Et lyspunkt for brukerne

Onsdag delte pasient- og brukerombudet i Nord-Trøndelag ut sin fjerde pasient- og bruketilfredshetspris. For andre gang var det Nærøy kommune som var mottaker av prisen. Denne gang for dagtilbudet Lyspunktet.

Therese Hamlandsø, Grethe Kvisterø og Bärbel Klauert mottok Pasient- og brukertilfredshetsprisen for 2014 i Nord-Trøndelag fra Kjell J. Vang på onsdag.  Foto: Morten Wengstad/Ytringen

Nyheter

Dagtilbudet Lyspunktet som psykiatritjenesten i Nærøy kommune driver er ganske så unik i nordtrøndersk målestokk. Tilbudet holder åpent dag og natt, og her kan alle som ønsker å møte noen de kan prate med eller bare ha et sted å gå til komme når de vil.

Dette unike tilbudet har blitt lagt merke til også hos Pasient- og brukerombudet i Nord-Trøndelag. De deler årlig ut sin pasient- og brukertilfredshetspris. Dette er en pris som deles ut til personer, institusjoner eller organisasjoner som gjør hverdagen lysere for pasienter og brukere av helsetjenester i fylket. Pasient- og brukerombud Kjell J. Vang sier at et av kriteriene er at prisvinneren er et eksempel for andre, og det mener han i høyeste grad Lyspunktet har blitt.

– Ombudet skulle gjerne ha sett at alle kommunene hadde kopiert Nærøy og etablert et tilsvarende tilbud for folk som trenger denne typen lyspunkt, sa Vang da han onsdag tok turen til Nærøy for å dele ut årets brukertilfredshetspris til Lyspunktet. Prisen deles ut på bakgrunn av innspill fra brukere av helsetjenester i hele fylket.

Andre pris

Dette var for øvrig andre gang Kjell J. Vang har vært i Nærøy for å dele ut en pris av denne typen. De aller første som fikk prisen var aktivitørene på Nærøy bo- og behandlingssenter, og nå gikk altså prisen til Lyspunktet. Vang trakk blant annet fram at tilbudet har lave terskler og det er både brukerorientert og brukerstyrt. Det er også brukt av mange og ikke minst er det tilgjengelig når noen har bruk for tilbudet.

Det var psykiatrisk konsulent Grethe Kvisterø, som er ansvarlig for dagtilbudet, og brukerne Bärbel Klauert og Therese Hamlandsø som tok imot prisen på vegnet av alle ansatte og brukere på Lyspunktet, og de var veldig glad for hederen som ble gjort Lyspunktet til del. Prisen består av en diplom og et maleri, samt en blomsterbukett

Prisoverrekkelsen ble markert med koldtbord og kaker for både ansatte og brukere.

Mange henvendelser

Også ordfører Steinar Aspli deltok på overrekkelsen og han er stolt over at Nærøy kommune har fått to av fire brukertilfredshetspriser.

– Dette viser at vi har et godt tilbud som har fokus på brukerne og stor deltakelse fra både ansatte og brukere, sa Aspli etter prisoverrekkelsen.

Samtidig som kommunen har fått to slike priser kunne Kjell J. Vang også fortelle at det generelt sett kommer mange henvendelser til Pasient- og brukerombudet fra Nærøy.

– Ettersom mesteparten av henvendelsene til oss beror på noe som folk ikke er helt fornøyd med, kan det kanskje se litt motsetningsfullt ut at prisen havner her. Men vi har ingen indikasjoner på at tjenestene her er dårligere enn i andre kommuner. Derimot kan det virke som at ombudet er relativt godt kjent blant befolkninga. Og det synes vi jo er bra, sa Vang. Steinar Aspli besvarte dette med at han tror at nærøyværingene er engasjerte og at det er grunnen til at de er godt representert når det gjelder henvendelser til Pasient- og brukerombudet.