Gå til sidens hovedinnhold

E6 kan ikke være en lokalveg gjennom Steinkjer

Det var en historisk bommert å legge E6 gjennom Steinkjer sentrum. Nå har vi en historisk mulighet til å rette opp feilen.

Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.

(Trønderdebatt)

I går var det nok mange som ergret seg på E6 gjennom Steinkjer.

På grunn av arbeider under Sneppen bro var det trafikkdirigering og lange køer i begge retninger. Vi som har bodd i Oslo vet at ordet «kaos» bør brukes sparsomt om trafikken i Trøndelag, men det er smått utrolig hvor mye styr en slik fillesak kan skape.

Og gårdagen var ikke unik.

Jeg har kontor med utkikk til rundkjøringen ved Nortura. Nesten hver dag er det lange køer, ikke minst fordi noen presterte det kunststykket å lage et overgangsfelt med rødt lys mellom Trønder-Avisa-bygget og Sneppen. De nevnte rundkjøringene er kaosskapere i seg selv, særlig for all tungtransporten som durer gjennom byen hver dag. På begge sider av byen er det tunell som jevnlig lager tullball.

Jeg er litt for ung til å huske detaljene, men jeg vet at Steinkjer i flere år på 1990-tallet var fanget i en altoppslukende debatt om framtidens E6-trasé. Med knappest mulig flertall vant forkjemperne for en vegløsning gjennom byen fram, delvis fordi det ikke var noen overtydelige alternativer til en veg utenfor, delvis fordi næringslivet sterkt ønsket dette, og delvis fordi man oppfattet at trafikken stort sett skulle til byen, ikke gjennom den. Men resultatet har blitt alt annet enn fremtidsrettet. I Verdal, Levanger, Stjørdal, Trondheim - og sikkert alle andre byer i hele verden - har man lagt nye vegprosjekter utenfor tett bebyggelse. I Steinkjer har man satt opp 50-skilt, sendt trafikken gjennom seks (!) rundkjøringer hvor langveisfarende møter lokaltrafikk, og satt opp trafikklys. For byens del har man også brukt bokstavelig talt den arealmessige indrefileten til veg.

Så bygde man firefeltsvei sørover til Vist.

La meg driste meg til følgende påstand: Dette ble ikke noen god løsning!

Nå har Steinkjer en historisk mulighet til å virkelig lage framtidens veg. Nye Veier får nå ansvar for hele E6 fra Vist til Ranheim, og fra Steinkjer og nordover mot Asphaugen. Jeg kan ikke skjønne annet enn at ny vei også mellom disse to prosjektene må være helt åpenbart for alle.

Om det er bro uti sjøen, ny vei øst for byen eller en «Strindheimtunell» under byen aner ikke jeg. Men med skalaen som nå bygges lenger sør i Trøndelag, mistenker jeg at ny veg forbi Steinkjer er et løselig problem. Det brukes allerede titalls milliarder på veg i Trøndelag. Hvis ikke Steinkjer tas med i dette prosjektet nå, kan det ta årtier før prosjektet igjen blir aktuelt.

Nyvegen kan bli rask, god og trygg - mens Steinkjer kan frigjøre et enormt areal til fornuftige prosjekter, og sende hundrevis av vogntog ut av bymiljøet i samme slengen. Det høres vel bra ut?

Kommentarer til denne saken