Innlegg:

Dårlig informasjon om skoleskyss fra AtB

Illustrasjonsfoto.  Foto: Monica Irén Solberg Susegg

Meninger

Som mamma til en andreklassing som for første gang skal benytte seg av tilbudet om skolebuss i regi av AtB, hadde jeg i min naivitet forventet å på ett eller annet tidspunkt motta informasjon fra AtB/kommunen slik vi mottok fra skolen i fjor.

Når barnet mitt på syv år skal bruke buss til og fra skolen, til og fra venner og kanskje en sjelden gang til farfar, hadde jeg forventet at dette var informasjon jeg ville få tilsendt fra AtB/skole eller kommune. Informasjonen er vital for at jeg som mor, og sjuåringen selv, skal føle oss trygge og klare å planlegge dagen vår. Der tok jeg skammelig feil.

Jeg lot det gå en liten uke etter skolestart mens jeg ventet på informasjon, deretter begynte jeg å google (uten hell), dernest ringte jeg AtB sitt kundesenter og fikk høre «jeg kan ikke ramse opp alle stoppene» og ble henvist til å sende e-post via selskapets kontaktskjema. Svaret derifra var ikke mer givende dessverre; en link til en nettside google ikke klarte å finne for meg. 

Linken fra selskapet førte meg til en ruteoversikt uten kart, hvor jeg, den lokalkjente innflytteren som jobber som guide og turistvert om sommeren, måtte bla meg gjennom en solid håndfull ruter før jeg fant en rute som inneholdt navnet på vårt stoppested – er det slik det skal være?

Dernest gjensto forsøket på å finne ut hvilken rute som førte hjem, til kompisen og dernest til farfar, men vent ... jeg måtte gi opp! Slik jeg klarte å tyde rutetabellen (og jeg har tydet mange gjennom 25 år på Østlandet og de øvrige 13 som ansatt i reiselivet) har skolen fått tildelt én rute som alle heter det samme, men som ikke følger den samme fysiske ruten. For meg fortoner dette seg som en lapskaus av tidspunkter, dager og stoppesteder som varierer i takt med månefaser og menstruasjonssykluser på steder som ikke er nevnt på et kart jeg har tilgjengelig.

Jeg satte meg derfor ned og gjorde ærlige forsøk på å fortså rutene, Jeg prøvde sågar å tegne opp et kart i henhold til gulruta, blåruta og rødruta som skolen fortsatt operer med og har gjort sikkert i en mannsalder, men rutene er håpløse å kartfeste for meg som ikke er født i bygda. Er det slik det skal være?

Alt jeg ba AtB om er en oversikt over hvor og når bussene på skolens tre ulike ruter går, men det viste seg altså umulig og jeg trenger hjelp. Er det slik det skal være?

Kathrine Kragøe Skjelvan


Skoleskyssen til Jenny (16) dukket aldri opp

Første dag med AtB som leverandør av skoleskyss endte med at Jenny Dillan måtte komme seg til skolen for egen maskin.

 

14 måneder etter at Ane Arnstad søkte om skoleskyss, er søknaden ferdig behandlet

Trøndelag fylkeskommune trengte mer enn ett år på å ta stilling til om skoleskyss-søknaden kunne innvilges. – Håpløst og unødvendig, sier Ane Arnstad.