Etter å ha arbeidet med understellsbehandling av biler i 29 år, er Ole-Johnny Sørhøy en nestor innen faget i vår del av landet.  Foto: Sigurd Løseth

- Det nytter ikke å ha en blank og fin bil på utsiden, om den ruster i stykker under

- Vi har sett 6-7 år gamle biler som har blitt tatt av veien på grunn av for mye rustskader, forteller Ole-Johnny Sørhøy, daglig leder for Bilpleien Steinkjer AS.

Han sier at ingen nye biler blir understellsbehandlet fra fabrikk.

- Bilene blir bygd for verdensmarkedet. Fabrikkene bryr seg ikke om de spesielle utfordringene vi har for biler i Norge med salting av veger og mye fukt. Derfor er det viktig å understellsbehandle biler mens de er nye eller så raskt som mulig etter at de er anskaffet.

Han sammenligner det viktige bilholdet med vedlikehold av et hus.

- Når du bygger et nytt hus eller bytter bordkledning, lar du ikke være å male eller beise huset, for da bil veggene etter hvert råtne, forklarer Ole-Johnny.

Rust etter én vinter

Han understreker at én vinter er nok for at bilen skal få rustskader. De har fått inn biler i mars, biler som var ny i desember, som allerede etter første vinteren har fått skader av rust.

- Stål ruster åkke som, men det ble ti ganger verre etter at veiene ble saltet. Vi behandlet også biler før de startet med salting, forteller han.

Sørhøy sier at noen norske bilimportører utfører en såkalt antirust 1-behandling før bilene leveres til forhandler. Disse bilene skal inn til antirustbehandling når de er to år gamle, står det i papirene.

- Under en slik behandling blir ikke innerskjermer og plastdeksler under bilen fjernet, så det er ikke noen varig og fullgod behandling, men en god start.

Han sier at det også på disse bilene er viktig med en full understellsbehandling så raskt som mulig etter levering. Da har man et godt grunnlag for å beskytte understellet til bilen, og man trenger ikke å tenke på det på fire år.

- Når du bygger et nytt hus eller bytter bordkledning, lar du ikke være å male eller beise huset, for da bil veggene etter hvert råtne, forklarer Ole-Johnny.  Foto: Sigurd Løseth

Se etter klistremerket

Mange skifter ut bilene sine ofte, og ser ikke verdien i behandlingen for egen del. Sørhøy anbefaler derfor alle å undersøke om bruktbiler har hatt understellsbehandling.

- Det skal ligge et sprøytekort i hanskerommet og et klistremerke med dato i døråpningen, forteller han. – Man er selv ansvarlig for at dette skal bli gjort.

Investering

Det koster mellom seks og åtte tusen kroner å understellsbehandling en bil, alt etter størrelsen på bilen.

- Å bruke de pengene på å understellsbehandle bilen er nok uten tvil den mest lønnsomme investeringen folk kan gjøre med en bil. Du tjener fort igjen de pengene både på service, forlenget levetid og høyere bruktpris på bilen, sier Ole-Johnny.

Slik behandles bilen:

Behandlingen tar to døgn. Antirustbehandleren demonterer alle innerskjermer og deksler av plast og alle lyddempingsmatter av stoff, før all skitten og saltet blir kokt av bilen med steam. Så må bilen tørkes godt. Dette er et viktig steg. Bilen må være helt tørr for at antirustbehandlingen skal bli god.

Etter nøye utarbeidede sprøyteskjemaer behandles alle kanaler, vanger, hulrom og hele bunnen med et tynt, penetrerende produkt. Så blir alle sveiser, skjøter, falser og hele understellet behandlet. Til slutt sprøytes hjulhus og gulv, samt hele understellet med et slitesterkt tykkstoff, for å beskytte mot mekanisk slitasje. Så blir arbeidet kontrollert og bilen tørket og rengjort.

Bestill time for en gratis rustkontroll. Da kan du bli med under bilen, konstanter tilstanden og få råd om hva som bør gjøres for at bilen skal forbli rustfri.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Trønder-Avisas redaksjon, men av Trønder-Avisas markedsavdeling.

Trønder-Avisa er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på t-a.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.