Tekst-TV er fortsatt større enn Twitter

Ni prosent av befolkningen bruker Tekst-TV daglig, mens bare sju prosent bruker Twitter.

Slik møter NRK Tekst-TV deg - på internett.   Foto: Skjermdump, NRK

Nyheter

I går meldte Media24.com at Tekst-TV er større enn Twitter. Det var NRKs analysesjef Kristian Tolonen som i lørdagens «Kurér» på NRK P2 snakket litt om generelle medietrender – både de som har skjedd og de som kommer.

Og skal vi tro Tolonen går utviklingen saktere enn man kanskje liker å tro. Mens det «nye, store» ikke alltid blir så stort.

Større enn Twitter og podcast

Ifølge NRKs analysesjef er fortsatt tekst-TV større enn Twitter, og enn så lenge like stort som podkast:

– 9 prosent av befolkningen bruker Tekst-TV daglig, mens bare 7 prosent bruker Twitter. Og podkast ligger fortsatt på 9 prosent, ifølge Tolonens tall.

NRK Tekst-TV ble lansert 2. februar i 1983, men det var det svært få som hadde TV-apparat som kunne motta denne tjenesten.


Bruker du Tekst-TV?
Du må velge et alternativ
 

Topp i 2005

Rundt 10 000 kunne på den tiden bwnyttet tjenesten. Innen årets utløp hadde imidlertid salg av slike apparater vokste kraftig og i 1984 hadde Tekst-TVn det rundt 100 000 brukere.

 I 1995 passerte tekst-TV en million daglige brukere.

I 2008 hadde Tekst-TV 2,4 millioner lesere hver uke, eller rundt 60 % av befolkningen i Norge.

I april 2008 ble NRK Tekst-TV lansert i digital form på det digitale bakkenettverket, og fra januar reklamefritt. I 2013 hadde det 1,2 millioner brukere i uken.

Teks-TV var på sitt aller mest populære i 2005. Tjenesten hadde da 1,5 millioner brukerer hver dag. I 2013 var dette sunket til under halvparten.