Bil i Steinkjer
Gå til

Noe som ingen andre har...

I garasjen har Gorm Tuset en sjelden italiensk supersportsbil: En 1972-modell De Tomaso Pantera.

Den høres godt, selv om den er forholdsvis liten. Den italienske sportsbilen er knappe en meter høy, men har hestekrefter nok til å vekke et helt nabolag.

– Jeg har enda til gode å møte noen som greier på første forsøk å gjette hvilken bil dette er, forteller Gorm Tuset.

De Tomaso Pantera er en sjelden bil i Norge, og Tuset vet ikke om noen andre som har en Pantera i kjørbar stand.

– Jeg har hørt om at det finnes noen delebiler stående i garasjer og låver, men så langt har jeg til gode å treffe på noen andre med likedan bil, forteller han.

FAKTA OM DE TOMASO PANTERA

Modellen ble produsert fra 1971 til 1996, og navnet «Pantera» er italiensk for panter. Bilen var designet av Tom Tjaarda. De første eksemplarene av De Tomaso Pantera var utstyrt med en 5.8-liters Ford Cleveland V8-motor, som hadde en effekt på 330 hk. Denne var koblet til en femtrinns manuell girkasse fra ZF. Skivebremser på alle fire hjul var standard, og en 1971 Pantera kunne akselerere fra 0-100 km/t på 5.5 sekunder. Sent i 1971 begynte Ford å importere Pantera for salg på det amerikanske markedet gjennom sine Lincoln-forhandlere, men salget ble ikke som forventet. I 1972 ble flere endringer gjennomført, og en ny Cleveland-motor med lavere kompresjon ble brukt for å oppfylle amerikanske utslippskrav. Luksusmodellen «Lusso» (Pantera L) ble også introdusert dette året, med store, svarte støtfangere og en 248 hestekrefters Cleveland-motor. I 1975 avsluttet Ford importen av Pantera, etter å ha solgt omkring 5 500 eksemplarer. De Tomaso fortsatte å bygge modellen, og totalt ble 7 135 Pantera bygget.


500 kvm stor garasje

Bilinteressen startet tidlig for Tuset.

– Jeg fikk min aller første bil av bestefar da jeg var 13 år gammel. En 79-modell Fiat 127 som hadde sin storhetstid som «åkerbil» på Mære, forteller Tuset, som siden den gang har har har hatt kjøp og salg av bil som interesse – og som yrke.

Bilselgeren fra Steinkjer Bil har hatt mellom 70–80 amerikanere, tre Ferrarier og en Lamborghini.

– Det er flaks jeg bor på gård, sier han og forteller at både fjøs og låve etterhvert har skiftet bruksområde til garasje.

– Det har etterhvert blitt garasje av alt. 500 kvadratmeter med plass til mange biler, smiler han.

Edel årgang

Tuset brukte to år på å sikre seg sin De Tomaso Pantera.

– Jeg måtte spore opp eieren av bilen, som da nettopp hadde inngått en avtale med en annen kjøper, sier Tuset som måtte bruke to år på å overbevise den nye eieren om å selge bilen videre.

– Det krevde litt innsats å få tak på Panteraen, men 72-modellen er jo en edel årgang det er vel verdt å jobbe litt for å få tak i, smiler Tuset, som tilfeldigvis også er en 72-modell.

De Tomaso Pantera ble lansert i 1971, som erstatter for De Tomaso Magnusta, som blir beskrevet som en av verdens vakreste biler.

– De var helt umulige å sitte i, forklarer Tuset.

Ikke skapt for trønderske veier

Tusets Pantera var i forholdsvis god stand da han kjøpte den, men Tuset skiftet front, lakkerte bilen og satte på en vinge bak. Panteraen har en V8-motor med hele 550 hestekrefter, og bilen veier totalt 1400 kg.

– Den må håndteres forsiktig for den er ikke bygd for ferdsel på trønderske veier, det er helt sikkert, sier Tuset. 

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Trønder-Avisas redaksjon, men av Trønder-Avisas markedsavdeling.

Trønder-Avisa er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på t-a.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.