Meninger:

Eventyret om Geniet «Nye Veier»

Som tidligere ansatt i Statens vegvesen, nå pensjonist, har jeg god tid til undring og ettertanke, derfor det lille eventyret, skriver Dieter Manka.

Halveres: Som følge av regionreformen vil konstituert vegdirektør, Bjørne Grimsrud, halvere staben ved vegkontoret på Steinkjer fra 1. januar neste år. Det betyr at 75 av dagens 156 ansatte vil forsvinne til Fylkets Hus.  Foto: Erlend Malmo

Meninger

Det var engang en familie bestående av pappa Stortinget, mamma regjeringen og sønnen Statens vegvesen, som var storebror til trillingene, fylkeskommunen, fylkesmannen og kommunene.

Pappa Stortinget og mamma Regjeringen, holdt strengt oppsyn med sønnen Statens vegvesen.

I det hele tatt hadde sønnen lite handlingsrom og rom for egen utfoldelse. I tillegg måtte han tåle mye kritikk for den minste ting, og stadig rette seg etter nye krav, kursendringer og pålegg. Men han trivdes for så vidt godt, for en av hovedinteressene var å planlegge, bygge og vedlikeholde veger. Det ble han også veldig god på, det synes han selv i hvert fall, men det kunne han aldri tenke seg å skryte av - til det var han altfor beskjeden. Det var heller ikke god kutyme i denne familien å skryte av seg selv, med unntak av moren, Regjeringen, som gjorde det hele tiden.

Storebror, Statens vegvesen, ble også ganske så god til å balansere og kommunisere, for trillingene fylkeskommune, fylkesmannen og kommunene kunne så absolutt være krevende. Uten deres samtykke viste det seg at ingenting var mulig å gjennomføre.

Så kom den dagen at moren, Regjeringen, kjedet seg og ønsket seg et barn til. Det måtte være et barn helt unik alle de andre barna, mye flottere, penere og med unike egenskaper. For å få til dette gikk de til en spesialist i genmanipulering. Slik ble Geniet, Nye Veger, til. Barnet ble skrytt opp i skyene helt fra fødselen av, og alt stemte, slik foreldrene ønsket. Barnet vokste utrolig fort og det var nokså pent å se på. Til storebror sin store forbauselse fikk Geniet store fordeler allerede fra starten av i livet, med en betydelig sum «forskudd på arv». Han syntes det var urettferdig, siden han hadde bedt sine foreldre om slike pengesummer, i form av prosjektfinansiering, isteden for lommepenger som kalles årlige budsjetter.

Det viste seg imidlertid at Geniet hadde veldig snevre interesser, som faktisk bare handlet om bygging og vedlikehold av veger. Storebror Statens vegvesen ga på oppfordring fra foreldrene, Stortinget og regjering, avkall på sine interessefelt slik at Geniet skulle kunne boltre seg fritt. Siden Geniet fikk mye ros og skryt ble den nye yndlingen også i overkant selvsikker, og skrøt mye av seg selv. I det stille tenkte Storebror at dersom han hadde fått samme fordelene med forskudd på arv som Geniet har fått så hadde det ikke vært behov for Geniet i det hele tatt. Da hadde også familien en munn mindre å mette. Men det kunne han aldri si.

Men det stoppet ikke med at Geniet tok altfor mye av oppmerksomheten. Nå fikk sannelig den ene trillingen, Fylkeskommunen, lov til å overta planlegging, bygging og vedlikehold av fylkesvegene!

Storebror Statens vegvesen hadde det absolutt ikke bra lenger. Han ble mer og mer usikker på seg selv, ulykkelig, avmagret, som en skygge av seg selv – og uten posisjon i familien.

Men likevel dro familien fortsatt stor nytte av Storebror, Statens vegvesen. For hvis noe skulle gå galt så hadde de heldigvis han å skylde på.

Og moralen av dette eventyret?

Moralen er, at uansett hvordan det føles i slit og motgang, så er det alltid trøst å få.

Så også for storebror, Statens vegvesen, den har heldigvis mange venner i tilsvarende situasjon å trøste seg med. Venner som NSB, Posten, Televerket, Politi- og lensmannsetaten med flere.

Sannelig har også vennen Tingretten blitt medlem i denne gjengen nå.


Solberg åpner for Nye veier helt til Steinkjer

Statsminister Erna Solberg (H) oppfordrer norske fylker til å bygge som Nye veier. Og åpner for at de kan ta over E6-bygging helt fram til Steinkjer.

 

Så var det tid for ettertanke:

Regjeringens seiersformel har i alle år vært, sammenslåing av enheter til færre men større.

Enheter der fagkompetansen har vært samlet for å få robusthet, med god grobunn for effektivitet, utnyttelse av ressurser over store geografiske avstander, med andre ord stordriftsfordeler.

Når det gjelder å planlegge, bygge og drifte veger så er dette vendt opp ned?

Her ender vi med en modell med femdobbel oppsplitting av utbyggingsenhetene som gjør akkurat det samme: Nye veger, OPS (offentlig/privat samarbeid), Statens vegvesen, fylkeskommunen og kommunene. Ingen land i verden med et innbyggertall på ca. 5 mill. kan ha råd til dette!


Nye veier vil overta alle europavei-prosjektene i Trøndelag

Statens vegvesen kan bli sittende igjen med bare fylkesveier og mindre prosjekter i Trøndelag dersom Nye veier får ønskene sine innvilget.

 

Lønnsomheten, effektiviteten med dette er ikke å forstå.

For 2-3 år siden bevilget Staten 180 mill.kr. til oppgradering av «vegkontoret» på Steinkjer. Det nye kontoret ble bygd etter passivhus-standard som betyr minst mulig energi til drift. Jeg er innom der en gang iblant fortsatt. Vi satt på et møterom med flotte glassvegger mot gangen. Her var det syrebehandlete glass med store innrissede fotografier av tidligere byggearbeidere med oppbrettede ermer, skitne, slitte klær og primitive arbeidsredskaper som spade, spett og tretrillebår. Du kunne nesten fornemme svettelukta, og lukta av slit og hardt arbeid.

Statens vegvesen i dag er ødelagt, en skygge av seg selv. Men hvem bryr seg?

Sist jeg var innom «Vegkontoret» sto en hel etasje bortimot tom. Mange hadde allerede funnet seg nye arbeidsoppgaver i lokale konsulentfirma.Ca. 35-40 flytter inn på fylkets hus på Nordsileiret rett over nyttår. Det snakkes allerede nå om at dagens fylkets hus ikke holder mål lenger og at fylkeskommunen vurderer å bygge helt nytt og større.

Heldigvis ble ingen av mine tidligere medarbeidere i Statens vegvesen oppsagt. Det trengs nemlig ikke, for det er absolutt behov for alle til de nye organisasjonene.

Aldri så galt at det ikke er godt for noen. For Nye Veger har rekruttert mange ansatte fra Statens vegvesen, og har vinket med feite lønnsøkninger.

Lurer på hva som blir det neste? Kan tre ulike forvaltningsnivå, Staten, fylkeskommunen og kommunene ha livets rett i et tross alt lite land som Norge? Da tipper jeg at fylkeskommunen ryker og Staten tar tilbake alle veger.  Vi som lever får se.


Dette får Trøndelag i statsbudsjettet

Her er regjeringens egen oversikt over hva Trøndelag får i forslaget til statsbudsjett som ble lagt fram mandag.

 

Skrevet av Dieter Manka, tidligere prosjektleder i Statens Vegvesen