Pilot-prosjekt punkterer

Statens vegvesens nye metode å legge asfalt på kan være grunnen til at mer enn 40 biler har punktert i Lierne de siste ukene.

Ove Sandvik og Sandvik Bilverksted har lappet sammen dekk på over førti biler de siste ukene.   Foto: Bengt Steinar Nordbakk

Bilene skal egentlig ikke kjøre på pukken, men må som bildet viser gjøre det i deler av kommunen likevel. Massene som brukes er grovere enn vanlig pukk. Bildet er tatt i Kvelia, hvor arbeidet med vegen nettopp startet.  Foto: Bengt Steinar Nordbakk

Nyheter

Statens vegvesen har de siste tre ukene jobbet med å legge ny asfalt i Lierne. I forbindelse med arbeidet har mange biler punktert fordi hjulene har kommet i kontakt med skarp pukk. Til nå har Sandvik Bilverksted i Nordli lappet sammen dekk på omtrent 40 biler.

– Det er verst for dem som punkterer på to hjul samtidig. Da må vi hente hjulene og la bilen stå igjen uten hjul til vi har lappet dem, sier daglig leder Ove Sandvik.

Han anslår at bilverkstedet har fått inn mellom to og fire biler daglig de siste ukene.

Asfaltarbeidet i kommunen er ikke ferdig ennå, så Sandvik forventer at rushet på verkstedet fortsetter i ukene som kommer.

– Folk er ikke alltid like blide når de kommer, forteller Sandvik.

Kommunens biler rammet

Ifølge Sandvik har pukken gått verst utover turister med bobil og campingvogner. Hjemmesykepleiens biler i kommunen har imidlertid også fått gjennomgå.

– Vi har måttet lappe fem–seks dekk på to biler, forteller leder Elin Danielsen for hjemmesykepleien i Lierne kommune.

– Hvordan reagerer hjemmesykepleierne på det?

– De synes vel ikke det er det de skal bruke arbeidstida si på. Det er vel bedringen i sikte som holder motivasjonen oppe, sier Danielsen.

40 km ny asfalt

Den vesle kommunen får i alt 40 km nyasfaltert fylkesveg i løpet av sommeren, og det nye vegdekket er lenge etterlengtet. Akkurat nå jobber Vegvesenet med strekningen Støvika-Eidet på fv. 34 gjennom Nordli sentrum, men fylkesvegen er ferdig asfaltert om ikke lenge. Deretter starter de med Kvelivegen. Arbeidene er ikke ferdig før i slutten av september.

Vegen som bygges i Lierne er spesiell. Statens vegvesen tester nemlig en helt ny metode for asfaltering på noen av strekningene.

Enkelt forklart går metoden ut på at det øverste laget på den gamle asfalten freses av. Så freses pukk inn i det som er igjen av gammel asfalt, før noe av den gamle asfalten og ny asfaltmasse blir blandet inn i bærelaget. Målet er sterkere veg, økt gjenbruk av asfalt og kostnadseffektivitet.

– Det høres ut som om det har skjedd i forbindelse med denne prosessen, sier seksjonsleder Tor Asbjørn Lunaas for asfalt i Statens vegvesen om punkteringene.

Søling av pukk

Trafikken skal ikke slippes på vegen før asfaltdekket er helt ferdig, så Lunaas tror punkteringene skyldes at noe av den pukken – som altså er grovere enn vanlig pukk – har blitt sølt over i feil kjørebane. Han vet ikke hvor vanlig det er at det skjer, siden Statens vegvesen ikke har erfaring med denne type veibygging før nå.

– Vi prøver å søle så lite som mulig, men det er smale veger, så det er ikke bestandig så enkelt. Vi vil ta en runde med entreprenøren om det for å se hvordan vi kan gjøre det annerledes, sier Lunaas, som synes det er leit at pilotprosjektet får negativ avisomtale på grunn av punkteringene.

– Vi synes det er et veldig spennende prosjekt. Det er kjedelig at dette skjer, for vi ønsker så klart at arbeidet skal gå så smidig som mulig og uten komplikasjoner for trafikantene, sier han.