En av få kvinner på toppen

STJØRDAL: Da Berit Kjeldsbergs far spurte om hun ville overta familiebedriften Kjeldsberg AS hadde hun to vekttall i bedriftsøkonomi. Hun sa ja på flekken.
Nyheter

– Jeg er sånn som person. Jeg må ta utfordringer. Spør ei venninne meg om å gå Birkebeineren så klarer jeg ikke å si nei – selv om jeg forbanner hver treningsdag jeg må bruke på å klare det. Men så klarer jeg det, og seieren jeg føler da er en fantastisk herlig følelse.

Dame som tør

Og at Berit takler utfordringer har hun bevist gang på gang. I 16-årsalderen ville hun bli tegner, men ble møbelsnekker. Så ønsket mannen hennes å seile jorda rundt, og året på seilskuta "Svanhild" er ifølge henne selv det beste hun har gjort. – Vi var 60 personer til sammen på båten og jeg tenker alltid tilbake på den turen som den beste investeringen jeg noensinne har gjort – og kanskje var det denne seilasen som gjorde at faren min fikk tro på at jeg var den som kunne overta familieselskapet, forklarte Kjeldsberg foran 700 kvinner på gårsdagens kvinnekonferanse.

Overtok på sparket

Etter seilasen jobbet Kjeldsberg som journalist i Florø – og i 1999 kom telefonen fra far Francis Kjeldsberg. – Jeg tror jeg holdt på å dette av stolen da han spurte meg om å overta bedriften, men jeg takket ja med en gang, men påpekte samtidig til faren min at jeg ikke kunne økonomi. Berit var da én av seks etterkommere Kjeldsberg, og faren kom med det klokeste svaret hun noen gang har fått: – Det finnes nok av økonomer i verden, men bare seks som kan overta bedriften vår.

Få kvinnelige ledere

Dermed overtok Berit bedriften for sju år siden, og angrer ikke. Hun leder i dag en bedrift som omsetter for 3.7 milliarder årlig. Men hun synes det er trist at hun nærmest aldri treffer andre kvinnelige ledere i samme posisjon som hun selv er i. – I Trondheim treffer jeg ingen. Det er beklagelig. Undersøkelser viser at jo større bedriftene er og desto flere ansatte, desto færre kvinnelige ledere. Og nå har jo tiltak blitt satt i gang for å få med flere kvinner styrer og stell, blant annet "Kvinnebasen". Problemet er bare at menn ikke bruker denne basen. De har sitt eget nettverk – og det er der vi må stikke oss frem, understreket konserndirektøren ovenfor en lydhør forsamling.

– Må våge mer

Hennes budskap var klart i løpet av gårsdagen: Kvinner må få mer innflytelse, posisjon og status, og de må våge. – Mitt beste råd er: Bryt ned dine egne barrierer. Man må våge å legge fra land for å komme til nye havner.