Heder til Norsk Navigasjon

Norsk Navigasjon ble i går tildelt prisen «Årets kommunikator 2009» under Drivhuskonferansen.
Nyheter

Om prisen heter det at «årets kommunikator er en pris som er opprettet for å stimulere til økt oppmerksomhet på fagfeltet markedsføring og kommunikasjon. Prisen kan deles ut til en person, en virksomhet, til et lag eller en organisasjon som har vist noe utenom det vanlige på dette området.»

Tidligere vinnere er Bjarne Brøndbo, Arnulf Haga og Bjarne Håkon Hanssen.

Norsk Navigasjon får prisen fordi de har «en intelligent kobling mellom virksomhetens navn, visuelle uttrykk, historier og produkt. Dette et unikt eksempel på en virksomhet som lever merket», sier juryen i sin begrunnelse.

100 år gammel logo

– I logoen vår har vi et bilde av en av våre forbilder, nemlig Roald Amundsen. Amundsen symboliserer mye av det vi står for, sier daglig leder Jan Ivar Sandnes.

– Vi har fulgt Amundsens prinsipper om planlegging, gjennomføring og rapportering når vi har laget våre produkter, sier han.

Bildet Norsk Navigasjon bruker i sin logo ble tatt på Sydpolen i desember 1911. I forbindelse med hundreårsjubileet har de planlagt sin egen sørpolsekspedisjon.

– Forberedelsene går som planlagt, treningen er i gang, sier Sandnes.

– Oppmerksomheten rundt turen har tatt litt av, og det har kommet ganske fort, innrømmer han, men understreker at de ser muligheter til å bruke erfaringene videre.

Samhold

– Fysikk og helse har plutselig blitt veldig viktig i bedriften, og samhold har blitt enda viktigere enn før. Kanskje må vi ligge trangt i et lite telt, og det gjør noe med samholdet, sier Sandnes.

– De personlige grensene blir flyttet, og det store målet krever både fysikk og psyke. Vi er glade for å ha med Børge Ousland på laget, som skal ha samlinger med oss to ganger i året fram mot turen, sier han.