Stanken av suksess

Veldig mange gleder seg til den første langfilmen om Wallace & Gromit. Men en viss britisk ostemaker har blandede følelser.
Kultur

– Den lukter som en blanding av råtten kål og råtne sokker, forklarer Charles Martell (60) til BBC World, i ett av utallige intervjuer han har måttet gi den siste tiden. Det han beskriver er duften av Stinking Bishop. Den selverklærte hippien har produsert denne osten i årevis, med kjærlighet, egne kyr og i begrensede mengder.

Smigrende

Uttalelsen virker ikke akkurat som en anbefaling. Og det har sine årsaker: Den Stinkende Biskopen blir nevnt ved navn i "Wallace og Gromit og varulvkaninens forbannelse", og nå frykter Martell at filmen skal skape en etterspørsel etter Stinking Bishop som han verken kan eller ønsker å tilfredsstille, fra sin vesle bedrift i Gloucestershire, sørvest i England. – Jeg syntes det var veldig hyggelig og smigrende da de spurte om tillatelse til å bruke osten i filmen. Men på et tidspunkt innså jeg hvilke implikasjoner det kunne få, kommenterer Martell.

Eksplosiv økning

I en av Nick Parks' populære kortfilmer om oppfinneren Wallace og hans hardt prøvede hund Gromit, ble nemlig en annen ost, Wensleydale, omtalt i en smigrende sammenheng. Konsekvensen for ysteriet, som den gang vurderte å legge ned produksjonen, var en uventet og eksplosiv økning i etterspørselen. I dag har de over 200 ansatte, en årlig omsetning på rundt 115 millioner kroner og naturlig nok en egen "Wallace & Gromit Wensleydale" i vareutvalget.

Kultfenomener

At filmkarakterers forbrukspreferanser kan smitte av på publikum, er en kjent sak. Avtaler i millionklassen om produktplassering i Hollywood-filmer av biler, mobiltelefoner, leskedrikker, et cetera, demonstrerer dette. Likevel hender det at den salgsfremmende effekten er utilsiktet og tilfeldig. Få hadde for eksempel kunnet forutsi hvordan en offbeat komedie som "The Big Lebowski" (1998) skulle få utallige kinogjengere til å begynne å drikke den søtlige drinken White Russian, og dermed gi ny giv for kaffelikøren Kahlua. I takknemlighet har fabrikanten nå blitt sponsor for diverse Lebowski-festivaler som årlig arrangeres i en rekke amerikanske byer. (Se www.lebowskifest.com.)

"Nice and toothy"

Filmskaperne bak "Wallace og Gromit og varulvkaninens forbannelse" har unnlatt å kommentere hvorfor de ville ha nettopp Stinking Bishop med i filmen. Det velklingende navnet kan nok være en årsak – som det var da Wallace ble gitt en preferanse for Wensleydale fordi munnen til leirdukken blir så "nice and toothy" når den uttaler navnet. Filmen har norgespremiere i morgen i Namsos, Steinkjer, Verdal, Levanger og Stjørdal.