Ulykkesfregatten var på vei til Skottland

Den havarerte fregatten Helge Ingstad var ikke på vei til marinebasen Haakonsvern, slik Forsvaret sa, men trente på mer kompliserte farvann innaskjærs.

Den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad kolliderte med oljetankeren TS Sola fredag 8. november 2018. Fredag bekreftet Forsvaret at fregatten likevel ikke var på til marinebasen Haakonsvern som tidligere opplyst. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix 

Nyheter

Helt siden forliset om natten til 8. oktober har den offisielle forklaringen vært at fregatten var på vei hjem etter øvelsen Trident Juncture. Målet var hjemmebasen Haakonsvern i Bergen. Fredag opplyste imidlertid Forsvaret at dette ikke var riktig, skriver Bergens Tidende.

– Skipet var ikke på vei til Haakonsvern. De var på oppdrag, på vei til neste post etter Trident Juncture. De valgte å seile kysten og ikke havet, sier flaggkommandør Rune Andersen som er sjefen for den norske marinen.


Havarikommisjonen: Fregatten forvekslet tankskipet med terminal

Besetningen på fregatten KNM Helge Ingstad trodde i forkant av kollisjonen at tankskipet Sola TS var «et stasjonært objekt», ifølge Havarikommisjonen.

 

I en SMS til avisen skriver informasjonsoffiser Thomas Gjesdal at det «beklageligvis har vært feilinformasjon om KNM Helge Ingstad var på vei til Haakonsvern eller ikke».

Den norske fregatten var en del av NATOs stående styrke SNMG1 og hadde vært sammen med fregatter fra Belgia, Danmark og Portugal da Trident Juncture var over. Mens de andre skipene satte kurs rett mot Dundee i Skottland, ville ledelsen på Helge Ingstad benytte anledningen til å trene i norske farvann.

– De ønsker å seile mest mulig på norskekysten, for å opprettholde kompetanse og trening. Dette er vanlig, sier flaggkommandør Andersen.


Fregatten Helge Ingstad synker

Fregatten Helge Ingstad ligger nå nesten under vann. Flere vaiere som har holdt fregatten på plass, har røket, opplyser Forsvaret

 

Som tidligere seilte fregatten med det automatiske identifikasjonssystemet avslått på nesten hele turen i fjordene på Vestlandet. Dermed var skipet bare synlig for andre båter på radar og for trafikksentralen på Fedje.