Hevet kontrakt etter at søpla ikke ble hentet

Ny entreprenør vil snart være på plass for søppelhenting hos 12.000 husstander i Trøndelag.

Illustrasjonsfoto  Foto: Johan Arnt Nesgård

Nyheter

En del kunder hos Innherred renovasjon opplevde i mellomjula at søpla ikke ble hentet. Utfordringer med sykdom, værforhold og uenigheter ble forklart som årsaken til dette.

Uenighet mellom selskapene

Det er Retur AS som har vært underleverandør på de berørte rutene.  Stig Fjærli er daglig leder i Retur AS, noe de har gjort siden oktober 2016. Fjærlig mener uenigheten mellom de to selskapene i all hovedsak handler om HMS.

- Det er en del godkjente private veger som ikke egner seg til å kjøre søppelbil på. Noen av dem er veldig smale og mangler snuplass, sa Fjærli til Trønder-Avisa i mellomjula.


Uenighet om kontrakt gjør at søpla blir stående

En del kunder har opplevd at søpla ikke har blitt hentet i det siste. Utfordringer med sykdom, værforhold og uenigheter rundt kontrakten er bakgrunnen for dette.

 

Onsdag denne uken møttes partene til et forhandlingsmøte hvor det ble bestemt at kontrakten mellom selskapene avvikles fra 5. februar, skriver Innherred Renovasjon i en pressemelding. Partene ønsker ikke å gå nærmere inn i detaljene rundt grunnlaget for oppsigelse.

Overtar ansvaret

Fra 5. februar vil Innherred Renovasjon ta ansvar for drift av innsamlingen. Stig Fjærli, daglig leder i Retur AS, forsikrer at tjenesteleveransen vil bli fulgt opp i henhold til kontrakt frem til overgangen. Organiseringen av arbeidet etter 5. februar vil Innherred Renovasjon komme tilbake til.