Nybiler kjører rundt med mørke baklys

Har du lagt merke til at mange nybiler ikke har baklysene tent?

På nye biler er et bare kjørelysene foran som slås på automatisk når du starter bilen. Det kan føre til trafikkfarlige situasjoner, mener både politi og NAF. 

Nyheter

Siden februar 2011 har et nytt EU-direktiv for lysbruk på bil vært gjeldende i Norge. Det innebærer at bare kjørelysene foran slås på automatisk når du starter bilen.

Bekymrer politiet

Bård Krokstad, som er operasjonsleder for politiet i Nord-Trøndelag, sier at de stadig oftere får tilbakemeldinger fra sjåfører som etterlyser baklys på bilen som ligger foran.

– For fjorten dager siden hadde vi skikkelig tåkevær i fylket. Da var sikten betydelig redusert, og vi fikk flere tilbakemeldinger fra sjåfører som nesten hadde kjørt i «rompa» på bilen foran. Blant annet var den en lastebilsjåfør som ringte inn og var særdeles misfornøyd med tingenes tilstand, sier Krogstad og legger til:

– Dette er et problem vi helst skulle vært foruten. Et slikt regelverk er ikke tilpasset norske forhold.

Fortsatt påbudt

Toyota Norge var tidlig ute og varslet om endringen i regelverket, og mener mange ikke har fått med seg at baklyset ofte må slås på manuelt.

– Vi har merket oss at mange ikke har fått med seg endringen, sa informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge, i en pressemelding i fjor.

Bakgrunnen for EU-regelen er miljøgevinsten av lavere strøm- og drivstofforbruk. Bremselysene blir også tydeligere.

Det er fortsatt påbudt å ha på baklyset når det er mørkt. Nye biler kan være utstyrt med en sensor som slår på baklyset automatisk når det mørkner. Men nybileiere som ikke har slik sensor, må slå på baklysene selv.

– I Norge er vi blitt vant til at lysene kommer på samtidig med tenningen. Etter hvert som flere bytter til ny bil, vil vi se flere biler med avslåtte baklys i mørket fordi sjåføren ikke er klar over at han eller hun må passe på selv, sier politioverbetjent Ole Høiby i Utrykningspolitiet til TV2.

Vil ha automatiske lys

Han mener heller ikke at EU-direktivet ikke passer for norske værforhold.

– Her i landet kan vi ha dårlig sikt midt på dagen, særlig nå på vinteren. Med automatiske kjørelys både foran og bak på alle biler, hadde vi i hvert fall eliminert ett av faremomentene for påkjørsel bakfra.

NAF påpeker på sine nettsider at dette er problematisk av følgende årsaker: Vi har i Norge lange tradisjoner for automatisk tenning av lys foran og bak når motoren startes. Dessuten har vi vær- og kjøreforhold og topografi som er mer krevende enn de fleste andre europeiske land. Attpåtil er lys noe av det vi nordmenn bruker for å skille en stillestående bil fra en som er i bevegelse.