Kinesiske SRBG får bygge Beitstadsundbrua

Kinesiske Sichuan Road & Bridge Group endte opp med å få bygge Beitstandsundbrua.

Til slutt ble det Sichuan Road & Bridge Group som vant anbudsrunden om den 580 meter lange brua over Beitstandsundet.   Foto: Johan Arnt Nesgård

Nyheter

– Vi er i dag blitt informert i brev fra Statens Vegvesen at de tildeler Sichuan Road & Bridge Group, SRBG, oppdraget med Fv. 17 og 720 Dyrstad-Sprova-Malm E-2 Beitstadsundbrua i Nord-Trøndelag, skriver Sichuan Road & Bridge Group i en pressemelding mandag kveld.

Statens Vegvesen skriver selv at de har jobbet hardt med saken de siste dagene.

– Vi har satt fullt trykk på å få gjennomført den siste delen av anskaffelsen så raskt som overhodet mulig. Byggetida på brua er i utgangspunktet stram. Ved å unngå forsinkelser i anskaffelsesprosessen, kan bygging av Beitstadsundbrua starte i begynnelsen av desember, skriver vegvesenet i pressemeldingen.


SV er kritiske til at kineserne får bygge brua

Mener at det kan true velferdsstaten.

 

– Vi er opptatt av å ha god fremdrift i prosjektet, skriver prosjektleder for den nye fylkesvegen, Jo Bernt Brønstad.

276,8 millioner

Totalt har det kinesiske selskapet levert tilbud på 276,8 millioner. Det østerriksk-eide selskapet PNC Norge er nest billigst, og vil ha 317,9 millioner for brujobben, mens Skanska har levert tilbud på 338,6 millioner kroner.


Tar kritikk for leserinnlegg om Beitstadsundbrua

Fylkesrådsleder Anne Marit Mevassvik (Ap) sier nå at deler av bru-saken burde vært håndtert annerledes. Men hun angrer ikke på å ha reist en prinsippdebatt om kineserne.


Fylkesrådet i Nord-Trøndelag ønsket å utestenge det kinesiske selskapet fra anbudskonkurransen, men saken ble videresendt til det nye fylkesutvalget i Trøndelag. Der endret de innstillingen og lot likevel kinesernes anbud bli med.

(Saken fortsetter etter faktaboksen)


FAKTA

Beitstadsundbrua

  • 580 meter lang og 11 meter bred bru over Beitstadsundet.
  • Brua skal bygges i stål med betongdekke og har seks spenn.
  • Tre selskaper leverte inn anbud: Sichuan Road and Bridge Group: 276,8 millioner PNC Norge: 317,9 millioner Skanska: 338,6 millioner
  • Entreprisen som ble lyst ut midten av august med anbudsfrist 25. september. 6. november ble Sichuan Road and Bridge group tildelt oppdraget.
  • Brua skal være ferdig bygget 31. oktober 2019.
  • Brua er en del av nye fylkesveg 17 og forkorter vegen fra Malm til Steinkjer betydelig.
  • Kilde: Utlysningen i Doffin
 

– Vi har havnet i en uønsket situasjon, og vi må slå ring om velferdsstaten, sier Strøm.

Svært glade

Fylkespolitikerne tok ikke stilling til selve spørsmålet om hvem som får brukontrakten, det skulle Statens vegvesen gjøre på fylkeskommunens vegne, men politikerne ble bedt om å vurdere om kineserne har adgang til å delta.

– Vi er svært glade og vil nå avvente klagefristen som løper frem til 16. november. Nyheten er svært gledelig for oss i SRBG, sier Alexandros Tsetsis, kontraktsjef og pressetalsmann for SRBG i pressemeldingen fra selskapet.


Burde avklart Kina-nekt før anbudet ble lagt ut, mener Solvik-Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil ikke kritisere fylkesrådet for at de vil ekskludere Sichuan Road and Bridge group fra brubygging over Beitstadsundet.

 

– Signering av kontrakt skjer etter at klagefristen er gått ut og vi har vurdert eventuelle klager, opplyser Brønstad i pressemeldingen fra Statens vegvesen.

– Vi har hatt mange høydepunkter i den senere tid og dette er på ny en gledens dag for oss i SRBG, skriver Tsetsis videre.


Bru-saken i Beitstad har blitt årets store politiske snakkis i Trøndelag.

Vil jobbe med kineserne

Entreprenør Odd Einar Kne kan få oppdrag for 10 millioner kroner av det kinesiske selskapet som vil bygge i Beitstad. Kne ber fylkespolitikerne snu.