Bil i Steinkjer
Gå til

Riktig: Det skal lønne seg å velge et merkeverksted, mener gjengen bak Bil i Steinkjer. Fra v.: Gunnar Skogset, Terje Gausen, Trond Amdal, Steinar Vesterdal og Trond Landsem. 

Velg riktig verksted

Du har kjøpt bilen, og nå er det tid for service. Men hvorfor skal du ta med bilen til et merkeverksted? Bil i Steinkjer svarer.

EU-reglene gir bileiere friheten til å selv velge bilverksted og deler uten å miste garantirettigheter. Forutsetningen er at verkstedet er offentlig godkjent og at de utfører jobben etter bilimportørens retningslinjer.

– Det er ikke noe krav til deg som bileier på hvilket verksted du velger, men med det spranget i ny teknologi som vi har opplevd de siste årene er det lurt å forsikre seg om at det verkstedet du velger er oppdatert og har nok kompetanse på akkurat ditt bilmerke, sier leder i Bil i Steinkjer og plassjef for Nardo og Melhus Bil, Gunnar Skogset.

Kommuniserer direkte med fabrikk

I dag inkluderer mange reparasjoner en oppdatering av software i elektroniske styringssystemer. Dette kan by på problemer om man ikke velger et merkeverksted.

– Vi har diagnoseverktøy der vi er online med fabrikken til enhver tid. Det gjør at vi alltid har siste informasjon tilgjengelig. Dette gir oss også muligheten til å feilsøke, lese av feilkoder og kommunisere direkte med fabrikken for å finne ut om dette er noe de kjenner til og om det er et enkelt reparasjonsforløp tilgjengelig, sier Terje Gausen fra Sannan Bil.

Sikkerhet i fokus

Også ved skifte av frontrute bør man ta teknologien med i vurderingen.

– På nyere biler er det mange viktige sensorer knyttet til frontruten. Her finner du både kamera og ulike radarer som leser av skilt og måler avstand til bilen foran, sier Trond Landsem fra Steinkjer Bil.

De enige om at riktig kalibrering av disse sensorene er utslagsgivende for at bilens sikkerhetssystemer skal virke optimalt. Gunnar Skogset forteller:

– Et eksempel på en slik sikkerhetsoppdatering fra fabrikken kan være optimalisering av sikkerhetssystem som igjen redder liv, sier han.

Øker verdien på bilen

Mange kvier seg for å bruker merkeverksteder fordi de tror det koster mer enn å bruke ett frittstående verksted. Dette er en oppfatning som gjengen i Bil i Steinkjer ikke er enige i.

– Vi har god logistikk og får raskt tilgang på originale deler, noe som sparer tid bilen er på verksted. Vi har også gode betingelser for biler som har gått over garantitiden, sier Øyvind Bjørgan fra Nord-Auto.

I tillegg trekker han frem at etter å ha hatt bilen hos et merke- verksted, består den kun av originale deler, er alltid vedlikeholdt etter fabrikkens spesifikasjoner og utelukkende tatt hånd om sertifiserte spesialister.

– Dette øker verdien på bilen ved et eventuelt videresalg, sier Steinar Vesterdal ved Holbergs Auto.

Bistår kunden ved skade

Hos et merkeverksted vil du også kunne få hjelp med å velge riktig forsikring, få veiledning med finansiering ved nybilkjøp samt bistand ved en eventuell ulykke.

– Vi ønsker at våre kunder tar direkte kontakt med oss hvis de har fått en skade bilen, slik av vi kan ta den videre kontakten med forsikringsselskapet. Vi har god dialog med de fleste forsikringsselskaper og vet hva kunden har krav på ved en eventuell skade, sier Auto Fires Trond Amdal.

– Det skal være så enkelt som at kunden leverer bilen hos oss, og så tar vi oss av resten, konkluderer de.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Trønder-Avisas redaksjon, men av Trønder-Avisas markedsavdeling.

Trønder-Avisa er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på t-a.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.