Nardo og Melhus bil Steinkjer

  Foto: Ole Vanebo

Fæby- verdt å besøke

Vårt andre stoppested på vår kulinariske reise i nærområdet ble Fæby gård og bryggeri i Verdal.

Bilder og tekst av magasinet Bil&Fritid ved Ole Vanebo

Fæby er nevnt i skrifter fra 1280-tallet, men det er ikke utenkelig at gården lå her allerede da Olav Haraldsson og hans menn barket sammen med bondehæren et par kilometer unna i 1030.

Gården var i århundrer under kirkens eie, men ble privat eie under Sivert Flet i 1762. I 1843 ble Fæby kjøpt av Ole Gundersen Eggen, og den har vært i familien siden. Silje og Jørund er dagens sjølfolk på Fæby, og tok over familiegården i 2013. Jørund er daglig leder i Fæby bryggeri og er sentral i bryggerivirksomheten. Silje treffer du i gårdsbutikken, som vertinne for ditt arrangement, eller i puben. Jørund har en MBA fra Nederland, og jobbet i oljeindustrien før kallet om eget bryggeri meldte seg. Silje er utdannet fysioterapeut, og driver privat praksis. Hàkon Bragi Valgeirsson er kjøkkensjefen. Han har mesterbrev og har jobbet ved anerkjente restauranter i Norge og utlandet, og var på det Islandske kokkelandslaget for ungdom før han flyttet til Norge. Arne Marius Haugen er Fæbys bryggerisjef. Han har vært en aktiv hjemmebrygger i flere år og har vunnet en rekke priser for sitt øl, både nasjonalt og internasjonalt. Blant annet ble han norgesmester i hjemmebrygging og årets hjemmebrygger i 2017 med sin doppelbock; Gjertruds Julevarmer. Med på laget er også Viggo Iversen. Som dreven forretningsutvikler stiller han relevante spørsmål, tar i et tak når det trengs, og utfordrer gjennom sin rolle som styreleder og medeier.

Jørund Eggen og kjøkkensjefen Hàkon Bragi Valgeirsson byr på en fortreffelig lunsj til Gunnar Skogset.  Foto: Ole Vanebo

På Fæby har de et stort konferanse/selskapsrom på Bryggerhuset med plass til inntil 60 personer, samt et mindre lokale i 2. etasje på Stabburet med plass til ca. 20 personer. De tilbyr også overnatting i samarbeid med Scandic Stiklestad.

-Vi lager mat fra bunnen av for å få fram skamgod smak, gjerne i lag med vårt eget øl. Vi bruker mye av det vår egen gård, og nabogårdene har å by på. Vi foretrekker rene smaker, former og farger på en ujålete måte. Vi prøver oss frem til matkombinasjoner som passer til våre ølsorter og serverer gjerne disse som delemat/sharing sammen med vårt Fæby-øl. Vi tilbyr mat som tre- og seksretters menyer, samt vår populære gårdstapas, forteller Jørund.

Forrett som delemat: Roastbiff av elg, rips-rødløks relish, tørket kalvekjøtt fra Dillmoen, Gunnhilds varmrøkte juleskinke, håndlaget sylte, spekepølser fra Haugslia.   Foto: Ole Vanebo

Råmarinert laksefilet, ølbresert scampi  Foto: Ole Vanebo

Ribbe med Fæby-vri: Glasert ribbe av gris fra Haugslia gård, stekte epler, rødbeter ,svisker og rosenkål, soya-ingefær reduksjon.  Foto: Ole Vanebo

Pecorino, brie, blåmuggost, ripsgele med chili, honning-glaserte valnøtter.  Foto: Ole Vanebo

Om det er noe folk lurer på, åpningstider, bestillinger, meny m.m. så står det mye informasjon på våre nettsider www.faeby.no. -Vi har nettopp åpnet vår gårdsbutikk som ligger i første etasje på stabburet. Her selger vi vårt eget øl på boks og diverse lokalmat fra kvalitetsleverandører, sier Jørund.

-Vi er nå midt oppe i ei travel tid med julelunsj og julebord, i tillegg har vi et bugnende familiejulebord hver søndag fram mot jul. Gårdsbutikken er åpen to dager i uka, torsdager og lørdager, så her er det bare å ta med familien, avslutter Jørund Eggen.


Hvorfor gjør du dette Gunnar?

Det er to ting som fortiden opptar meg mye. Det ene er bil og det andre er mat og da snakker vi om bil med ekte kjøreopplevelser, atmosfærer, gode matopplevelser og det lille ekstra.

Jeg er ikke den første som har ønsket å spleise en bilreise med et restaurantbesøk. I 1900 utga brødrene André og Edouard Michelin en bok som fikk navnet Michelinguiden i Frankrike. Boken hadde til hensikt å hjelpe bilister til å finne veien, få service til bilen og et hotell å sove på. Etter hvert som trafikken økte etter veiene utviklet brødrene også et system for å markere god mat ved å tildele stjerner. På denne måten fikk brødrene Michelin bilistene til å kjøre mere og med det slite mere dekk. For det var jo dekkprodusent de egentlig var.

Hvilke paralleller finnes mellom det å kjøpe bil hos dere og det å spise på en fin restaurant?

Vi driver begge en bedrift innen servicebransjen hvor kundetilfredshet står øverst på dagsorden. Om du kommer inn i en restaurant som Fæby eller inn hos oss i Nardo Bil eller Melhus Bil, så blir du møtt av en servitør i restauranten og en selger i bilbutikken. Begge to er opptatte av å gi deg det lille ekstra, den beste kundebehandlingen, være din rådgiver og selge deg en opplevelse som du senere, som vår ambassadør, forteller om til dine venner og bekjente. Kanskje «sjekker du inn» på sosiale medier allerede når du er der for å fortelle alle de nærmeste at du unner deg en ekstra opplevelse.

Vi har til felles at vi som drivere er opptatte av å gi vår gjest en stor porsjon tilfredsstillelse, smak av luksus, følelser av behag og ikke minst «valù for the money».

Nå er det ikke mere bilkjøring jeg i all hovedsak er opptatt av at våre kunder først og fremst skal foreta, men det å bli litt mere kjent med de fantastiske spisestedene som vi har på Innherred og i Midt-Norge. Det dreier seg om bilen og en kulinarisk opplevelse og en lidenskap for begge to.


Dette er en super-pickup. Helt nye Ranger Raptor er avlet frem for topp ytelse i terrenget.   Foto: Ole Vanebo

NYE FORD RANGER RAPTOR

Med denne blir du tøffeste i gata!

Hver dag setter tusenvis av nordmenn seg bak rattet i en arbeidsbil – for eksempel en pickup.

Nå kommer en helt ny og heftig variant på markedet, signert Ford. Deres Ranger Raptor har aldri blitt solgt i Norge før. Men nå får også vi tilgang til verstingutgaven av Europas mest solgte pickup.

Dette er hårete greier!

Chassiset er utviklet av Ford Performance for å tåle all den julingen kjøring i ulendt terreng kan påføre, og hjuloppheng er spesielt utformet for å prestere i tøft terreng og i høy hastighet.

Sporvidden er økt med 150 mm og bredden med 178 mm sammenliknet med den vanlige Rangeren. Under den unike Raptor-grillen ligger støtfangeren som er laget av et lettere kompositt-materiale.

213 hk

Den første fabrikkbygde offroad-performance pickupen i Europa er utstyrt med en biturbo-versjon av Fords 2-liters EcoBlue dieselmotor. Den leverer 213 hestekrefter og et dreiemoment på hele 500 Nm.

Kreftene fordeles gjennom Fords nye 10-trinns automatgirkasse.

Beskyttelsesplaten, som på en ordinær Ranger er 1,4 mm, er forsterket og er på Raptor-utgaven blitt hele 2,3 mm med høyfast stål. Det skal hindre skader ved kjøring i terrenget.

Hjulbuene er også blitt større og som standard kommer den med 17 tommers unike BF Goodrich 285/70 «all terrain» dekk. Nye Ranger Raptor er dessuten utstyrt med 332 mm ventilerte bremseskiver foran og bak.

Dette er ikke en vanlig pickup.

Dette er en super-pickup. Helt nye Ranger Raptor er avlet frem for topp ytelse i terrenget. Dette er en bil som er utviklet fra bunnen av for å være herre over ethvert miljø, og den er noe helt for seg selv.

Hver eneste komponent i Ford Ranger er konstruert for styrke og holdbarhet, med ett mål for øyet: kvalitet som varer.

Skapt for å erobre

Så snart du setter deg i de skreddersydde setene, merker du at dette ikke er noen vanlig pickup. En rekke avanserte teknologier og smarte systemer leverer en suveren kjøreopplevelse, og det kraftige terrengstyrings-systemet er kun et knappetrykk unna. Det har seks forskjellige moduser som optimerer bilens fryktinngytende egenskaper etter forskjellige terrengtyper: Normalmodus, Sportsmodus, Gress, Grus- og snømodus, Søle- og sandmodus og Steinmodus. For skikkelig rå offroad-ytelse har man også unike Bajamodus.

Nå kan du utfordre verden uten å ofre komforten

Når det gjelder det utvendige, er alt ved nye Ford Ranger Raptor bygget spesielt for å levere maksimal presisjon, holdbarhet og ytelse i terrenget. Innvendig sørger avanserte teknologier for at du har høy komfort og er tilkoblet, uansett hvor du befinner deg. For eksempel gir bilens innebygde FordPass Connect-modem deg muligheten til å fjernlåse og låse opp Raptor. Når du bytter ut ulendt terreng med strøken asfalt, kan du unngå saktegående trafikk med trafikkmeldinger i sanntid som sendes direkte til bilens navigasjonssystem. Og hvis du får inn et signal ute i villmarka, kan du koble opptil ti enheter til bilens Wi-Fi-hotspot.

Avansert sikkerhetsteknologi

Uansett om du kjører i ro og mak på motorveien eller kjører gjennom en elv, så er Raptor full av sofistikerte sikkerhetssystemer som er utviklet for å holde deg og passasjerene dine trygge. Avansert rullestabilitetskontroll og elektronisk stabilitetskontroll bidrar til å gi deg kontroll under alle forhold. Andre teknologier som antikollisjonssystem med automatisk bremsing jobber aktivt for å redusere sannsynligheten for at det oppstår uønskede hendelser.

Bygget for alle typer terreng

Helt nye Ford Ranger Raptor er presisjonskonstruert for å takle verdens mest utfordrende terreng uten problemer. Et unikt, meget sterkt understell av lavlegert stål er støpt for å tåle selv de mest ekstreme terrengforhold. Bakkeklaring på 281 mm er kombinert med evnen til å kjøre gjennom vann i en høyde av 850 mm. Faktisk er hver eneste funksjon designet for å sørge for at Raptor leverer en suveren kjøreopplevelse i terrenget.

Pris fra kr 587.200.- eks mva.




Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Trønder-Avisas redaksjon, men av Trønder-Avisas markedsavdeling.

Trønder-Avisa er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på t-a.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.