(Trønderdebatt)

Å være bussjåfør er muligens et av de flotteste yrkene som finnes, synes vi. Vi er så heldige at vi har et flott rullende hjørnekontor med fantastisk utsikt. Og det finnes vel knapt noen som har så mye besøk på kontoret sitt i løpet av en dag som oss. Flotte mennesker i alle aldersgrupper og fra alle lag av befolkningen er innom hver eneste dag. Mange er nesten som kjentfolk å regne fordi de reiser med oss ofte, mens andre er for oss ukjente fjes. Det som alle disse har felles, er at de er på vei et sted. Til/fra jobb, til/fra skole eller kanskje på vei til en fritidsaktivitet. Alle våre besøkende, uansett hvor de skal, ønsker og fortjener en hyggelig og trygg reise. De aller fleste ønsker å komme seg dit de skal sånn omtrent på det tidspunkt de har planlagt også.

Og tro meg, vi gjør så godt vi kan. Vi kan godt innrømme at det finnes dager hvor vi rett og slett ikke rekker å nyte utsikten fra kontoret vårt. Forsinkelser i trafikken oppstår titt og ofte av ulike årsaker. Det kan være veg- og føreforhold, vegarbeid eller uhell i trafikken. Eller det kan være vanlig rushtrafikk som de fleste har opplevd. Uansett årsak så gjør vi sjåfører alt vi kan for at akkurat du skal komme deg trygt fram dit du skal.

Vi bussjåfører utfører en samfunnsmessig viktig oppgave, en oppgave vi tar meget alvorlig. Dagens infrastruktur i og rundt byene er faktisk avhengig av at vi frakter mennesker kollektivt. Uten oss ville daglig transport av mennesker måtte foregå på andre måter, og det ville mest sannsynlig blitt komplett kaos.

De aller fleste bussjåfører er langt over gjennomsnittet opptatt av sikkerhet. Det er faktisk en stor del av yrkesutdanningen vår. Vi har tross alt den mest dyrebare last som tenkes kan, så sikkerhet er alltid første prioritet. Når vi er på jobb, gjør vi vårt beste for å bidra til samhandling i trafikken. Vi forsøker hele tiden å lese trafikkbildet så godt vi kan, men av og til så skjer det ting som vi heller ikke klarer å forutse. Jobben vår ser kanskje lett ut, men tro oss, det krever sin kvinne/mann.

Men vi kan ikke gratulere bussjåførene med dagen uten at vi også snakker politikk. 28. desember 2022 kolliderte to busser i Fredrikstad hjørne mot hjørne med fatalt resultat. Den ene sjåføren ble alvorlig skadd, den andre sjåføren omkom. Begge bussene hadde lav fart. Hvordan kan en sånn ulykke få så tragisk utfall, tenker du kanskje. Forklaringen er like enkel som den er grusom. Det finnes ingen standardiserte krav til førersikkerhet i buss. Sjåføren har så klart sikkerhetssele, men det hjelper så lite når fronten av bussen hovedsakelig består av glass, glassfiber og plast. I en slik kollisjon havner sjåføren rett og slett midt i et område av sammentrykte bussdeler. I løpet av de siste elleve årene har åtte sjåfører mistet livet, og fem har blitt alvorlig skadet. Det er derfor ikke uten grunn at vi sjåfører ofte sier «kjør pent» til hverandre. For vi vet hvor små marginene er.

Vi i bussbransjen kan ikke godta at yrket vårt, som er så flott, samtidig er så utsatt. Vi ønsker forsterkning i front av bussen, og forsterkning i sjåførhjørnet. I tillegg ønsker vi krav til forsterket karosseri, slik at alle i bussen sikres bedre om bussen velter. Sikkerhet for sjåføren er ikke bare kollisjonssikkerhet. Vi har mange skjermer vi må følge med på, lamper som blinker og varsellyder vi må ta hensyn til. Dette kan ta fokus bort fra veien, og er et økende problem for sikkerheten. Fagforeningene og vernetjenesten har jobbet flere år for å få nasjonale sikkerhetskrav plass, sånn at vi i bussyrket får et like trygt arbeidsmiljø som andre i transportyrker har. Vi har stort håp om at vi skal få det til, men sånt tar tid.

Selv om et sånt krav skulle bli vedtatt i morgen, så vil det likevel ta mange år før vi har reell sikkerhet på plass i alle busser. Som du sikkert vet, så er det meste av kollektivtransporten satt ut på anbud. Det betyr at neste utskiftning av bussparken vil skje først når neste anbud kommer. Neste anbud for Trondheim sin del, er ikke før i 2029. Det absolutt beste for hele bransjen ville vært om anbud tok slutt, og kollektivtransporten ble driftet i egenregi. Da ville et eventuelt driftsoverskudd gått tilbake til bransjen, noe som ville gagnet alle parter på alle måter. La oss bare minne om at vi har et valg til høsten. Det er viktig for oss at de riktige partiene sitter ved roret, ellers kan vår sak og våre interesser forsvinne ut i det blå.

Men i dag, 18. mars, er det Bussjåførens dag. Vi er folk med yrkesstolthet, så vi setter stor pris at en av årets dager er «vår». Om du er ute og reiser med buss akkurat i dag, så smil til sjåføren selv om du kanskje ikke kjenner henne/ham, og gratuler med dagen. Det er garantert fortjent!

Og til alle kollegaer der ute: Gratulerer med dagen, du gjør en flott og viktig jobb! Kjør pent!