Nye reisevaner kan bli vonde å vende

Det ble langt lettere å la bilen stå da kontoret flyttet til kjøkkenet.

NYE VANER: Hvorfor skal vi bruke halvannen til to timer av vår dyrebare fritid på å pendle hver eneste dag, dersom det ikke har noen annen reell effekt enn at vi har noen å spise matpakka sammen med? spør kommentator Johan Prestvik.  Foto: Thomas Brun, NTB-Scanpix

Meninger

I forrige uke ble nøkkeltallene fra undersøkelsen «Reisevaner på Innherred» presentert. Tallene viser det mange av oss har visst: Bilen er vår beste venn. Men noen funn i undersøkelsen er det likevel grunn til å dvele litt ved. Ikke nødvendigvis for at de er overraskende, men fordi de peker på noen utfordringer – og løsninger:

  • Over 80 prosent av reisene våre over tre kilometer, utføres med bil.
  • Hvor kommunene etablerer boligområder og servicetilbud, har mer å si for reisevanene enn hvorvidt det er kollektivtilbud eller flotte sykkelveger der.

  • 40 prosent av reisene til og fra Trondheim utføres med kollektivtransport.

  • Det er en større andel som velger alternativer til bilen når du må betale parkeringsavgift på jobben.


Slik reiser innherredsbyggen:

Over 60 prosent av alle reiser på Innherred er med bil

Stor undersøkelse viser reisevaner i Innherred på detaljnivå. Nå begynner samarbeid mellom kommuner, fylkeskommunen og andre aktører for å legge en strategi for fremtidens byer og reiser.


For å ta de første to punktene først. På Innherred pendler vi på kryss og tvers, og vi har lagt opp dagen sånn at vi både skal kjøre i barnehagen på tur til jobb, og kanskje en kjapp tur innom butikken på tur hjem. Det krever fleksibilitet, og der er bilen suveren. Dersom butikken og barnehagen hadde ligget nærmere boligen, og boligen hadde ligget nærmere jernbanestasjonen, kunne ting sett annerledes ut. Men livet på den trønderske landsbygda er ikke alltid sånn. Ganske sjelden, faktisk.


Trivsel viktigere enn penger for samkjørte kolleger

Kostnadsbesparelser har mindre å si enn trivsel og praktiske fordeler, mener samkjørerne Pål Erik Ulven og Andreas Oldren.


Et interessant unntak fra regelen om at sentral beliggenhet påvirker reisevanene, finner vi i Verdal. Verdal er det tettstedet på Innherred som har flest boliger i gangavstand til jernbanen, men likevel det tettstedet hvor det er færrest som bruker kollektivtransport. Det kan skyldes flere ting, både alderssammensetningen på dem som bor i sentrum, men også hvor folk jobber.

Det er de som pendler lengst som oftest bruker bruker jernbanen som reiseveg. Det ser vi ikke minst på reisevanene til dem som pendler til Trondheim. Også de som må betale parkeringsavgift for å ha med bilen til jobben, velger i større grad andre måter å komme seg til jobben på. Det indikerer at bompenger, køkjøring og dyr parkering har en merkbar effekt på valg av transportmiddel. Men det forteller oss også at slike tiltak som svir på pungen, må ha noen reelle alternativer som blir mer attraktiv enn bilen. Som tilgjengelighet på tog, buss eller bestillingstransport. Hvis ikke vil slike dyre tiltak oppleves som en straff.



Men hvordan påvirkes reisevanene våre av koronakrisen? Og hvordan påvirker den måten å løse arbeidsdagen på?

Etter å ha jobbet på hjemmekontor i over to måneder, er det nok mange som kommer til å tenke seg nøye om før de kjører fra Innherred til Trondheim for å delta på et møte. Eller tar morgenflyet til Oslo, for den del. Korte kurs og seminarer har i mange sammenhenger vist seg å være veldig effektivt å gjennomføre digitalt, fordi mottakeren kan overvære det fra omtrent hvor som helst – også i opptak. Hvem trenger å dra til hovedstaden for å overvære et kurs i effektiv møteledelse nå, når det mest effektive er å gjennomføre møtet digitalt?


I løpet av et par år dobles kapasiteten på Trøndebanen. Da vil man ha selvkjørende buss fra stasjonen og hit

I løpet av et par år mer enn dobles kapasiteten på Trønderbanen. Da må Innherred stå klare til å kunne fylle setene.


Nye reisevaner kan derfor bli vonde å vende. For koronasituasjonen har vist oss hvor endringsvillige og tilpasningsdyktige vi mennesker egentlig er. Når vi må. Hvorfor skal vi bruke halvannen til to timer av vår dyrebare fritid på å pendle hver eneste dag, dersom det ikke har noen annen reell effekt enn at vi har noen å spise matpakka sammen med? Og de kjappe møtene tar vi jo like gjerne digitalt.


Over 300 personer var samlet på parkeringsplass: – Det lignet på en festival

Kommuneoverlege og politiet måtte be folk om å forlate området.

Reagerer etter samling: – Vi vil ikke at bilmiljøet skal bli sett på som smitte-cowboyer

Henning Kjensli i Amcar er provosert over at private aktører inviterer til arrangementer som bryter smittevernloven.


Da har jo mange av oss plutselig tid til å sykle til barnehagen, gå til butikken, eller til å lage en ordentlig middag før ettermiddagsaktivitetene etter hvert tar løs igjen. Det gir bedre plass på vegene og på parkeringsplassene, for dem som virkelig trenger det.

Derfor er det lett å tenke at reisevanene vi hadde i fjor høst, er parkert allerede. Det er i alle fall blitt langt lettere å la bilen stå.


Det er mindre enn en håndfull parkeringsvakter på hele Innherred, og de er enige om den beste metoden for å håndtere sure bilister

Parkeringsvaktene i Steinkjer må ut i all slags vær og håndtere truende folk som har fått bøter. Likevel stortrives de på jobben.

Så mange klager på boten – og dette er de typiske parkeringsfeilene

I løpet av 2019 ble det skrevet ut over 5000 bøter i Levanger og Steinkjer for manglende betaling eller feilparkering.