Stanset vogntog med henger som var i ferd med å knekke i to

Vegvesenets kontrollører avdekket livsfarlig sprekkdannelse på vogntog med henger som kjørte på E6.

Denne sprekken kunne ført til at hengeren hadde skilt lag med trekkvognen i fart, mener kontrollørene.  Foto: Statens vegvesen

– Et slikt dekk er totalt ubrukelig på vegen, sier Steinar Vist.  Foto: Statens vegvesen.

Nyheter

– Denne ekvipasjen er jeg glad vi oppdaget og fikk tatt av vegen, sier Steinar Vist som er kontrollør hos Statens vegvesen.

Vogntoget han sikter til kjørte med en henger som hadde fatale sprekkdannelser. Da kontrollørene så over bilen valgte de å ta den med seg inn på den splitter nye kontrollstasjonen på Vekta i Verdal.

– Vi fikk sett over bilen skikkelig fra undersiden, og vi så fort at sprekken var betydelig og gikk fra undersiden av hengeren og litt opp på den ene siden.

Kunne blitt katastrofalt

Vist sier videre at kontrollørene blant annet testet hengerens funksjon ved å låse begge dekkene.

– Når vi bremset utvidet sprekken seg, for så å trekke seg tilbake når vi slapp bremsen. Dette kunne ha blitt katastrofalt hvis hengeren hadde skilt lag med resten av trekkvogna i trafikken, sier kontrolløren.

Det norskregistrerte vogntoget fikk umiddelbart kjøreforbud og ble avskiltet på stedet. Det er eier og sjåførs ansvar at kjøretøyet holder godkjent standard.

– Slitasjen var oppstått akkurat hvor draget går over til å bli ramme, og det er klart at dette er utsatt for store belastninger når den skal frakte 25 tonn. Det er ikke alltid at en årlig periodisk kontroll holder, og sjåføren ble mildt sagt overrasket over det vi fant, ser Vist.

0,03 millimeter mønsterdybde

I tillegg til vogntoget med dårlig henger stoppet også kontrollørene et vogntog med manglende bombrikke, og ett vogntog hadde en henger med helt utslitte dekk.

Som bildet til høyre viser måler mønsterdybden 0,03 på kontrollørens apparat.

– Sjåføren ble sendt til nærmeste dekkleverandør. Vedkommende fikk også mangel-lapp og gebyr på 1500 kroner for hvert av de dårlige dekkene. Hadde det vært glatt og dårlig føre i tillegg hadde vi slått hardere ned på dette. Slike dekk er ofte årsaken til at hengere sklir ut av vegbanen på glatt føre og dermed er svært trafikkfarlige.

Vist opplyser at vogntoget med svært dårlige dekk på hengeren også  var norskregistrert.

Statens vegvesen gjennomførte kontrollen på E6 ved Verdal fredag ettermiddag.

Relaterte saker:

Farlig forbikjøring på E6:

Vogntoget kjører forbi på bakketopp – så kommer det en bil imot

Vogntogsjåføren innrømmer at forbikjøringen ble stygg: – Bilen akselererte da jeg begynte å kjøre forbi. Jeg hadde to valg: Presse bilen av vegen, eller håpe at det gikk bra.

Vogntog av vegen i Inderøy

Et vogntog fikk problemer mellom Småland og Kjerknesvågen i Inderøy.

Tre vogntog stanset - fikk 15.000 kroner i bot

Kontrollørene fra Statens vegvesen ble ikke imponerte over hverken lasten eller mønsterdybden.

Vogntog har kjørt av vegen i Namsskogan

Utforkjøringen skjedde nord for Trones.

Flere tungbiler sliter på vinterføre

Manuell dirigering ved Namdalseid etter lastestans.

Vogntog sperret E6 i Grong

Kjørte inn i bergveggen ved Fjerdingelvbrua