Bil i Steinkjer
Gå til

Filip Brønstad og Stein Magnus Storøy Mohresen har begge som mål å ta fagbrev i bilbransjen. Neste år skal de ut som lærlinger. 

Velg bilfag - få jobb!

Bilbransjen er i rask vekst. Ønsker du deg en fremtid innen bilfagene, er mulighetene mange.

Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at fem år etter bestått fag- eller svenneprøve er 83 prosent av lærlingene fra yrkesfag i arbeid. Dette omfatter også bilfagene.

– Bransjen har behov for flere medarbeidere med faglig bakgrunn og ønsker å rekruttere lærlinger som har lagt det rette grunnlaget gjennom videregående skole, forteller opplæringsrådgiver Morten Molde i OKBT.

Motivasjon og interesse

I løpet av de nærmeste årene har bransjen et stort behov for nye rekrutter med riktig bakgrunn og utdannelse.

– Vi har en god dialog med bransjen og vet hvilken kompetanse de etterspør. Vi videreformidler de aller fleste fra bil- og transportfagene i den nordre delen av Trøndelag, og vi ser at de som har genuin interesse og motivasjon for faget får lærlingplass - og fast jobb etter endt læretid, forteller Molde.

Får innsikt i bransjen

Filip Brønstad og Stein Magnus Storøy Mohresen går begge på Steinkjer videregående skole. Brønstad på VG2 Bilskade, lakk og karosseri, og Mohresen på VG2 kjøretøy. De siste to ukene har de vært på praksis på Holbergs Auto og fått innsikt i hvordan hverdagen på et merkeverksted er.

– Det har vært interessant å se hvordan det vi lærer på skolen fungerer i praksis, og jeg sitter igjen med følelsen av at jeg har valgt riktig yrkesretning, sier Mohresen.

Opplever en holdningsendring

Begge elevene har som mål å få lærlingplass og ta fagbrev.

– Jeg opplevde at noen rynka på nesa da jeg valgte å gå bilfag, men etter noen år har flere kamerater kommet å fortalt at de angret på at de ikke turte å velge yrkesfag. Jeg tror holdningene, spesielt til bilbransjen, er i ferd med å endre seg. Det er jo så mye kult som skjer i bransjen, og mulighetene for å utvikle seg videre er store, sier Brønstad og viser til at bilbransjen videreutdanner egne mekanikere og teknikere gjennom kurs og kompetanseheving.

Skolen legger grunnlaget

Også Jonas Austheim føler utplasseringen hos Nardo Bil innfrir til forventingene.

– Jeg får prøvd meg på litt forskjellig mens jeg er her, og det trives jeg med, sier han.

Jonas Austheim har vært på utplassering hos Nardo Bil og ønsker å bli mekaniker. 

Eleven mener det er en viss forskjell på det de lærer på skolen og den hverdagen de vil møte som lærlinger.

– Jeg føler at læreplanen er litt utdatert, men det skal kanskje litt til for å henge med på det som har skjedd i bransjen de siste årene, sier han og viser til utviklingen av elektriske biler.

Opplæringsrådgiver Molde forklarer at utviklingen av læreplaner er en lang prosess, og disse prosessene tar tid.

– Heldigvis er skolene stort sett oppdaterte og undervisningen fleksibel slik at elevene skal ha en god faglig grunnkompetanse når de går ut som lærlinger. Bransjen kan fagopplæring og er de som sørger for spisskompetansen, forklarer han.

Vil selge bil

En utdannelse innen bilfag er noe helt annet i dag enn det var for bare få år siden. Ny teknologi og utstrakt bruk av data har i stor grad overtatt for mekanisk jobbing i verkstedene.

Dagens bilbransje henvender seg i like stor grad til de som er interessert i data som til de som liker å «mekke».

Pål Christian Sørkilflå er interessert i bil, men mest av alt er han interessert i mennesker.

– Jeg elsker å prate med folk, og får skikkelig mestringsfølelse av å få en god relasjon med en kunde, sier han.

Han går på linjen service og samferdsel på Steinkjer videregående skole, og ser for seg en fremtid som bilselger.

– Bilbransjen er full av muligheter, også for oss som ikke vil ha skitt under neglene, smiler han.

Pål Christian Sørkilflå vil jobbe med salg, og har fått prøve seg som bilselger hos Holbergs Auto under praksisperioden. 

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Trønder-Avisas redaksjon, men av Trønder-Avisas markedsavdeling.

Trønder-Avisa er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på t-a.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.