Alt innhold:

 

Kjøpte hjerneskadd hund

Jeanette Aakervik føler seg lurt etter at det viste seg at hunden hun kjøpte har en alvorlig hjerneskade. Namsoskvinnen har hittil brukt nær 40.000 kroner på den seks måneder gamle miniatyrhunden.

For liten: Candy 1,2 kilo og har slutte å vokse. – Det er umulig å lære henne noe som helst, sier Aakervik og mener hunden knapt er kontaktbar siden den verken lyder navnet sitt eller forstår kommandoer.

Drømmen om den perfekte utstillings- og avlshund har utviklet seg til å bli et mareritt for Jeanette Aakervik.

Namsoskvinnen, som kjøpte sin første miniatyrhund av rasen pomeranian i februar i fjor, ble kjempeglad da hun for kort tid tilbake fant en tilsvarende hund til salgs på internett. Oppdretteren var bosatt 15 mil sør for Stockholm.

– Jeg har vært på jakt etter en slik hund helt siden jeg kjøpte den første for et drøyt år siden, men norske oppdrettere opererer med en ventetid på godt over ett år på valper av premierte foreldre, sier Jeanette Aakervik, som ikke legger skjul på at hun bestemte seg svært fort, da den svenske oppdretteren kunne levere valpen på dagen dersom hun tok turen til Sør-Sverige.

Ble mistenksom

Men møte med kennelen ble helt annerledes enn hun hadde forestilt seg.

– Med tanke på hvilke hunder de drev oppdrett av, hadde jeg sett for meg en flott og velstelt kennel. Men det var det ikke. Jeg ble møtt av rundt 30 skitne hunder, som sprang løs i en hundegård. I tillegg var det et trist rom i kjelleren, der hundene sto i små båser, sier Aakervik.

Men det største sjokket fikk Aakervik da hun skulle se på hunden som oppdretteren hadde øremerket for henne – en fire måneder gammel tispe.

– Candy veide bare 850 gram, og så ille ut. Den hadde dårlig hårvekst, og virket helt fraværende, sier Aakervik.

Da hun ønsket en forklaring på hvorfor Candy var totalt ulik hunden hun hadde kjøpt i Norge av samme rase, fikk hun forklart at Candy hadde engelske blodslinjer, og at hun ville bli som den norske hunden etter hvert.

Ifølge Aakervik understreket oppdretteren flere ganger at dette ville bli en perfekt utstillings- og oppdrettshund.

Tvilsom veterinærattest

Da Jeanette Aakervik begynte å bli usikker på om valpen Candy virkelig var frisk, kom oppdretteren fram med en veterinærattest, som satte all tvil til side.

– Veterinærattesten viste at valpen var helt frisk, og jeg fikk inntrykk av at jeg hadde gjorde et bra valg, selv om jeg fortsatt syntes at hunden virket veldig pjuskete og merkelig.

Etter å ha betalt oppdretteren 25.000 kroner, satte Aakervik seg i bilen og kjørte de 105 milene tilbake til Namsos igjen.

Dagen etter at hun kom hjem, oppsøkte hun veterinær i Namsos.

Frykter alvorlig hjerneskade

– Candy ble undersøkt svært nøye, og beskjeden jeg fikk var alt annet enn hyggelig. Veterinæren kunne fortelle at Candy var både undervektig, hadde rennende øyne, meget dårlig hårvekst og pelskvalitet, samt tynn og tørr hud. I tillegg var valpen svært reservert og pjuskete, og det er mistanke om at den har vannhode, sier Aakervik, som fikk beskjed om at Candy kunne ha en alvorlig hjerneskade.

Aakervik fortviler over at seks måneder gamle Candy verken lyder navnet sitt eller forstår kommandoer.

– Det er umulig å lære henne noe som helst, sier Aakervik og mener hunden knapt er kontaktbar.

I dag er Candy 1,2 kilo og har slutte å vokse. Hun har heller ikke felt melketenner ennå, og nå vokser de nye tennene ut i munnen på henne. Ifølge veterinær Trine Wennevik-Wright er det totalt kaos i Candys munn, og hun anbefaler å trekke melketennene.

Hunden skal nå utredes for hjerneskade, og Aakervik har allerede fått beskjed om at valpen kanskje må avlives.

I ettertid har namsoskvinnen vært i kontakt med oppdretteren, men hun har ikke fått tilbake kjøpesummen på 25.000 kroner. Inklusiv reise og veterinærutgifter har Candy kostet Aakervik nærmere 40.000 kroner.

– Oppdretteren har fortsatt ikke innrømmet at det er noe galt med Candy. I forhold til den norske veterinærattesten mener oppdretteren at veterinæren i Namsos ikke har kunnskap nok om de engelske blodslinjene til å kunne fastslå feil på Candy, sier Aakervik.

Diskuter denne saken

Innsendt av nusse_bowie@hotmail.com, 20.05.2009 06:39:48

Har selv lett etter valp ,også i Sverige ,og traff utrolig mange useriøse oppdrettere og to tilfeller av valpefabrikker med falske vet.papirer men jeg klarte da å vurdere selv hva som var ok.Synd du dro så langt for å kjøpe valp,jeg kjenner en seriøs oppdretter utenfor Strømstad ,hun selger med vet.papirer og skjult feil garanti ferdig med chip.Jeg har vært der og hennes valper er helt topp hun har også chiahua.Send meg en mail om du vil ha komtakt med henne.

Innsendt av Kai Atle Iversen, 18.05.2009 01:30:40

Jeg vil gjerne si noe om det som stod i avisa:

1. Rennende øyne: Det er vanlig på rasen. Dette kommer ofte av stoppen som gjør at det blir en knekk på tårekanalen. Dette må vi være obs på og rense minst hver dag gjerne med øyebadevann.

2. Tennene: Det er også vanlig på rasen. Man må ofte trekke valpetennene, da helst før ca. 8 mnd. alder.

3. Pelsen: I denne alderen mister pommen valpepelsen sin og begynner å få voksenpelsen sin. Da ser de "skabbete" ut, men er helt normalt. Pelsen på en pom kan utvikler seg til den er rundt 3 år gammel.

4. Vekten: 1,2 kg ved 6 mnd. Selv har jeg ei tispe på 1,3 kg. Hun er snart 9 mnd. De vil ikke vokse noe særlig mere i høyden, men de vil legge mere på seg nå og frem til de er rundt året.

5. Kommandoer: At den ikke har lært noen kommandoer etter å ha vært der i 2 mnd. finner jeg ikke merkelig. Hun har flyttet til ett nytt hjem når hun var 4 mnd. gammel. Hun må få bli kjent med sin nye familie og slå seg til ro før man kan begynne å kreve at den skal lære ting. Den må klare å stole på de som gir kommando. Dette vet jeg av erfaring at kan ta tid. Har selv hatt 3 tisper som jeg har fått i denne alderen. Og det tok lengre tid med dem enn med de som jeg har fått når de var 8 uker gamle.

Innsendt av Terje G., 05.06.2009 17:43:57

Så med alle de "feilene" du lister opp her er altså Pomeranian nok en hunderase som de som liksom er "seriøse" har klart å avle i stykker.

Alltids kjekt å vite.

Innsendt av mirlos, 17.05.2009 19:38:43

Hej Jeanette Aakervik!

Vi har en lag i Sverige som säger att man har rätt till ersättning för dolt fel (dolt fel = som visar sig inom 3 år). Om vattenskallen inte syntes vid veterinärbesiktningen i Sverige men syns först nu (det kan visa sig långt senare också) så är det ett dolt fel. Kontakta Svenska Kennelklubben www.skk.se för råd om vad du kan kräva av uppfödaren.

Mycket konstigt att din uppfödare inte vill ersätta dig. Finns uppfödaren i Skärblacka?

Innsendt av jaja..., 17.05.2009 11:46:27

Når kennelen ser så dårlig ut, så ville ikke jeg ha kjøpt hund der.. Og når veterinærattesten tydelig ikke samsvarer med realiteten på kennelen, burde hun ha skjønt at dette er lureri...Må jo gå ann å tenke litt selv!!

Innsendt av miss, 17.05.2009 08:45:11

syns en del her burde tenke seg om, Aakervik er en skikkelig person som er glad i dyr. ellers hadde hun vel ikke tatt den med hjem.skjerp dere.

Innsendt av puddel., 17.05.2009 05:15:54

Ikke avliv hunden din, men dra tilbake til oppdretteren med hunden og få hevet kjøpet. Det har du full anledning til og ta med deg de attestene du har. Du har rett til å heve kjøpet men da må du levere varen tilbake, det er etter kjøpsloven og den har du i ryggen. Håper at det ordner seg for deg og det er veldig trist å lese det du har vært igjennom.

Innsendt av Terje G., 05.06.2009 17:46:02

Du er ekspert på den SVENSKE kjøpsloven ja? For du mener vel ikke seriøst at du tror at norsk lov gjelder i Sverige vel?

Innsendt av Lasse hund, 16.05.2009 22:20:39

Vist dyrlegen mener avliving er det beste bør denne hunden avlives, Men reis til Grong Dyreklinikk der dem har flinke dyrleger på hunder. Kanskje beste dyreklinikken i lande!! Mange raser skulle ikke ha livets rett da dem har mange "skavanker" på grunn av at noen mener at slik skal dem se ut.. Dette er NKK med på å holde i live med utstilling. Skal det drives avel på hunder så skal dem som er friske,sterke,trivelige brukes. Der har oppdrett mye å lære fra brukshunder som for eks går i løpskjøring der Alaska husky og andre raser brukes. Det hjelper ikke om hunden trekker som en gud i 1000 km vist den ikke har et lynne som er lett å jobbe sammen med når mann bruker 1400 timer sammen med dem i åre i form av trening og sosial aktivitet. En slik hund blir ikke avlet på.

Innsendt av TRNF, 16.05.2009 22:19:21

Min eneste kommentar til denne historien er: Hvor dum går det egentlig an å bli ???

Innsendt av nat, 16.05.2009 21:07:16

hey jeannette .. trist at du fik opleve en såden kedelige handle fra en Svensk opdrætte som ej så i det mindste har givet dig penge i gen og aflive hunde

Det er nok temmelig vanskligt at fastslå vilken opfattelse man skal have af et lille liv , men har hunde ingen framtid er det beste for den jo en aflivning .

moralen er så at denne Opdrætte ej har etik nok til at give penge i gen .. hvad en vær ande seriøs / opdrætte ville ha gjort i dette tilfælde er jeg sikker på ,da et live jo alså ikke kun er penge men også respekten for hele hendelsen i at sælge dig en litte hund som ej var sund og rask ...

I min kennel uandset hvad man så end kan mene om min måde at drive kennel på , ville jeg som omsorg , respekt vedstå mig et salg 100%om en sund og rask hund

Er dette ikke tilfældet så skal men som go opdrætte Altid tage handle igen eller give moral støtte og vejlede kunde i ratte bedømmelse for hundens framtid eller en aflivning om dette er på sin plas for dyret skyld

jeg forstå fult ud at du er blevet lurret og de findes over det hele også i bland de kennler som endda er i kendelklubbern hvad er meget trist .dyren bliver ej regnet for så meget som man skulle tro ..

De hunde jeg avle er også blandt de mindste af racen og har solgt over hele verden og har tros ders størelse ej haft værken vand i hovet eller andre skvanker der kan sidestilles med indavl eller en valpe møllefarbrik og jeg tage endda også en stor sum for mine men så er det 1000% tjekket og fuldt op på inde et salg

plus at så er der ingen impusl eller misforstående ved en handle og at minde små hunde er hele mit live og derfor ikke er i nøde af at sælge nogen fa dem ... og fatholde at dyren er dyre her om man virklig ønske sig en sund og rask lille race eller hest .. men føler bestemt med dig i sorgen ...

Innsendt av Kai Atle Iversen, 17.05.2009 21:00:39

Etter standarden er under 18 cm på skulderhøyde uønsket. Og valpene burde uansett registreres i DKK/SKK/NKK.

Innsendt av Jeanette Aakervik, 16.05.2009 20:40:55

Bare til opplysning skal jeg ikke ta livet av Candy....Hun skal få leve så lenge hun har det bra.....

Husk at dette er media... og all fakta er ikke til stede...noe er også bare tull.

Jeg kontaktet ikke avisen ang denne saken... fylkesveterinæren trenkte en sak, pga at det er så mange som lar seg lure...så jeg ble kontaktet av avisen...

Jeg beklager at slikt provosere mange...

jeg har tenkt å ta vare på lille candy så lenge hun trenger meg.

min andre pomeranian (lea) 1.5 år og candy har blitt gode venner.... så jeg kunne aldri ha tatt livet av noen av dem bare for at di ikke ser normale ut.

for det andre så er ikke reportasjen av meg og min hund ett skrik om å få tilbake penger..(penger kan ikke måle seg i den kjærligheten jeg har fått for Candy).. dette var kun til advarsel for andre som har tenkt å kjøpe seg hund...

husk igjen at dette er media....

Innsendt av Myricaz, 16.05.2009 20:36:49

Du må da være stokk dum som ikke snudde i døra og tok en telefon til nærmeste dyrevernsnemnd! Da hadde de hundene fått en sjanse til et verdig liv et annet sted - og ikke minst - "oppdretteren" hadde fått en sak mot seg og antakelig blitt fradømt retten til å ha hunder.

Innsendt av Jeanette Aakervik, 16.05.2009 19:19:13

Jeg tror mange av dere misforstår påenget med artikelen som ble skrevet i dag.

Dette er media husk...

Og jeg var ikke den som dro til avisen for å klage, avisen kom til meg...

fordi fylkesveterinæren ville ha en slik sak..som dessverre er for mange av.

Jeg har i fra før en frisk og fin pomeranian, som jeg tenke skulle få seg en lekekamerat.... dette ble utfallet...

Jeg kommer aldri til å ta livet av lille Candy, så lenge hun ikke lider, jeg har blitt veldig glad i den lille hunden vår...

Ved vannhode følger også med andre lidelser som hjerte, lever og nyre problermer...

derfor er det mulighet for at avlivning er den eneste utvei.. tiden vil vise..

Jeg er ikke ute etter den perfekte hunden... men vil advare andre om å ikke gjør den samme tabben jeg har gjort... er helt enig i de som skriver at jeg skulle ha sjekket ref... men veterinær attesten til candy fra sverige viste at hunden min var helt frisk...

Ja jeg har lært.... men det er vel derfor dette står i avisen

Innsendt av miss, 17.05.2009 19:25:04

hva om flere hadde et sånt dyrehjerte som det du har, lykke til videre med hundene dine. tydelig du ikke bryr deg i pengene,men i hunden din.

Innsendt av Journalist, 16.05.2009 18:44:53

Etter min mening burde denne kvinnen vært beskyttet mot seg selv, og den vurderingen har redaksjonen ansvar for å ta...

Det er jo tydelig at hun ikke har peiling på hund og at hennes uvitenhet/manglende dømmekraft er skyld i dette. Kunne ha vært en god sak, men det er jo ikke hold i den!

Innsendt av Pomeranianeier, 16.05.2009 18:25:20

For å ære ærlig synes jeg hun kan takke seg selv for dette. Det er en kjennsgjerning at ikke alle oppdrettere er like seriøse, og på et tidlig tidspunkt her ville de fleste med litt peiling ha takket nei.

Virker ikke som om denne dama har særlig peiling på hunder. Har man ikke det bør man i alle fall prøve å skaffe noen som kan hjelpe en. Særlig ved kjøp av så dyr hund...! Nei, dette blir for dumt...

Innsendt av K K, 16.05.2009 17:01:32

man burde faktisk stole på magefølelsen. nå dreit du deg ut, og det for hele norge også.

Innsendt av Nelle, 16.05.2009 16:37:54

Har vært utsatt for akkurat det samme. Kjøpte en hund av rasen chihuahua av en svensk oppdretter. Samme leksa, vannhode og avlivning.

Oppdretteren hadde veterinærattest som viste at hunden var frisk. Sendte mail, og mente å hyre advokat. Han responderte med at han hadde jobbet i høyesterett i sverige i over 25 år...

Innsendt av Kai Atle Iversen, 16.05.2009 16:27:35

Synd du har truffet på en uærlig oppdretter. Men jeg vil si at å ikke felle melketennene sine er ett problem på rasen. Men det burde oppdretteren fortalt deg slik at du var klar over det. Har selv ei lita tispe fra Scotland, og hun måtte jeg trekke tenner på nå. Da var hun nesten 8 mnd. gammel.

Jeg kunne tenke meg at du kontaktet meg slik at jeg kunne få snakket litt med deg privat. Jeg er valpeformidler på pomeranian i Norge, så dette interreserer meg. Min E-postadresse: kai@englehunden.com

Innsendt av Hunde venn, 16.05.2009 16:07:09

Burde ikke eieren av denne hunden sende en bekymrings melding til jordbrukverket'

i Sverige, så noen kan reise dit og vurdere hvordan di andre hundene lever.

Event bli fra tatt muligheten til vidre oppdrett, .

Tenk på di stakkarse hundene som ikke får hjelp.

Innsendt av dyrevenn, 16.05.2009 16:05:06

Så trist og leit å høre. I dag skyr ingen noen midler. Tenker ikke på hvordan dyra lider. Takke meg til en liten hund av ukjent opphav, som er frisk og sprek!!!!

Innsendt av Korvald, 16.05.2009 15:57:32

Man må faktisk ta seg tid til å sjekke ut referanser på oppdretteren. Spesielt de som holder på med oppdrett av miniatyrhunder. Det er som man ser store beløp i omløp, og muligheten til å lettvint tjene store penger tiltaler mange usæriøse.

Innsendt av Roy Storli, 16.05.2009 15:56:10

Når du har så lite peiling på hunder burde du jo aldri reise så langt og betale så mye for en hund. Jeg synes synd på deg, men hvor er vurderingsevnen din???? Oppderettere burde selvfølgelig straffes og miste retten til å ha hund om det som er skrevet stemmer. Avliv hunden og få med deg en med erfaring på den rasen neste gang.

www.calibros.no

Innsendt av Grevlingen, 16.05.2009 15:24:11

Eieren er vel også av typen som har en hittil ukjent miljardær onkel i spania, hvorav man er ene arving og man bare trenger å først betale 150.000,- i avgifter til et ukjent advokatfirma før du får tillgang til hele formuen.

Det til side så burde kanskje oppdretter meldes for evt uforsvarlig dyrehold?

Innsendt av haha lol, 16.05.2009 15:21:31

herregud, det var jo hun som kjøpte hunden før hun undersøkte den da.. og når hun har kjøpt seg en hund burde hun klare a ta vare på den også, ikke klage til avisa. stakkars hund. dama er jo bare dum, TA VARE PÅ HUNDEN DIN! den har rett til å leve den å

Innsendt av Ansvarlig hundeeier, 16.05.2009 15:20:42

For det første skal man ikke støtte useriøse oppdrettere ved å kjøpe valp av dem. Når hundene hun så der ikke var i god form burde dette ha vært et så stort varselsignal at hun ikke kjøpte valp der. At hun i tillegg har betalt overpris for valpen viser at hun er med på å støtte opprettere som mishandler dyrene sine. Det er ikke riktig at det er ett års ventetid for disse hundene i Norge, da må man sjekke bedre!

Når man kjøper valp skal man ALLTID besøke oppdretteren før man henter valpen, så man har tid til å tenke seg om. Hvis valpen ikke virker normal skal man absolutt aldri kjøpe valp. Man må også sette seg så godt inn i rasen man kjøper at oppdretteren ikke kan lure deg ved å vise til feilaktige linjer.

Denne valpekjøperen kan skylde på seg selv for at hun fikk en syk valp, og for at flere syke valper vil bli avlet frem av oppdretteren i fremtiden. Håper virkelig hun ALDRI skal holde på med oppdrett selv når hun har så forferdelig lite peilig på hund. Valpen bør også avlives, og kjøperen bør ikke få utgiftene dekket av forsikring. Tenk deg mer om neste gang! Håper dette virker som en advarsel for andre.

Innsendt av Nina, 16.05.2009 15:19:14

Stakkars hund(er). Jeg hadde aldri kjøpt hund fra en sånn tvilsom kennel.Tvertimot hadde jeg anmeldt dem for dårlig hundehold/mishandling. Hadde iallefall ikke lagt igjen penger som de svina kan godtgjøre seg selv på.

Stakkars,stakkars hund. Sånn "oppdrett" som dette er det dessverre alt for mange som driver med=(

Innsendt av SessyL, 16.05.2009 15:13:00

..hos mig som själv har en pomeranian och bor i Sverige. I repotaget läggs mycket vikt på uppfödaren, men tyvärr är det så att du som köpare har det största ansvaret när det kommer till valg av hund. Det framgår inte att uppfödaren där Cindy är hämtad från skulle vara en seriös kennel, det vill säga att de är med i svenska kennelklubben (SKK). Att köpa valp från uppfödare som inte vill eller får medverka i denna klubb innebär en stor risk! Du vet aldrig vart hundarna kommer ifrån, om det finns skador eller sjukdommar i generna. Inte heller om "kenneln" är en "puppyfarm", så som det verkar i detta fall. Jag tycker det är viktigt att öppna debatt kring detta då faran ligger i köparna, som vill ha en liten söt hund här och nu och är villiga att betala alltför stora summor för en valp så länge väntetiden är kort. Vänta hellre och ta god tid på er. Välj uppfödare med omsorg, det är trots allt en investering i din nya bästa vän!

Innsendt av Torgie, 16.05.2009 15:07:43

hei. trist at du har blitt lurt, men du burde jo være glad i hunden. Kan jo ikke bare avlive den fordi den er hjerneskadet!! Forstår om den lider veldig, men hvis ikke, så burde du jo gi den et godt liv eller adoptere den bort hvis du BARE er opptatt av å ha en PERFEKT hund.. Uff, nei, jeg har 2 fantastisk fine Irske settere, svenske, og jeg er bare så utrolig glade i dem. hvis de ikke fungere til jakten til høsten, så er det helt greit for meg, fordi jeg er GLAD i dem og vil beskytte dem hele deres liv, som et barn

Innsendt av Bjørg (eier av to hunder), 16.05.2009 14:59:17

Nå som de små "veskehundene" er mer populær enn noen gang, blir det mange useriøse "oppdrettere". Jeg har hørt om folk som betaler både 10 og 12 tusen for blandinger av miniatyrraser. Og de små valpene er så populære at "oppdretter" gjerne har to kull i året på tispa, år etter år. Dette bare for å tjene penger, og uten tanke på dyrevelferden.

Synd da at Aakervik lot seg lure. Man burde kanskje sette litt større krav når man kjøper seg en "utstillingshund" til 25 tusen. Men når folk kjøper hva som helst, til hvor dyrt som helst, så vil markedet bestå. Jeg bekymrer meg også for hva som skjer med mange av hundene seinere. Akkurat nå er det MOTE med hund, men mange er ikke klar over hva en hund krever. De små som får plass i veska, er også HUNDER, ikke glem det.

Innsendt av Dyre Venn, 16.05.2009 12:55:06

Hadde jeg møtt slike forhold ved kjøp av hund hadde jeg heller ringt politiet og tatt det året på venteliste for en frisk hund fra en seriøs oppdretter. Dette har hun bare seg selv å skylde for.

Innsendt av Håvard, 16.05.2009 11:32:35

NRK2 viste tidligere BBC-dokumentaren Pedigree Dogs Exposed, om hvordan britiske hundeavl avler fram misfostre med sykdommer og hjerneskader.

For det første forundrer det meg ikke at det også er tilfellet i resten av Europa. Men når oppdretteren sier at hunden har engelske aner burde i alle fall fått en eller to varsellamper til å lyse.

Dokumentaren ligger ute på "vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=44215931"

Innsendt av Thor S, 16.05.2009 11:09:02

Ta kontakt med den Svenske kennelklubben, de vil ha informasjon om slikt, og de kan sikkert hjelpe deg med hvordan du går frem med saken.

Innsendt av Kenny, 16.05.2009 10:48:35

Når man reiser så langt, finner en kennel som er luguber og trist. Hunder som er skitne og ser dårlige ut, det ringer ingen varsellamper da? Kjøpet burde denne kvinnen ta som en lærepenge. Hun ble mistenksom allerede da hun ankom kennelen, og burde vel ha fulgt magefølelsen. Er vel like mye hennes egen feil kjøpet, som oppdretter.

Skriv din kommentar

Tittel*

Maks 600 tegn

Kommentar

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Trønder-Avisa ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

Tips oss

Klikk her

På forsiden nå

Tiltalte nekter for voldtektsforsøk

Asylsøker tiltalt etter to brutale overfall og voldtektsforsøk i Verdal sentrum i fjor sommer.

Les mer

SAS kutter 650 stillinger

SAS-konsernet skal spare ytterligere 2 milliarder svenske kroner.

Les mer

Kritikk mot sykehuslege

Statens helsetilsyn vurderer å gi en advarsel for brudd på helsepersonelloven til en lege ved Sykehuset Levanger.

Les mer

Festivalene ber om bedre rammevilkår

I 2009 fikk kulturarrangement i Nordland en samlet støtte på fire millioner kroner fra Norsk kulturråd.

Nord-Trøndelag fikk 500.000 kroner

Jakter på lokale hotell-investorer

Initiativtakerne bak hotell- og galleriprosjektet på Dampsaga jakter nå på lokale investorer.

Les mer