Dårligere salg for Tine – varsler nedbemanning

Tine svekket driftsresultatet i fjerde kvartal i 2017 med 10 prosent sammenlignet med samme periode året før. Nå blir det nedbemanninger.

Salget av søtmelk fortsetter å falle.  Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Konsernsjef Hanne Refsholt under presentasjonen av årsresultatet til Tine.  Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Nyheter

Driftsresultatet for siste kvartal i 2017 endte på 281 millioner kroner, en nedgang på 28 millioner kroner. 

For året som helhet falt driftsresultatet 179 millioner kroner til 1.537 millioner kroner fra 2016 til 2017. I meieridelen var utviklingen svakt positiv, men i volum gikk det nedover. Salget av søtmelk fortsetter å falle, noe som ifølge selskapet skyldes at enkelte varianter av Tine-melk ikke lenger tilbys av alle kjedene. Salg av ost har falt både i verdi og volum etter god vekst i flere år.

Sjefen er ikke fornøyd

– Vi er ikke fornøyd med utviklingen. Vi fortsetter å gjennomføre forbedringer i alle deler av verdikjeden. Det er også avgjørende at Tine styrker forbrukerdialogen og blir flinkere til å respondere raskere på forbrukertrender, sier konsernsjef Hanne Refsholt i en  kommentar.

Samtidig gleder hun seg over at nylanseringer som Østavind har slått an.

Yoghurt-salget falt i både verdi og volum i fjor, og konsernsjefen varsler en innovasjonsjobb innenfor et marked preget av betydelig konkurranse.

Tiltak som nedbemanning

Tine varsler nå at selskapet skal styrke konkurransekraften gjennom å redusere kostnadene med 450 millioner kroner innen starten av 2019. 

«Forbedringsprogrammet omfatter tiltak i alle selskapets virksomhetsområder. Tiltakene, hvor mange er iverksatt allerede, vil bestå av strukturvurderinger, pågående endringsprosjekter, reduserte konsulentkostnader og nedbemanning», heter det.