Egenannonse T-A/Mattisstore
Gå til

MATTIS fikk tittelen "årets butikk 2018/2019" av Amfi Steinkjer. Bildet er fra Mattis Steinkjers Facebookside 

Slik ble de nominert til "årets kremmer" og fikk tittelen "årets butikk"

Inne i butikken står pokalen og diplomet på utstilling. Margot Tuseth har god grunn til å være fornøyd. Mattis Steinkjer har fått tittelen «årets butikk» av Amfi Steinkjer og blitt nominert som «årets kremmer» i Inn-Trøndelag og Stjørdal av SpareBank 1 SMN, der selskapene ble målt på bærekraft og lønnsomhet.

– Jeg startet i butikken i 2000 med god hjelp fra Aage og Mattis Lilleberg. Da var Lilleberg kun med på eiersiden med 50%, forteller Margot Tuseth, daglig leder og innehaver av Mattis Steinkjer.

– Jeg kjøpte de ut i 2006. Siden da har vi hatt en årlig økning og fin, jevn omsetning.

Mattis Lilleberg startet kjeden i Trondheim på 70-tallet. Det utviklet seg på slutten av 80-tallet. På 90-tallet var det oppe i nesten 20 butikker, 14-15 rene butikker og 4-5 «shop in shop». Margot ble ansatt av Aage Lilleberg på Mattis Skinn på Zebra i 1995.. Nå er Mattis Steinkjer den eneste gjenværende butikken i kjeden.

Viktig å være synlig i nærområdet

– Vi har annonsert i Trønder-Avisa siden 2000. Det er viktig for oss å være synlige i nærområdet, sier Margot.

– Vi har vår faste markedskonsulent, Britt Anniken Holberg Holstad, som har hjulpet oss mye. Sammen lager vi en årsplan, der vi sikrer faste datoer og legger planer framover. Dette kan være kampanjer eller faste dager det er lurt å annonsere på. Britt Anniken hjelper oss også med rådgivning og utforming av annonser.

– For oss er det viktig å være en rådgiver for kundene våre, forklarer Britt Anniken.

– Vi ønsker å hjelpe kundene våre, ikke bare selge annonseplasser. Riktig synliggjøring og vekst gagner jo alle parter.

Margot Tuseth ble nominert som «årets kremmer» i Inn-Trøndelag og Stjørdal av SpareBank 1 SMN. Bildet er fra Mattis Steinkjers Facebookside 



Utvidet med nettbutikk

I 2017 utvidet Mattis Steinkjer med en nettbutikk, www.mattisstore.no.

– Dette ble en ny plattform for å vise varene våre på, utdyper Margot.

– Vi har en liten butikk med mange varer. Nå synliggjør vi produktene i større grad.

Hun forteller om flere kunder som har sett seg ut produkter de skal kjøpe i nettbutikken før de tar turen til kjøpesenteret.

Nettbutikken utvidet også kundegruppen. Nå må Mattis markedsføre til hele landet.

– Da vi fikk høre at Trønder-Avisa skulle ansette en person som jobber med annonsering i sosiale medier, så gav jeg beskjed til Britt Anniken om at vi ville være først, ler hun.

Annonsering i sosiale medier

– For å oppnå effekt av annonsering er det viktig å være synlig på flere plattformer. Det er også viktig å møte kundene der de er og på riktig måte, forteller Rakel Westrum-Rein, produktansvarlig for innholdsmarkedsføring og sosiale medier i Trønder-Avisa.

– Alle annonseplasseringer, om det er digitalt eller i papir, har effekt, men på hver sin måte. Den beste markedsføringsmodellen er å kombinere og utnytte fordelene til hvert media, og å fokusere på salgsutløsende kampanjer til de med størst sannsynlighet for å kjøpe. Dette øker også kvaliteten på kommunikasjonen folk blir eksponert for.

Margot forteller at annonsering hos Facebook og Instagram har blitt vanskeligere nå enn det var tidligere.

– Det går opp og ned hele tiden. Jeg aner ikke hvordan dette hadde gått uten hjelpen fra Trønder-Avisa, sier hun.

Målbare resultat

– De sosiale mediene forandrer seg hele tiden, og det har blitt en utfordring å markedsføre riktig, forklarer Rakel.

– Vi er nødt til å teste forskjellige strategier hele tiden, og være nøye med å velge ut riktig utforming, produkt, språk og publikum. Digital markedsføring er heldigvis målbart og vi analyserer kontinuerlig resultatet opp mot målsettingen vår. Blant annet får vi vurdert hva hvert salg via en Facebook-annonse koster og avkastningen på dette.

Lokal hjelp

– Hjelpen fra Trønder-Avisa er toppers, sier Margot.

– Det er lokalt, vi møtes når vi skal prate sammen og vi får god oppfølging.

I høst utvidet Trønder-Avisa markedsavdelingen ved å ansette Maxim Miassoedov som grafisk designer.

– Det er vi veldig glad for. Han er veldig dyktig. Jeg har aldri før opplevd at vi har godkjent en annonse etter første korrektur, ler Margot.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Trønder-Avisas redaksjon, men av Trønder-Avisas markedsavdeling.

Trønder-Avisa er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på t-a.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.