kan finne sted.

Uansett har man ifølge Skogli rett til mat og drikke og eventuelt tak over hodet ved forsinkelser, uansett årsak, for eksempel om man blir ombooket til en senere avgang på grunn av streiken.

Dette gjelder etter to timer for korte reiser, og etter tre til fem timer for lengre reiser.