Ingrid, Turid, Cathrine og Erna står for den daglige driften av Fokus Helse. De tar imot kundene i trivelige lokaler i Levanger sentrum. – Vi bruker mye tid på å veilede kunder som har utfordringer. Å gi råd er en service vi synes det er naturlig å yte, sier innehaver Ingrid Myhre.  Foto: Unni Skoglund

Fokus på kundenes helse

LEVANGER: Bandabutikken Fokus Helse er bare to år gammel, men de ansatte kan til sammen skilte med over 70 års kompetanse og erfaring fra bransjen.

I et stort og lyst lokale, i den historis­ke delen av Levanger sentrum holder Fokus Helse til. En liten sving bort fra hovedgata til bygget som tidligere huset lensmannen i Levanger, og så er du der. Når Livskvalitet tar turen inn­om, blir vi møtt av smilende ansatte.

– Vi trives veldig godt på jobben og har et godt samhold. Det merker også kundene. Vi opplever at de setter stor pris på å komme innom, sier Turid Løseth. Hun er en av de som er med på å tilføre butikken lang erfaring. Butikken har fire ansatte. Tre syke­pleiere og en hjelpepleier. Sykepleier Cathrine Musum har dessuten tilleggsutdannelse som hudpleier.

Både Turid Løseth og Erna Myhre har flere tiår bak seg i bransjen. De startet karrieren i Levanger Helseartikler som etter hvert skiftet navn til Medipro. Også innehaver Ingrid Myhre hadde vært over ti år i Medipro før hun startet sin egen butikk Fokus Helse. Hun er utdannet sykepleier og har også jobbet ved Sykehuset Levanger i en periode.

– Navnet vårt, Fokus Helse, spiller på visjonen for butikken: ”Vårt fokus – din helse!”. Gleden over å kunne forbedre hverdagen til kundene er drivkraften, sier Ingrid.

  Foto: Unni Skoglund

Butikkdrift inn med morsmelka

Ingrid er oppvokst med butikkdrift. Det var foreldrene, Erna og Jonny, som startet Levanger Helseartikler i 1987.

– Du kan nesten si at jeg fikk det inn med morsmelka, sier Ingrid med et smil og tilføyer: jeg visste hva jeg gikk til.

– Mange av kundene har vært med oss helt siden tida i Levanger Helseartikler. Det gjør at vi blir veldig godt kjent, tilføyer Erna.

Ingrid viser vei rundt i de romslige lokalene. Butikken åpnet i november 2016, etter at Erna og Jonny hadde kjøpt lokalet. God adkomst og godt med parkeringsplasser var et uttalt ønske. Den gamle lensmannsgården oppfylte kravene de hadde satt. At de eier lokalene selv har gjort at de har kunnet utforme dem akkurat som de hadde behov for. Vegger ble revet og nye rom er bygd. I tillegg til en stor butikkdel har de samtalerom, møterom, kontor, et stort og godt lager, samt hudpleie-salong. Boltreplassen er tilsammen 450 kvadratmeter.

– Vi har organisert lokalet ut fra den erfaringen vi hadde med hva som behøvdes for å drive denne typen butikk. Vi har blitt kjempefornøyde, sier Ingrid.


Flere bein å stå på

I tillegg til blåreseptprodukter innen inkontinens, stomi, kateter, ernæ­ring, brystproteser, diabetesutstyr og hoftebeskyttere, har butikken et stort utvalg av sko, BH'er og badetøy. De tilbyr også kompresjonsstrømper, strømpepåtrekkere, støttebandasje og brokkbind, sårutstyr og krykker, samt ADL-produkter. De har også trykkavlastende Tempur-produkter i sortimentet.

Å drive butikk i dag krever at man er innovativ og aktiv. Det er definitivt denne gjengen. I fjor utvidet de ut­valget til å omfatte elektriske scootere og løfte- og hvilestoler. Scooterne er utstilt i lokalet og kan prøvekjøres. Butikken gir også kjøreopplæring til de som går til anskaffelse av en.

– Vi har allerede solgt mange scootere, og det er vi kjempefornøyde med, kommenterer Ingrid.

Butikkens kundekrets strekker seg fra Snåsa og Verran i nord, til Frosta i sør.

  Foto: Unni Skoglund

Fornøyde kunder

En av kundene som tar turen innom Fokus Helse er Per Tore Østnes. Han ble stomioperert i 2003 og hadde mye problemer i begynnelsen.

– Erna hjalp meg masse. Hun kom hjem til meg en lørdag og gjorde en skikkelig innsats for å finne riktig utstyr til meg, sier han og tilføyer: jeg setter umåtelig pris på oppfølginga jeg har fått, og for meg var det en selvfølge å følge med over til den nye butikken.

Han framhever at det er betyd­ningsfullt å komme til noen man kjen­ner. I dag setter han og Erna seg ned i lenestolene i butikken for en prat.

– Jeg pleier å ringe og si hva jeg trenger, men så kommer jeg selv for å hente varene. Det synes jeg er trivelig, sier Per Tore. De siste årene har han vært aktiv i styret for stomiforeninga Norilco.

– Vi er glad i kundene våre, og det er inspirerende med gode tilbakemel­dinger, sier Erna. Hos oss står alltid kundene i fokus. Og selvsagt bringes varene ut gratis.

– Det er kjempeviktig å hjelpe når det haster. Det var en kunde som ringte en lørdagskveld og manglet varer. Da kastet vi oss rundt og fikset det. Brenner det så brenner det. Å yte slik fleksibilitet er kjempeviktig, poengterer Ingrid.

  Foto: Unni Skoglund



Inspirasjonskveld

Fokus Helse har også et tett samar­beid med hjemmesykepleien. Butikken leverer varer til flere omsorgssenter og omsorgsboliger. Butikken har arrangert en inspirasjonskveld med tre ulike fore­dragsholdere. De delte sine erfaringer og fortalte om utfordringer ved å leve med stomi, om å være pårørende til en funksjonshemmet og om å leve med Tourettes syndrom. Arrange­mentet ble holdt på Nord Universitet i Levanger. Målgruppen var helse-personell.

– Responsen var knallbra! Vi hadde håpet at det kom 100 stykker, og så møtte over 200 opp! Det var tyde­lig at behovet for en slik kveld var tilstede. Vi måtte bytte til en større forelesningssal for å få plass til alle, forteller Ingrid fornøyd.

Etter drøye to år konkluderer hun med at det er spennende å drive butikken og at dette er noe hun ser for seg å gjøre i lang tid framover. Hun opplever det å være bandagist som veldig positivt:

– Det er et kvalitetsstempel å være en del av Bandakjeden. Vi får god hjelp av både hovedkontoret og andre Bandabutikker. Vi er stolt over å være en del av kjeden, sier Ingrid og tilføyer: jeg er også svært fornøyd med det teamet vi har greid å skape i butikken. Det er trivelig å komme på jobb og vi opplever dagene som svært meningsfulle!

  Foto: Unni Skoglund



Tekst og foto: Unni Skoglund

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Trønder-Avisas redaksjon, men av Trønder-Avisas markedsavdeling.

Trønder-Avisa er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på t-a.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.