En framtidsrettet industri som kan passe Norge perfekt

Lader opp til ny norsk industrisatsing.
Meninger

«Det er business i det grønne skiftet», uttalte Ole Erik Almlid under Trøndelagsmøtet i januar. Et marked som i stadig større grad søker etter bærekraftige løsninger, vil også tiltrekke seg kapital, konkluderte NHO-direktøren. Onsdag morgen kunne Dagens Næringsliv presentere planene om en batterifabrikk på Sørlandet til fem milliarder kroner, som har som ambisjon å levere batterier til den europeiske bilindustrien og til skipsverftene.


Trøndelagsmøtet: LO og NHO med felles forsvar for vindkraft på land.

NHO-Almlid vil bygge flere vindmøller i Trøndelag

Vindmølle-utbygging har møtt heftige protester i Trøndelag. NHO-sjef Ole Erik Almlid vil likevel se flere vindmøller på trøndersk jord.


Bjørn Rune Gjelsten er en av eierne i selskapet som nå skal forsøke å utkonkurrere kinesiske batterier. I dag står Asia for 96 prosent av produksjonen av denne typen batterier, som stort sett lages ved bruk av kullkraft. «Europeiske bilfabrikker mangler batterier og de vegrer seg for å bli avhengig av kinesiske batterier. Peugeot måtte begrense sin elbilsatsing grunnet mangel på batterier», uttalte Gjelsten til Dagens Næringsliv. Sammen med Agder Energi, som er en av landets største vannkraftprodusenter, har romsdalingen nå etablert Morrow Batteries. Koronasituasjonen gjorde at eierne framskyndet fabrikkplanene: «Vi kan ikke lenger være avhengig av Asia», sier Gjelsten.


Langer ut mot NHO-Almlids vindkraft-utspill.

Vindkraftmotstander om NHO-utspill: – Almlid oppfordrer til overgrep mot samene

– Jeg blir direkte provosert, sier Torgeir Strøm, SV-politiker og nestleder i Folkeaksjonen mot vindkraft i Namdalen, om at NHO vil ha flere vindmøller i Trøndelag.


Denne fabrikketableringen bekrefter Almlids uttalelse på Hell om at det er business i det grønne skiftet. Men det viser også at Norge har noen fortrinn som kapitalen nå ønsker å benytte seg av: Vi har teknologien og kunnskapen, vi har tilgang på nødvendige råvarer og vi har tilgang på ren og nok energi, som gjør at batterier i Norge vil ha en langt mer klimavennlig produksjon enn landene i Asia. Norge ligger også nærmere de europeiske fabrikkene enn Kina. Vi sakker her om en framtidsrettet industri som kan passe Norge perfekt.

Fjoråret ble gjennombruddet for utslippsfrie busser og ferjer i Norge. Nå står hurtigbåter og cruiseskip snart for tur. På statistikkene over nybilsalget så langt i 2020, troner nå en elbil nå øverst på listene. Det grønne skiftet her er dermed allerede godt i gang. Og det er en indikasjon på at det ligger et forretningsmessig grunnlag for grønn industri, fordi norske forbrukere og norsk transportsektor ligger i front. Og de andre landene vil komme etter.

Etter hvert som det ruller stadig flere fossilfrie kjøretøy rundt på vegene og fjordene, øker behovet for offentlige ladere. Fylkeskommunen tilbyr nå økonomisk støtte til kommunene, som ønsker å etablere hurtigladere på steder hvor det er krevende å få nok lønnsomhet for investeringen. Det er gode virkemidler. For når turistene kommer med sine lydløse elbiler, må kommunene være i stand til å ta dem i mot. Og det finnes vel knapt et land i verden som er bedre egnet til å la folk få lade batteriene enn nettopp Norge.


Fylkespolitikere vil avlyse vindutbygging på Innvordfjellet: – Bør få stå urørt

Utbyggeren har tidligere fått klarsignal til å bygge rundt 30 vindturbiner på Innvordfjellet nord i Trøndelag. Nå prøver lokalpolitikere å stanse prosjektet.

Trøndelagsmøtet

Jensen: – En myte at oljenæringa er skitten

Trøndelag er eneste fylket der flere er imot å lete nye oljefelt enn for, i en nylig måling. Slik burde det ikke være, mener finansminister Siv Jensen (Frp).