Historien om Linus (2) skaper heftig debatt

Sykehuset Levanger brukte seks timer på å finne ut at Linus Matheo Strøm (2) hadde pådratt seg en stor hjerneblødning. Gutten berget så vidt livet etter at hans far selv rekvirerte helikopter til St. Olavs hospital. Nå raser debatten på t-a.no

Scroll til venstre
Scroll til Høyre
STOLTE: Pappa Geir Asbjørn og mamma Cathrine feiret Linus´ toårsdag sist søndag. De er stolte av den tapre gutten sin.

Til tross for sterkt påtrykk fra foreldrene oppdaget ikke legene at Linus Matheo Strøm (2) hadde pådratt seg en stor hjerneblødning.

20. juni i fjor skled den da 13 måneder gamle verdalsgutten – som nettopp hadde lært seg å gå – og falt på et betonggolv med linoleumsbelegg i familiens hjem.

Han mistet bevisstheten etter kort tid, kastet opp, og ble i hui og hast kjørt til Sykehuset Levanger i ambulanse.

Her mente flere ulike leger at gutten hadde pådratt seg en hjernerystelse – og oppdaget ikke at han hadde en stor hjerneblødning før det hadde gått seks timer.

– Som ambulansearbeider skjønte jeg med en gang at det var alvorlig. Symptomene var alarmerende, og jeg krevde at det måtte tas CT. Men ingen ville høre på oss, vi ble avfeid gang på gang, sier pappa Geir Asbjørn Strøm (34).

– Ble ikke lyttet til

Han og samboeren Cathrine (23) sier at de som foreldre også reagerte sterkt på guttens tilstand. Gutten hadde sovet sammenhengende i 14 timer natten i forvegen, og pleide ikke å sove dupp på formiddagen. Nå var han helt borte – noe legene mente var normalt etter et slikt fall.

– Vi kjente ikke igjen gutten vår. Han er til daglig en meget aktiv kar, men nå lå han nærmest livløs. Vi fikk ikke kontakt med ham, og han var likblek i huden. Men vi opplevde at vi som kjenner ham best, ikke ble lyttet til i det hele tatt, sier foreldrene.

Ut fra pasientjournalen i saken går det også fram at Sykehuset Levanger brøt sine egne prosedyrer for behandling av pasienter med hodeskade.

Kort tid etter ankomst på sykehuset ble det forsøkt foretatt en pupilletest av gutten. Ulik størrelse på pupillene kan indikere hjerneblødning. Gutten skal da ha gjort noe motstand, og pupilletesten ble ifølge foreldrene ikke utført slik den skal. Likevel ble konklusjonen at pupillene var like, og at det var et positivt tegn at han gjorde motstand.

Tok CT til slutt

En test kalt «Glasgow Coma Scale» ble tatt halvannen time etter fallet, og Linus Matheo fikk en score som tilsa at han var bevisstløs.

Ut fra sykehusets rutiner tilsa scoren at anestesilege skulle tilkalles, men dette ble ikke gjort.

Han fikk heller ikke tilsyn hvert kvarter, slik prosedyrene for hjernerystelsespasienter tilsier, men gjennomsnittlig hver time.

Mens timene gikk, ble gutten stadig dårligere. Han fikk lavere puls og høyere blodtrykk, noe faren mente var klare tegn på en alvorlig tilstand.

Ved 16.30-tiden tok faren selv en pupilltest av sønnen. Denne viste en sterk ulikhet, noe som er en klar indikasjon på hjerneskade.

Leger ble tilkalt, og da først ble det besluttet å ta CT. Undersøkelsen bekreftet da foreldrenes mistanke om at gutten hadde pådratt seg en stor hjerneblødning.

– Da hadde det gått seks timer siden innleggelsen, og vi hadde bedt på våre knær gjennom hele dagen, sier Cathrine og Geir Strøm.

Reddet i siste liten

Da blødningen ble oppdaget krevde også Linus´ far at det ble bestilt luftambulanse, mens legene mente at det var tilstrekkelig å frakte gutten til Trondheim i vanlig ambulanse.

Faren nektet å lytte til dette. Av egen erfaring visste han at det tok lengre tid å kjøre ambulanse, og han anså tilstanden som så alvorlig at det sto om minutter. Han ringte derfor selv AMK-sentralen og ba om å få helikoptertransport.

– Her skjønte de alvoret. Til tross for at de hadde flygeforbud etter å ha brukt opp flygetiden denne dagen, tok de oppdraget, sier Strøm.

Farens resolutte opptreden berget livet til Linus Matheo. Anestesilegen i helikopteret oppfattet tilstanden som kritisk, og for å spare tid fikk luftambulansen ved hjelp av brannvesenet i Trondheim lande like utenfor St. Olavs Hospital, i stedet for på den vanlige basen.

Da Linus ankom St. Olavs Hospital hadde blødningen og trykket inne i hodet utviklet seg slik at han bare var minutter unna døden. Det ble derfor umiddelbart boret et hull i hodet hans for å lette på trykket, og han ble straks lagt inn til operasjon.

– Gutten var livstruende syk, og trengte akutt kirurgisk hjelp, bekrefter fylkeslege Marit Dypdal Kverkild overfor Trønder-Avisa.

– Ikke stol blindt på leger

Linus Matheo Strøm overlevde med knappest mulig margin, men er fortsatt under overvåkning i forhold til senskader. Sist søndag feiret han toårsdag. Mye tyder på at det har gått bra med gutten, selv om blødningen har ført til at han har en svak venstreside – og dårlig balanse.

– Tiden vil vise om han vil få varige mén. Vi er bare utrolig glade for at vi fortsatt har ham, sier foreldrene.

Sønnens hjerneblødning har imidlertid forandret livet deres.

Cathrine Strøm forteller at de har mistet all tillit til Sykehuset Levanger. Hun ønsker å stå fram med historien for å advare andre mot å stole for mye på leger og sykepleiere.

– Min manns ståpåvilje og kompetanse som ambulansearbeider reddet Linus. Men hva om det hadde vært andre foreldre uten en slik bakgrunn? De ville ha mistet barnet sitt, sier Cathrine Strøm.

Hun mener at det er foreldre som kjenner sine egne barn best, og krever at helsepersonell må bli bedre til å lytte til det foreldre sier.

– Vi er rystet over behandlingen vi fikk, og synes det er ekstra trist at vi ikke har fått en beklagelse i etterkant. Vi har ikke hørt et ord, sier Cathrine og Geir Asbjørn Strøm.

PS: I dag har ekteparet Strøm mottatt en strøm av henvendelser fra media og andre. De sier til Trønder-Avisa at de er glade for at saken er blitt kjent og tatt på alvor. Fortsatt har de ikke fått noen henvendelse fra Sykehuset Levanger.

Diskuter denne saken

Innsendt av tone tiller, 08.05.2009 19:13:46

for det første så er det helt fantastisk at Linus overlevde..

men jeg mener det at når foreldre sier at det er noe galt med barnet sitt så er det det..

det er de som kjenner barnet best.. det er foreldrene som går med barnet dag ut å dag inn... når foreldre mener det er noe galt så kan i det minste legene sjekke det ut... det har bare blitt flere slike saker i de siste årene, å det er skremmende for meg som er ung mor for første gang.. at man faktisk ikke trenger å få hjelp når barnet sitt er sykt.

Innsendt av pelle, 08.05.2009 23:09:05

Forferdelig skremmende!Her har vi leger som skriker etter høyere lønn...(1.5 mill. tjener de på sykehuset!!

Hvorfor skal leger tjene bedre enn andre??

De er en gruppe arrogante yrkesgruppe i Norge. Når de ikke greier å gjøre jobben sin bør de få sparken....eller miste sin lisens.

Innsendt av pasient og pårørende, 08.05.2009 18:13:57

Jeg kjenner også flere som har hatt alvorlige hendelser på sykehuset Levanger, noen med dødelig utgang. Og i alle tilfellene har det vært helsepersonell som har vært ansvarlige, ved å feilvurdere, be om second opinion for sent, ikke høre på de pårørende. Det siste er nesten det verste; for det går igjen ved sykehuset Levanger i nesten alle saker: De er IKKE lydhøre for de pårørende/pasienten, de lever ie n boble av en overbevisning om at de har rett og tar seg ikke tid til å engang vurdere de signalene pasienten forsøker å gi. Når arroganse tar liv, da er det på tide at Kverkild og hennes ansatte tar et alvorlig oppgjør med sykehuset!

Innsendt av O.A, 08.05.2009 18:08:17

Trur det ligg nå i det her ordtaket:

Bak enhver sykepleier og lege, står en smart og intelligent ambulansearbeider....WHO SAVES THEIR ASSES!!!!!!

Innsendt av Æskulap Ruler, 08.05.2009 23:42:33

Smart og intelligent? Nok til å bruke resten av livet på å være bitter på de som kan mer enn å sette en veneflon, gi ringer, bruke en hjertestarter og kjøre med blålys. Altså - knis...

Innsendt av linepine, 11.05.2009 12:43:55

Haha, da har du virkelig ikke innsikt i hva jobben til en ambulansearbeider går ut på. Tror nok det er mer enn å sette en veneflon gitt.

Innsendt av Helse Arbeider, 09.05.2009 11:35:47

Bitter på de som nesten tok livet av deres eneste sønn.. Det er vel det som er saken her!

Innsendt av snoops, 08.05.2009 17:14:58

Alle kan gjøre tabber, det er ikke det som er saken. Problemet kommer når legene på Levanger Sykehus tror de er både allmektige og allvitende, og derfor altfor arrogante til å foreta undersøkelser de ikke selv har kommet på skal gjøres.

Jeg tror de overser de pårørendes bønner om undersøkelse på trass - de skal vise at det er DE som har peiling på dette. Jeg har selv gått inn og ut av Sykehuset Levanger i årevis uten å få hverken undersøkelser eller annen hjelp for mine plager.

Hjelpa kom ikke før jeg flytta sørover - der ble det foretatt grundige undersøkelser fra topp til tå - og de fant ut hva som feilet meg! Jeg står nå i kø for en operasjon som vil bedre plagene jeg har slitt med i 15 år. Og svaret? det lå i noe så enkelt som en blodprøve! Og blodprøven ble tatt takket være at jeg fant en lege som ikke var for arrogant til å høre på meg...

Innsendt av Simelisa, 08.05.2009 16:46:30

takk gud for at du hadd gøts te å stå imot å tross legan, og stolt på dæ sjøl... æ har itj ord, og tåran trilla når æ læst hele historia her... Æ sei d bærre, stå på og følg magefølelsan dåkkers foreldre når nånn ting itj e som d ska... De e som regel de som stæmme!!!!! Håpe dåkk får ei oppreising ætte de henne og håpe alt går bra med Linus =)

<3 God klem og masse gratulerer med vell overstått 2 års dag!!!!!! <3

Innsendt av Simon Snerken, 08.05.2009 16:40:38

Jeg tror ikke på nedleggelse av Sykehuset Levanger, men det hadde vært en tanke å flytte alle innleggelser av skadde og kritisk syke til St. Olavs. Det er KUN 8 mil mellom de to sykehusene. ( To sykehus i samme " kvartal" )

Innsendt av lene stol, 08.05.2009 16:37:49

jeg synes det var utrolig tøft og rørende å lese historien om Linus. Hva om Linus ikke hadde hatt en far som var så sterk på dette feltet, og kunne tolke og gjøre observasjoner. I bunn og grunn skal det mildt sagt ikke være nødvendig at vi som foreldre skal sitte med slik fagkompetanse og "veilede" helsepersonell til å unngå å gjøre fatale feil, manglende oppfølging og observasjoner.

Jeg er selv sykepleier og har flere ganger vært innlagt på sykehus og/eller vært til legevakt med vår sønn. Sist gang skulle de egenltlig sende oss hjem, men jeg kjempet igjennom og 2åringen innlagt. Og da på grunnlag av min kompetanse og argument om hvorfor han burde legges inn. Den vanlige forelder i gata hadde ikke orket eller visst hva de skulle kjempe eller arguementer med, og hørt på legens ord/anbefaling. Gutten vår ble liggende på sykehuset levanger i en uke med dehydrering, høyfebril og alvorlig lungebetennelse som han slet med i 3 måneder etterpå. I mitt tilfelle var det heldigvis ikke livstruende, men det å bli sendt hjem hadde ført til økt belastning, og evt retur til legevakt/fastlege dagen etter eller senere...jeg skjønner at leger ofte må foreta vanskelige valg og avgjørelser, og at ikke "alle" kan legges inn, men når det er små barn som ikke klarer å gjøre seg forstått så bør de kanskje undersøke og følge opp litt ekstra grundig.

i tillegg er det skremmende hvis den/de avdelingene som var innvolvert i denne hendelsen med Linus ikke selv skrev avvik på det og manglende observasjoner/feitolking, i ettertid. (avvik er rutine og skrives på sykehuset levanger for den minste "bagatell" likevel om det ikke kunne ført til varig skade/død, men er også en sikkerhet for oss som ansatte + viktig læring og oppfølging i forhold til kunnskap og hva vi evt trenger å lære mer om/friske opp. Vi kan skrive avvik på oss selv eller medarbeidere, og er kun ment for vår trygghet...) så det at de innvolverte her evt ikke skrev avviksmelding på seg selv eller medarbeider i ettertid er skremmende...

Innsendt av Vidar Opseth, 08.05.2009 15:00:24

All ære til journalisten som har fått fram denne saken, men dessverre evner ikke avisa å se saken i en større sammenheng.

Jeg legger ved en link til en tidligere sak: www.t-a.no/nyheter/article10553.ece som brakte mye rabalder i maktens irrganger i Nord-Trøndelag.

Kanskje hadde hovedpersonen i den saken et poeng likevel?

Innsendt av Redaktøren, 08.05.2009 15:28:43

Artikkelen du henviser til er en av mange saker vi hadde på trykk om kreftbehandlingen ved sykehusene i Midt-Norge.

Den omtalte artikkelen er hentet fra et styremøte i Helse Nord-Trøndelag, men vi hadde mange artikler rundt det samme tema både før dette styremøtet og etter møtet i 2003.

Det var også et stort engasjement fra leserne i form av debattinnlegg til avisa.

Vi hadde artikler om erfaringer både fra pasienter som sverget til behandling ved lokalsykehusene og til dem som heller vil bli kreftbehandlet ved St. Olavs Hospital.

I tillegg hadde vi en artikkelserie skrevet av vår journalist Håkon Arntsen om hvordan han opplevde å bli kreftbehandlet.

Arve Løberg

sjefredaktør Trønder-Avisa

Innsendt av Anita, 08.05.2009 15:16:07

I den saken var Trønder-Avisa heller utydelig, men man ville vel ikke utfordre makta eller folk flest tenker jeg.

Innsendt av Far til Linus, 08.05.2009 15:00:23

Hei.. Dette er far til Linus som skriver. og jeg er enig med at leger også er mennesker. Men hva hadde skjedd om noen andre gjorde en slik tabbe på jobben sin.

Legene her fikk 4 forespørsler fra meg som far om å ta CT av barnet da barnet er alvorlig/kritisk sykt. Men dette ble avvist alle gangene unntatt når barnet var døden nær. Se hva som skjedde med de 2 ambulansepersonellene i sofienbergparken. pga. en feilvurdering som de faktisk senere ble frikjent for av helsetilsynet. gjorde at ingen av de to i dag kjører ambulanse.

Ingen av de to mistet autorisasjonen men er uansett ødelagt.

Men hva da med legestanden/Sykehuset Levanger som blir dømt av Helsetilsynet for alvorlig overtredelser og flere alvorlige lovbrudd. Skal ikke det da få konsekvenser i hele tatt?

Sykehuset Levanger kunne tatt kontakt med oss som familie og beklaget det hele. Men nå 1 år etter har vi enda ikke fått så mye som en liten beklagelse på det som skjedde.

Vi ønsker at ingen andre skal komme opp i en slik situasjon. Det er formålet med denne saken. og jeg vet at hadde det ikke vært for meg selv, hadde Linus vært død i dag.

Så tusen takk til alle dere som støtter vår lille familie. Det er ekstremt rørende å lese all støtte fra dere der ute.

Tusen takk

Hilsen

Familien Strøm

Innsendt av Vidar, 08.05.2009 14:43:35

Norske leger er de blant de beste i verden?

Hvilke områder tenker du på og på hvilket grunnlagt trekker du konklusjonen?

Innsendt av AnnaMTanna, 08.05.2009 15:08:18

To ambulansearbeidere gjorde en feilvurdering i Sofienbergparken, og de ble uthengt som Norges største rasister med alt det medfører.

Leger gjør feilvurderinger som får alvorlige konsekvenser, i verste fall går liv tapt.

Hva skjer med disse? Jo, de får en advarsel! Urettferdig!

!!

Innsendt av Vidar Opseth, 08.05.2009 14:37:29

Endelig en sak som setter søkelyset på at et lite sykehus neppe er kompetent i mange saker. Det er ganske merkelig egentlig at folk går i fakkeltog for lokalsykehuset sitt når man igrunnen kan være sikker på å bli feilbehandlet der.

Det som er utrolig er at vi ALDRI spør - eller få anledning til å spørre - sykehuset eller legen om hva han eller hun kan og ikke kan. Sånn er det jo ikke ellers i livet. Skal vi ha en snekker forhører vi oss om han har et godt rykte eller ikke. Skal vi ha en flislegger så sjekker vi også ut referansene. Vi setter ikke bort taktekking til en fyr som aldri har gjort dette før ellers som var borti det en gang i fjor. Men når det gjelder leger !!!??? ...

Folk må snart ta til vettet - diagnose og medisinsk behandling er spesialistkompetanse - og MÅ gjøres i tilstrekkelig store fagmiljø som er istand til å være oppdaterte og kompetente.

Småsykehusene har ikke noe i dette bildet å gjøre og det samme gjelder forøvrig fastlegene...

Innsendt av Undrer, 08.05.2009 14:36:37

I et intervju i dagens utgave av Trønder-Avisa forklarer en representant fra helsevensenet at dessverre det skjer slike ting. Han vil ikke forstå eller forstår ikke den alvorlig kritikken fra Helsetilsynet.

I en annen tragisk ulykke på en oljeplattform var en representant rask ute (iflg media) med å si at dette må vi granske og ta tak i, slik at det ikke skjer igjen.

Jeg tror det her er en stor forskjell på oljeindustri (og luftfart) som har en profesjonell holdning til granskninger og tiltak. I disse bransjene er det stor åpenhet om granskninger og tiltak.

Det kan synes som helsevesenet har en vei å gå før de kommer dit ,når vi ser at flere lignende tabber begås kort tid etter hverandre.

Kanskje må Helsetilsynet ikke bare granske enkelt tabber men er det en større systemsvikt?

Innsendt av Sykepleier, 08.05.2009 18:05:02

Tror dessverre dette kan være som en følge av sentraliseringen av spesialistområdene. Kunnskapen blir også deretter.Generelt mener jeg at kunnskap om hodeskader og symptomer på dette bør være allmennkunnskap hos alle leger, også på på lokalsykehus. Trist at slike episoder som med Linus skal skje. For noen måneder siden døde en ung jente som følge av hjerneblødning ved samme sykehus.

Godt at det gikk bra med gutten.

Innsendt av pacman, 08.05.2009 14:14:38

Kanskje vi ska dropp å ha læga å sykehus da om dåkk tru d bli så my likar?

kanskje dåkk expertan som e innpå her å kommentere ska få vær fagpærsonelle som ska ta avgjørelsa når nån e klein?

Sei mæ, Jør dåkk aljer tabba på arbe dåkk? såklart e d meir alvårli når ein læge jør d, men hanj e fortsatt eitj menneske.

No bør dåkk hæller pris dåkk lykkeli over at nån vil gå skole i over 10 år fer å vær den fer dåkk om nå sku sje.

Ulykka som d der sje over heile lande å værden. Vær gla Norge har så bra hælsevæsen som dæm har. Slutt å sutter å vis litt taknemmelighet!

Innsendt av linpin, 08.05.2009 15:07:06

Selvfølgelig har alle lov til å gjøre feil, men hvis du har lest denne saken nøye, er det ikke bare snakk om 1,2 eller 3 personer!

Her er det en mengde leger og sykepleiere som har brutt flere prosedyrer!

Tenk om ikke foreldrene hadde hatt helsebakgrunn, og stolt på legene i dette tilfellet?

Innsendt av Bondeknøl, 08.05.2009 14:40:30

- ein skulj kanskje lagt ne sjukhuse på Levanger, å samle altj te Trondheim

da bli de lite me tabba på Levanger, sjø

Innsendt av Alarmen, 08.05.2009 13:33:37

Bare for å ha sagt det. Dette er IKKE bra. Men, det er faktisk bare mennesker som finnes innenfor legefrakken, og mennesker gjør feil.

Det er slik vi kommer framover her i verden. Noen ganger gjør disse feilene vondt, fryktelig vondt, men vi kan ikke slutte å stole på helsevesnet av den grunn.

Det går bra i langt flere tilfeller enn motsatt. Jeg prøver ikke å unskylde noen her, men det kan ikke være slik at vi skal gi leger skylden for alt som ikke går bra.

Legestanden i Norge gjør sitt aller beste, og er sansynlig vis blant de beste i verden.

Innsendt av Tommy Reinås, 08.05.2009 14:14:39

.. men - når vi gjør feil får det som regel en konsekvens for den som gjør feilen

Vanlig mennesker blir som regel stilt til ansvar, men det kan virke som om leger som gjør feil, er hevet over dette allmenne prinsipp.

Dette gjelder ikke legestanden i Norge, dette gjelder Sykehuset Levanger, og det er noe helt annet.

Innsendt av Tommy Reinås, 08.05.2009 13:09:39

Hei

Jeg er bror av Linn Janne Sandvik, som døde 21 mai ifjor, ved Sykehuset Levanger, av en hjerneblødning, forårsaket av en uoppdaget hjernesvulst.

Hun døde på natten, 27 år gammel, uten at sykehuset overvåket henne, eller at legene hørte på sykepleiernes gjentatte oppfordring om å ta en CT. Min søster hadde alle symptomene på at noe celebralt skjedde, men legene tok ikke verken henne eller sykepleierne på alvor. Røntgenlegen er heller ikke på jobb nattestid ved Levanger Sykehus !!

På samme måte som denne historien forteller, så følger ikke Sykehuset Levanger opp tegn på alvorlige symptomer, og tar ikke ansvar for egne feil, men de ansatte beskytter hverandre i størst mulig grad, mot kritikk fra pasienter og pårørende.

Nå må tilsynsmyndighetene gripe inn, og gjøre noen grep, som gjør at enkeltansatte får en konsekvens for å ha bruk grunnleggende pasientrettigheter.

Anmeld saken til politiet er min anbefaling - ikke bruk kun pasientombudet - da man ikke her heller alltid får en god nok oppfølging at det lokale ombudet. Politiet og Fylkeslegen er best til å ta tak i slike saker, er vår smertelige erfaring.

Innsendt av Nordtrønder, 08.05.2009 13:02:32

Jeg har med interesse lest mange av de innleggene som er kommet om Linus. Og jeg er enig i at Sykehuset Levanger åpenbart har gjort en feil.

Men jeg synes det er fullstendig feil å generalisere og si at dette sykehuset er elendig. Jeg har egne opplevelser og opplevelser fra nær familie som tyder på det motsatte. Jeg har opplevd god kompetanse, god service og alt annet enn arrogante holdninger både fra leger og sykepleiere ved Sykehuset Levanger.

Det hører også med i hylekoret!

Innsendt av Sykepleier, 08.05.2009 12:06:10

Sykehuset Levanger igjen..!! Arrogansen og inkompetansen der er skremmende. Selv en far med god kompetanse blir avvist!

Innsendt av Sigurd, 08.05.2009 13:00:45

Alle jeg snakker med kjenner noen som har vært utsatt for en tabbe ved Sykehuset Levanger. Alvorlighetsgraden er selvsagt varierende. Tror ikke det er slik ved alle sykehus i landet.

Problemet må taes tak i, slik at man kommer til bunns i hva som er årsaken. Det er viktig, det er tross alt liv og helse det er snakk om.

Innsendt av PO, 08.05.2009 11:27:25

Det som er aller mest bekymringsfullt midt oppe i alt dette er at rutiner ikke er fulgt.

Som det står:

"Ut fra pasientjournalen i saken går det også fram at Sykehuset Levanger brøt sine egne prosedyrer for behandling av pasienter med hodeskade.".

Jeg er dessverre sikker på at dette ikke er første gang, og heller ikke den siste.

** Man skal være frisk for å kunne være innlagt på et sykehus**

Innsendt av frustrert, 08.05.2009 11:05:17

Norsk helsevesen er en skam. De lytter nesten aldri på pasientene sine og avskriver mange. Dessverre flertallet på amk-sentralene også.

Mange får ikke hjelp fordi på telefon tror de vet best, Heldigvis har vi (de fleste steder i landet) et ambulansepersonell vi kan være stolte av.

Ofte virker det som om de har mer peiling og tar mer hensyn til pasientene enn legene gjør. Vet mange tilfeller der ambulansefolka har gjort mye mer for pasientene enn legene.

Innsendt av nn, 08.05.2009 11:01:22

Det er helt forferdelig at man ikke kan stole på sykehudpersonell. Hadde ikke denne pappaen värt ambulansesjåför og stått på så mye hadde ikke denne gutten levd i dag.

Det er så skremmende, man tror jo at man er i trygge hender på sykehuset. Men man hörer jo stadig vekk sånne historier og av egen erfaring stoler jeg ikke på sykehuspersonell lengre, man må som forelder kjenne på sin egen magefölelse og det er foreldrene som kjenner sine barn best.

Man får ikke gi seg!

Innsendt av JJ, 08.05.2009 10:59:59

Dessverre er dette en av følgene av små sykehus. De mangler den fagkompetanse en har på de større sykehusene.

Tilsynelatende er det trygt å ha et sykehus i nærheten.

Men ofte, slik i dette tilfellet, er det en falsk trygghet.

Innsendt av bengt, 08.05.2009 10:39:23

Norske leger møter svært sjeldent alvorlige sykdommer og tror alt kan behandles med vent og se. Dette er fordi de mottar bare en av syv pasienter sammenlignet med finske leger på sykehus. I privatpraksis er det mest forkjølelse og p-piller, og andre ikke behandlingskrevende tilfeller. Mange resurssfattige opplever dette som en dårlig behandling av dem selv og skylder på rasisime osv. Men i virkeligheten er det bare at helsevesenet ikke er kriseforberedt. Bruk av ambulanse er et typisk eksempel. De ansatte får unntak for lovpålagt utdannelse i årevis og har ikke tid å hente de syke fordi de kjører rundt på folk mellom sykehus, eller har strenge kriterier for vurdering før de kommer. I virkeligheten er derfor drosje en bedre ambulanse, men hvordan skal vi erstatte sykhusene ved å betale selv?

Innsendt av Heidi, 08.05.2009 10:35:47

Heldigvis gikk det bra denne gangen... Det kunne gått så mye verre. Hva med neste gang? Legen og sykehus-staben burde ikke hatt sin praksis i det hele tatt. Noe bør skje, men ingenting skjer. Inkompetente tullinger burde ikke jobbe på et sykehus, der skal man hjelpe, ikke drepe.

Tårene rant da jeg leste dette innlegget. Jeg er rystet over at sånt skjer (altfor ofte) i HelseNorge. Min mor hadde aggressiv lungekreft, ble ikke tatt på alvor av fastlegen sin. Det er 8 mnd siden kreften forsvann. Takket være ny studie innen lungekreft. Noe drastisk bør skje snart før flere blir mister livet.

Innsendt av Pænkaka flata, 08.05.2009 10:33:16

håper dere får en god advokat og får erstatning opp etter ørene!

Ingen foreldre skal gjennomgå noe slikt, utrolig dårlig behandling av personellet!

Har ikke leger nok kompetanse lengre? Synes slike feil kommer hyppigere og hyppigere!

Uff, for en grusom påkjenning for både barn og foreldre.

Kjempebra at faren ikke ga seg og skjekket selv å tok ansvar, ellers kunne dette gått galt.

Utrolig dårlig at det går ann å gjøre en slik feil fra sykehuset sin side!

ÅÅÅÅH EG BLER SÅ SINTE.

Innsendt av Anitha Rusdal, 08.05.2009 10:20:51

Jeg er heller ikke imponert over helse Norge. Det blir ikke tatt hensyn til at det er småbarn som gjerne er syke/skadet, men lar folk sitte og vente i timesvis. Følger ikke opp på det av opplysninger foreldre måtte ha. Unnskyldninger i etterkant forekommer sjelden. Arrogansen florerer og gjør meg fly forbanna!

Håper det vil gå bra med Linus. Godt jobba dere foreldre!

Innsendt av tobbemor, 08.05.2009 10:09:58

Dette var vondt å lese om!!!!!

Selv hadde også en litt kjedlig opplevelse ved et annet sykehus, ikke like alvorlig som i deres tilfelle, men alvorlig nok.

Etter kraftig diare over flere dager (ikke smittsom) tok vi med oss vår sønn som dengang var 18mnd, da han ramla på gulvet og ikke reist seg opp igjen, ble liggende helt utslått... Siden jeg ikke fikk respons fra ham og han helst ville sove var jeg mest bekymra for blodsukkeret (var selv plaga med det under graviditeten), og han hadde lavt blodsukker etter at han ble kom til ved hjelp av keisersnitt. Etter masse venting på legekontoret ble vi sendt til sykehuset , siden han hadde blodsukker på 2.5 som er litt lavt. Vi kunne jo spart oss denne turen siden vi var der i mange timer før noe skjedde. Det var liksom meningen at han skulle få intravenøst så han fikk i seg litt næring. Det ble gjort klart til dette og det ble tatt prøver av avføringa samt blodprøver men det var det...Da det var nærmere kveld fant en sykepleier ut at hun kunne prøve saft med GEM og kjeks til ham (vi hadde ikke fått i ham noe selv) og faktisk så tok han i mot så da ble han litt likere utover natta.

Når legevisitten var på morgenen og legen spurte om han ikke hadde intraveniøst fikk vi etter en god tid (hadde også venta i evigheter på legen) vite at vi kunne få dra hjem så kunne vi gi ham GEM og forsøke litt mat osv. Poenget er at når vi ser at gutten ikke er seg selv og han har lavt blodsukker burde de satt igang med noe umiddelbart og i det minste gi oss noe informasjon. Den ene sykepleieren ble jo nesten sur da mann min gikk å la på parkeringsautaomaten fordi vi var på isolasjon, noe vi ikke hadde fått informasjon om....

De bør lytte mer til oss som kjenner barna best, og ta ting mer alvorlig!

Innsendt av SH, 08.05.2009 09:56:00

Og takk og lov for at han har den pappaen han har. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Vi er prisgitt et system som ikke lytter til menigmann i det hele tatt. Det er skammelig.

De kunne mistet barnet sitt.

Mannen min lå selv på sykehus i nesten tre uker før legene gikk med på å undersøke hans teori om hva som var gale. Teorien/diagnosen min mann stilte var riktig. Og endelig, etter tre uker fikk han hjelp. Nå var ikke hans tilstand dødelig. Men fryktelig smertefull.

En helt grusom situasjon å komme opp i. Kan ikke forestille meg følelsen dersom det sto om livet til barnet mitt. Får vondt i hele meg bare med tanken. Jeg ønsker Linus og foreldrene alt godt. :-)

Innsendt av Choi, 08.05.2009 09:40:36

Må si Levanger Sykehus NOK en gang har gjort en stor utilgivelig feil!

Utrolig rørende lesning, sitter her å gråter.

Hadde ikke pappan til Linus vært så tøff, modig og kunnskapsrik hadde dette gått gale veien. Stå på!! Flott!!

Innsendt av Major Stuen, 08.05.2009 09:40:07

Helsevesenet er bygget opp slik at taushetsplikten er våpenet som skal ta brodden av det meste som kommer av kritikk fra pasientene og pårørende.

Dersom ikke dette er nok brukes hierarkiet. Den ene henviser til en ny osv. osv. Til slutt er det meningen at vi skal gi opp.

Ingen vil ta på seg ansvaret for noe som helst.

Det er skammelig det som har skjedd i denne saken, og at sykehuset ikke har gitt lyd fra seg i etterkant er et bevis på det jeg skrev over her.

Arroganse er som oftest et sikkert tegn på usikkerhet!

Innsendt av Grethe Følstad, 08.05.2009 09:20:12

Ei vennine kom inn blindtarm, den ble ikke tatt før den var nære på å sprekke.

Da hadde hun ligget der mange timer og ventet på operasjon.

Hun ble sendt hjem 16 timer etter operasjonen og klarte såvidt og gå.

For en behandling.

Skriv din kommentar

Tittel*

Maks 600 tegn

Kommentar

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Trønder-Avisa ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

Tips oss

Klikk her

Din mening Del på Facebook Abonner på Trønder-Avisa PDF-avisa Bookmark Del på flere steder

Relaterte saker

På forsiden nå

Drillo hemmeligholder laget

Egil Olsen holder kortene inntil brystet før EM-kvalifiseringskampen mot Island fredag. Laget offentliggjør han først kampdagen.

Muligens samme lag som før

Vil ha oppfølging av ferske bilførere

Sjåførlærer Bjarne Storborg støtter ikke forslaget om å innføre 23-års førerkortgrense for menn.

Les mer

Godværet kommer tilbake

Et stabilt høytrykk er på vei til Nord-Trøndelag. Meteorologen varsler solfylte dager langt ut i neste uke.

Les mer

Bikkjekald vinter vil gi skyhøy strømpris

Vinteren som står for døren kan bli en kostbar opplevelse for norske husholdninger.

Les mer