Ansvarsfraskrivelse fra fylkeskommunen

Leder i Trønder-Avisa lørdag 16. mai.
Meninger

Selv om vi er langt uti mai, utsettes vi stadig for kaldt vær, sur vind og nedbør – i form av snø. Det gir tidvis krevende kjøreforhold på vegene, som ikke lenger har det samme vintervedlikeholdet. Etter 30. april opphører beredskapsansvaret for de entreprenørene som er innleid av det offentlige, for å sørge for både brøyting, strøing og salting på vegene våre. Hvem har nå ansvaret for at vi kommer oss trygt fram på vegene?


Brøytekontraktene gjelder kun fram til 1. mai – Her ble det full stopp for Eirik da snøen kom

Kommer det store mengder snø i mai, risikerer du å måtte vente i inntil fire timer før brøytebilen kommer - hvis den i det hele tatt kommer.


Vegtrafikkloven er soleklar på at vi som er sjåfører har ansvaret for både å være skodd for det vær og føre som er, i tillegg til å avpasse fart til føret. Det prinsippet ligger i bunnen, uavhengig av årstid og vær. Vegdirektør Eva Solvi i Trøndelag fylkeskommune peker også på bilistene når snø i mai skaper trafikkaos på vegene, selv om vegene er ubrøytet og til dels farlige. Det blir altfor lettvint. For det fratar ikke vegeier et ansvaret med å sørge for at det både er trygt og framkommelig også etter 1. mai. Det er jo nettopp i sesongskiftene det er særlig viktig med gode kjøreforhold. Det er gjerne da vi opplever de store ulykkesdagene, ved den første snøen både på høsten og hvit nødbør overrasker oss på våren.


Såpeglatte veier skaper trøbbel: – Har du sommerdekk er det bare å la bilen stå

Snø på vegene skaper store problemer i trafikken i Trøndelag.


Det kan ikke være sånn at vegmyndighetene kan oppheve sin egen nullvisjon, bare fordi almanakken har fått ny heading. Det undergraver alt trafikksikkerhetsarbeid, dersom alt er sjåførenes ansvar – uansett. Da framstår det merkelig å bruke milliarder på midtdelere og firefelts E6, som alle vet hindrer møteulykker. For vegstandarden har trafikksikkerhetsmessig verdi. Folk med piggdekk fikk i år, på grunn av koronasituasjonen, riktignok utsatt frist til å legge om til vinterdekk – men kun til 1. mai. Verden er heller ikke sånn at folk skifter dekk flere ganger i uka, bare for å ta høyde for at vegene ikke holdes innenfor de standardene vi er vant til.


Kom mai, du skjønne milde!!!

Bor du langt inn og høyt opp i Trøndelag, kan det være like greit å finne fram snøskuffa og vinterdekkene igjen. Til uka kommer det mer snø.


Økende bruk av dekkhoteller gjør også at folks fleksibilitet knyttet til hjulskift er betydelig svekket. Mange må ta den timen de får. Og det gjør at mange nå er skodd for sommerføre, uavhengig av været ute. Det må vegeier ha med i sine betraktninger angående vedlikeholdet av vegene, selv om sjåførene må ta ansvaret om de tar turen på for dårlige dekk. Værmeldingene er tilgjengelig for både bilister og vegeiere. Når målet er å holde ulykkestallene nede, stilles det ekstra krav til aktsomhet, men også vegvedlikehold, på slike dager som vi har hatt i det siste. Ikke mindre, slik vi får inntrykk av at fylkeskommunen mener.


FAREVARSEL:

Nå kommer det snø helt nede i lavlandet - og den kan bli liggende

Vinterdekkene bør på om du skal ut på kjøretur og hengekøyeturen bør nok utsettes, ifølge meteorologen.

Huttemegtu – nå er det lov å være værsjuk!

Synes du årets vår-vær har vært ille? Ja, da har du faktisk helt rett!

Det er stor sjanse for en svær storflom sier hydrologen

Midt i mai er det store mengder snø i fjellet, og det kommer fortsatt påfyll. – Det er stor fare for stor vårflom i Trøndelag i år, sier hydrolog Erik Holmqvist i NVE.