– Så snart vi vet noe vil vi sammen med SAS gå ut med informasjon, slik at vi unngår terminaler stappfulle av reisende som ikke kommer seg noe sted, sier kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud.
(Foto: Svein Helge Falstad)

– Så snart vi vet noe vil vi sammen med SAS gå ut med informasjon, slik at vi unngår terminaler stappfulle av reisende som ikke kommer seg noe sted, sier kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud. Foto: Svein Helge Falstad

Uvisst hvordan SAS-streik rammer Værnes

Avinor vet foreløpig lite om konsekvenser av en eventuell streik blant alle norske SAS-flygere fra torsdag.
Del Lag bokmerke Skriv ut Send på e-post

–  Vi venter på informasjon fra SAS om uttaket av piloter og konsekvenser det får og ikke får for passasjerene, sier kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud i Avinor til Trønder-Avisa.

SAS-streiken trappes opp torsdag. Da blir alle norske SAS-flygere tatt ut i streik, og streiken vil ramme all rutetrafikk, melder fagforeningen Parat mandag.

– Vet lite foreløpig

Kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud i Avinor har mandag formiddag ikke så mye å fortelle om konsekvenser for Trondehim lufthavn Værnes hvis det blir full pilotstreik i SAS fra torsdag.


Alt ikke tapt selv om det blir SAS-streik

Streik i et flyselskap er en ekstraordinær begivenhet som ikke utløser de store erstatningene EU-reglene åpner for. Men alt er ikke tapt for det.

 

Ulverud legger til at Avinor vil være opptatt av å gi informasjon til passasjerer så snart SAS kommer med noe om omfanget en streiken vil få.

 – Så snart vi vet noe vil vi sammen med SAS gå ut med informasjon, slik at vi unngår terminaler stappfulle av reisende som ikke kommer seg noe sted, sier Ulverud.

To piloter i streik

Bare to piloter ble tatt ut i streik mandag, men fra torsdag blir utvidelsen dramatisk. Likevel har SAS håp om en løsning på konflikten innen den utvides.

– Streiken får ingen innvirkning på trafikken mandag. Men pilotforeningene har varslet tiltak som skulle kunne påvirke trafikken fra torsdag, sier pressekontakt Tonje Sund i SAS til NTB.

– Men vi har de seneste ukene tegnet avtaler med pilotforeningene i Sverige og Danmark, og vi arbeider for å komme til enighet også med de norske før torsdag, sier hun.

– Provoserende

Norsk Flygerforbunds forhandlingsleder Jens Lippestad sier SAS har vist manglende vilje til å komme pilotene i møte.

– SAS kunne unngått streik dersom de hadde gitt oss samme betingelser som våre kolleger i Danmark og Sverige, med nasjonale tilpasninger. Dette er svært provoserende. Vi kan ikke akseptere denne splitt og hersktaktikken til SAS, sier Lippestad.

Pilotene har fått tilbud om samme lønnsøkning som andre grupper, ifølge direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart, som har forhandlet på vegne av SAS.

Noen helger fri

Men det er arbeidsavtalen som er det største stridstemaet. Pilotene krever større forutsigbarhet i turnusplaner. Hyppigheten i antall helgevakter er også et tema.

– Vi er opptatt av at selskapet skal lykkes, og har derfor stilt moderate krav. Det eneste vi krever er et lønnsoppgjør på linje med andre, et par helger fri i måneden og trygge arbeidsplasser, sier Lippestad.

SAS og NHO er svært skuffet.

– Vi er veldig skuffet. Vi hadde på bordet krav som går langt ut over det andre grupper i årets oppgjør har fått, og langt ut over det SAS-pilotene i Sverige og Danmark har akseptert, sier Lothe til NTB.

Konkurranseutsatt

Partene møttes til mekling lørdag, og meklingen fortsatte ut over fristen ved midnatt natt til mandag inntil bruddet mandag morgen. LO-forbundet Norsk Flygerforbund og Parat-foreningen SAS Norge har meklet på vegne av pilotene, med SAS som motpart.

Lothe sier at arbeidsgiverne strakte seg svært langt i meklingen, uten å nå fram hos SAS' pilotforeninger.

– Det er leit med slike krav i et konkurranseutsatt selskap, krav som ville gå ut over konkurransekraften framover, sier Lothe og viser til at SAS konkurrerer i et hardt globalt marked der alle konkurrenter hele tiden omstiller seg for å holde kostnadene nede.

Alt ikke tapt selv om det blir SAS-streik

Streik i et flyselskap er en ekstraordinær begivenhet som ikke utløser de store erstatningene EU-reglene åpner for. Men alt er ikke tapt for det.

Mer å lese

Trønder-Avisa er opptatt av å ha en saklig og åpen debatt på vår nettutgave. Vi kontrollerer alle innlegg før de kommer på trykk på samme måte på nettutgaven som på papirutgaven. Debatten er åpen for publisering fra kl.07.00 (08.00 i helgene) til midnatt, Du kan gjerne sende inn innlegg på andre tidspunkter men de blir ikke publisert før vi har gått gjennom innleggene.

Vi forbeholder oss retten til å fjerne, forkorte eller redigere innlegg som sendes inn. Ditt fulle navn må fremgå av brukernavn, signatur i kommentaren og/eller Facebook-profil.

Vi har valgt å sette opp et sett av regler for debatten på vår nettutgave
  • Bruk fullt navn.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere andre debattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger blir ikke akseptert.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på t-a.no.
  • Trønder-Avisa har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
Innlegg som bryter med våre debattregler, vil ikke bli publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke forholder seg til disse overholder reglene.
comments powered by Disqus
Siste kommenterte artikler

Anbefalt artikkel

{{item['title']}}
Skjul
Vis