Starter bryggeri i knallhard konkurranse

Lokale småbryggere kjemper en hard kamp om øltørste kunder.

Smak: Arne Marius Haugen og Martin Houge fra Nøgne Ø serverte smaksprøver på Gjertruds vintervarmer på Oskars torsdag kveld.Foto: Håkon Okkenhaug

null
Nyheter

Jørund Eggen starter bryggeri og selskapslokaler på gården. Han tror det er mulig å tjene penger i knallhardt lokalølmarked.

I dag er det mørkt og stille i mastu på Fæby gård i Verdal. Til sommeren håper Jørund Eggen det skal syde av liv. Planene er store.

– Vi skal lage bryggeri i første etasje og ha selskapslokaler med plass til 40 personer i andre etasje. Målet er å brygge øl og selge så mye som mulig fra gården, sier Jørund Eggen.

Fæby har eldgamle øltradisjoner. I matrikkelen fra 1669 står det «der var humlehave» på gården. Ved uthuset blomstrer hver sommer gårdens egne humleblomster, en av de viktigste bestanddelene i ølproduksjon.

– Vi skal lage øl på lokal humle. Jeg har allerede prøvd den, sier Jørund Eggen.

10.000 til 15.000

Deler av utstyret til bryggingen er allerede innkjøpt. Nå gjenstår detaljer i prosjekteringen før de starter ombyggingen av bryggeriet og selskapslokalet.

– Jeg begynte å brygge øl til hjemmebruk for fire år siden. Det førte til at vi fikk et forprosjekt gjennom Innovasjon Norge. Jeg har også tatt bryggekurs i England, sier Jørund Eggen. I vår kontaktet han en annen lokal hjemmebrygger, Arne Marius Haugen, som i vår ble norgesmester i hjemmebrygging

Tøff bransje

Små håndverksbryggerier har dukket opp over hele landet de siste årene. I Trøndelag er det 15. Bare tre av dem gikk med overskudd i fjor. Og i forrige uke gikk To tårn i Trondheim konkurs.

– Det er et hardt marked dere skal inn i?

– Konkurransen er hard. Vi ser primært på det lokale markedet. Stiklestad har potensial spesielt på sommeren. Vi ser også etter bedriftskunder og har flere bein å stå på med selskapslokale og servering der. Målet er at mesteparten av ølet skal selges fra gården, på festivaler og andre events. I starten vil dette være en bijobb for oss, sier Jørund Eggen.

Store planer: I huset i bakgrunnen skal Jørund Eggen lage selskapslokaler og bryggeri. Målet er å brygge mellom 10.000 og 15.000 liter øl i året. – Vi vil skape ny aktivitet på gården, sier han. På jorda som hører til gården dyrkes det potet. Foto: Johan Arnt NesgårdFoto: Johan Arnt Nesgård

 

De to ser for seg å brygge to-tre dager i uka, og produsere mellom 120 og 200 liter hver gang.

– Vi skal ikke inn i butikker. Der er det ikke marginer nok, sier Arne Marius Haugen.

Bredere utvalg

Veteranen i pubbransjen er Leif Sollund på Oskars i Levanger. På puben har han over 370 forskjellig øltyper.

– Skal de lykkes må de lage øl til folket, ikke til bryggere. Mange som driver lokalbryggeri vil ha anerkjennelse fra andre bryggere, ikke fra publikum, sier han.

Det er fremdeles de lette pilsnertypene som selger mest, men Sollund sier det er en kraftig økning i salget av andre typer øl.

– Den som har lyktes best er Inderøy gårdsbryggeri. De har 6–7 grunnøl som er like godt hver gang. De hadde en lang tøff prosess før de fikk økonomi i det. Hvis noen er villige til å gå den lange vegen er det håp, sier Sollund.

Ærefullt oppdrag

Torsdag kveld var det presentasjon av Arne Marius Haugens vinnerøl fra NM. Bryggeriet Nøgne Ø lar alltid NM-vinneren brygge hos dem. Nå er over 4.000 liter dobbelbokk ferdig og i salg.

– Det er artig å se at ølet har solgt godt på Vinmonopolet, sier Martin Houge fra Nøgne Ø. Ølet holder ni prosent, og kan nytes like godt neste vinter.

– Trøndelag har mange gode øl. Men det er trangt om plassen. Vi har bygd bryggeriet stein for stein siden starten for 15 år siden. Nå har vi 18 forskjellige øl i fastproduksjon, noen sesongøl og noe vi eksperimenterer i. I år har vi laget 30 forskjellige øl, og nå er det øl som er brygget på den norske gjærstammen kveik som er meget populært, sier Martin Houge.