Medieopptur med bismak

Aviskrig i Trondheim er en stor opptur for trøndersk journalistikk, men det er en fare for at det regionale perspektivet taper.

LOKALAVISKRIG: Lokal mediekrig i Trondheim er vel og bra, men når Adresseavisen snevrer inn sitt dekningsområde, og overlater til lokalavisene å dekke omlandet, forvitrer de regionale perspektivene, skriver kommentator Johan Prestvik.  Foto: Johan Arnt Nesgård

Selv om kommunene blir større, er det ikke gitt at lokalavisa klarer å holde følge.

Johan Prestvik, kommentator
Meninger

Rundt lunsjtider tirsdag i forrige uke kom nyheten om at mediekonsernet Amedia etablerer en digital byavis i Trondheim, som får navnet Nidaros. En spennende satsing, hvor 12 dyktige mediefolk fra hele landet er og blir rekruttert med det mål for øye å pirke i grøtfatet til Polaris-eide Adresseavisen og NRK Trøndelags avdeling på Tyholt. Dagen etter kunne Adressa-redaktør Kirsti Husby fortelle at avisa møter konkurransen med å ansette ti nye journalister. Avis- og nyhetskonkurranse er godt nytt for leserne, fordi det vil gi mer og bedre journalistikk. Det er imidlertid en journalistisk krig med en liten bismak – sett fra utkanten.