Konkurrerer om bloggtoppen

Foreløpig gir det lite penger. Men Jorid Kjølsvik Kvam (24) satser på interiørblogging.

Foto: Johan Arnt Nesgård

Nyheter

24-åringen tar imot i et hus i Momarka i Levanger. Her er det hvite vegger med fancy dekor på veggene. Men du trenger ikke være hjemme hos Jorid Kjølsvik Kvam for å ha vært der. På bloggen skriver hun hver dag om noe nytt hun gjør i huset, nytt på interiørfronten, eller en liten kakeoppskrift.

– Bildene betyr mye. Det merker jeg selv når jeg leser andres blogger. Er bildene gode, blir jeg der ei stund, sier hun.

Design

Det hele begynte som en mammablogg. Da den ble mer og mer lest, skjermet hun privatlivet. Nå er det kun interiør hun skriver om. Det har ført henne opp på lista som den 76. mest leste bloggeren i landet, og er blant de ti i finalen i Vixens konkurranse om årets interiørblogg.

Designet står hun for selv.

– Jeg har fagbrev som automatiker. Datainteressen har jeg hatt hele tiden. Nå utvikler jeg websider for andre i tillegg til min egen blogg, sier hun.

Jorid Kjølsvik Kvam har laget sitt eget enkeltmannsforetak der hun tjener penger på datainteressen.

– Tidligere fikk jeg tilsendt en del fra produsenter som de ville jeg skulle skrive om. Jeg samarbeider med flere annonsører. Jeg skriver gjesteinnlegg hos dem og har annonser for deres varer og mottar varer fra dem. Men 90 prosent av det jeg skriver om er ting jeg har kjøpt for egne penger, sier hun.

Bloggen gir så langt små inntekter. Mesteparten kommer fra selskapene som engasjerer henne til å lage nettsider, blogger eller Facebook-sider.

Nytt marked

Bloggene har blitt et nytt marked i Norge de siste årene. Mens tradisjonelle nyhetsmedier skiller klart mellom annonser og redaksjonell tekst, har det blitt en salig sammenblanding av journalistikk og betalte roduktomtaler på mange blogger.

– Jeg merker alle innlegg som har sponset innhold med at det er en annonse. Jeg lar meg heller ikke diktere på hva jeg skal skrive, sier hun og tror leserne hennes klarer å sortere mellom hva som er hennes og hva som er annonser.

En del har fått kritikk for å være overfladiske. Andre får baksmell på skatten fordi de mottar varer gratis.

– Jeg inntektsfører alle tilsendte gaver jeg får til bloggen, sier hun.

Nytt hus

I disse dager selger familien huset sitt. Det er selvfølgelig behørig beskrevet på bloggen. Nå skal de flytte inn i en sokkelleilighet.

– Vi skal kjøpe oss et oppussingsobjekt. Det skal beskrives i detalj etter hvert som oppussingen skrider fram, sier hun.

Dermed åpner hun for et nytt kapittel i interiørbloggen. Målet er å gjøre den spesiell, og dermed mer populær.

Bare hobby

Så langt er datainteressen bare en hobby. Til daglig administrerer hun i familiefirmaet Kvam agentur.

– Bloggen er en hobby som gir meg et stort nettverk rundt omkring i landet. Jeg har veldig lyst til å studere markedsføring og ledelse.

Kunne du tenkt deg å drive med blogg og nettdesign på heltid?

– Det hadde vært veldig spennende. Innherred har behov for noen som kan lage nettsider. Det finnes mye rart der ute, sier hun.

Et tips har hun til den som vil begynne med blogg.

– Ikke kopier andres blogger, men lag noe originalt, sier hun.