1982: Kreativ reisereklame

«Norge og nordmenn har vært med å sette farge på verdenskartet. Bortsett fra Nordtrønderen.»

En noe spesiell annonse? Slik forsøkte man å selge feriereiser til nordtrønderske lesere i 1982. Faksimile: Trønder-Avisa 

Før i tia

Mye har skjedd siden 1982, uavhengig av om man snakker om teknologi, verdier, klesmote, kjøkkenmaskiner eller hva som går på fjernsynet. Men lite har nok endret seg så mye som reklamebransjen.

NSB Reisebyrå

I oktober 1982 var nettopp dette med reklame i høysetet hos norske reisebyrå. NSB Reisebyrå skrev følgende:

«Opp gjennom alle tider har nordmenn vært et farende folkeferd Storheter som Leiv Eriksson, Roald Amundsen og Fridtjof Nansen trødde i verdenskartet slik at gjetord om bragdene lever den dag i dag.

Båtkonstruksjoner fra Sørlandet, Vestlandet og Nordland har i hundrevis av år dannet skole for folk på sjøen. Kort sagt: Norge og nordmenn har vært med å sette farge på verdenskartet.»

Men det fantes et unntak:

«Bortsett fra Nordtrønderen.»

«Nord-trønderen er ikke lett å flytte...»

En vignett som kanskje hadde passet bra i en tid der kommunesammenslåing er høyaktuelt, men som i stedet introduserte reklamen for NSBs reisebyråer.

«Riktignok vet vi at Guttorm Hansen har vært i Oslo og på Borgefjell. men det teller liksom ikke.»

Da så.

Men hvorfor er nordtrønderen så vanskelig å rikke?

Er nordtrønderen en sidrompa bondeknøl?

«Er Nordtrønderen en sidrompa bondeknøl som best liker å sitte på hoggstabben å lese Martin Kvennavika? Eller har han lett en vederstyggelighet som oftest ender med død og fordervelse? Vi som kjenner Nordtrønderen og fylkets særegenheter vet den virkelige grunnen.»

Javel?

«Nord-Trøndelag fylke har en storslagen natur og muligheter som få plasser kan oppvise makent til. Fra et vilt og karrig kystlandskap til et frodig innland og et betagende vakkert fjelland, byr Nord-Trøndelag på opplevelser som tilfreddstiller de mest kresne. Her har folk dyrket og arbeidet frem en levestandard få er forundt. Det krever sin mann og sin kvinne. Hele dagen - året rundt.»

Det forstår seg. Men hvordan skal man få rikket på nordtrønderen - som bor så laglig til?

«Så skal vi flytte på nordtrønderen, må vi tilby kvalitet. Det tar vi konsekvensene av, og åpner på mandag et tidsmessig og på alle måter kundevennlig reisebyrå i fylkets hovedstad, Steinkjer.»

Treårig utdannelse

Det er tenkelig at en reklame ikke ville vært formulert eller oppbygget helt slik i vår tid. Men reisekonsulentene til NSB Reisebyrå hadde i alle fall utdannelsen i orden:

«Styrken ligger først og fremst i reisekonsulentenes teoretiske og praktiske fagkunnskaper. I prinsippet gjennomgår alle tre års opplæring delt på teori og praksis.»

PS! I 1983 kunne Star Tour - som i dag mer er kjent for sydenturer - reklamere i Trønder-Avisa for harrytur til Sverige!

Faksimile: Trønder-Avisa 13. mai 1983.