Satser på valg-TV

Under høstens valgkamp vil Trønder-Avisa kjøre fem studiosendinger med lokalt valgstoff og ett folkemøte fra Magneten i Levanger.

I studio: Journalist og programleder Erik Waatland under en prøve på #trøndervalg.  Foto: Johan Arnt Nesgård

Nyheter

– Vi tror dette vil gi velgerne en ny mulighet til å komme tettere inn på valgkampen. Samtidig vil det også gi politikerne en mulighet til å kunne kommunisere mer direkte med velgerne, sier politisk redaktør John Arne Moen i Trønder-Avisa.

Samme mal som Trønderball

Det er første gang mediehuset gjør en slik satsing med TV-sendinger under valget. Sendingene vil bli bygd på samme modell som Trønderball, som har blitt en suksess med over 3.000 ukentlige seere i uka bare på nettutgaven. I tillegg har den blitt sendt på Trønder-TV sin kanal på Altibox som har 1.000 daglige seere.

– Vi har et ønske om også å prøve ut TV-formatet i en annen kontekst enn fotball. Da var valget en god anledning, sier Moen.

Det vil bli laget følgende studiosendinger:

- Steinkjer-valget med innslag fra Snåsa

- Valget i Levanger

- Valget i Verdal

- Kommunereformen

- Fylkestinget

– I tillegg vil det bli et folkemøte fra Magneten og en oppsummering dagen etter valget, sier Moen.

Studiosendingene vil bli bygget opp med to til tre reportasjer for hver sending. Disse vil i all hovedsak by på folkelige innslag med om dagligliv og miljø for nordtrønderske velgere.

Samarbeid med Trønder-TV

Sendingene vil bli produsert i samarbeid med Trønder-TV, hvor Trønder-Avisa eier 50 prosent av aksjene. Opptakene vil bli gjort i lokalene til Filmfabrikken i Levanger. Moen håper programmene vil falle i smak hos seerne, og gir mediehuset en god mulighet til å viske ut skillet mellom nett og papir i enda større grad.

– Vi legger ned store ressurser i dette og tror det vil bringe dekningen av lokalvalgkampen et godt skritt videre, sier Moen.