Dårlig søvn kan gi fibromyalgi

Kvinner som ofte har problemer med å sove har mye høyere risiko for å utvikle fibromyalgi.

  Foto: Apb

Nyheter

Det viser en stor norsk studie basert på tall fra Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag.

Paul Jarle Mork og Tom Ivar Lund fra institutt for bevegelsesvitenskap ved NTNU har studert hvorvidt dårlig søvn er en risikofaktor for å utvikle fibromyalgi eller en følge av smertene. For å finne svarene gikk forskerne gjennom data fra over 12.000 kvinnelige deltakere i HUNT-studien.

- Vi fant ut at søvnproblemer er en vesentlig risikofaktor for kroniske muskel- og skjelettplager, selv etter at det er tatt hensyn til andre faktorer som fysisk aktivitet, røyking, alder, fedme og psykisk velvære, sier Mork til forskning.no.

- Sammenhengen er svært sterk. For de over 45 år som sier at de ofte eller alltid har problemer med søvnen, ser vi en femdobling av risikoen for å utvikle fibromyalgi, sammenlignet med de som ikke har søvnproblemer, legger Mork til.

Viktig å behandle tidlig

Han påpeker at også andre lidelser ser ut til å kunne henge sammen med hvor godt vi sover, og viser til at en nylig studie fra HUNT-undersøkelsen viser at søvnproblemer også ser ut til å påvirke risikoen for hjerte- og karsykdommer.

- Dersom søvnproblemene kan oppdages og behandles tidlig, vil man kanskje kunne redusere risikoen for både fibromyalgi og andre kroniske sykdommer, sier Mork.

Lavere smerteterskel

Det kan være mange mulige faktorer til hvorfor søvn og smerte henger sammen:

- Eksperimentelle studier har vist at mennesker som blir hindret i å sove ganske raskt får en lavere smerteterskel, og økte nivåer av en del inflammatoriske markører, forklarer Mork, som mener at dette antyder at det skapes en betennelsestilstand i kroppen.

- Det er tenkbart at de samme mekanismene spiller inn i utviklingen av fibromyalgi, sier Mork.

Han påpeker imidlertid at det antagelig også er en rekke andre faktorer som spiller inn. Det er heller ikke slik at alle med fibromyalgi har søvnproblemer eller at søvnvansker alltid leder til smertelidelser.

Tips til god søvn

Å få bukt med søvnproblemene betyr ikke at man må ty til sovemedisin, mener Mork. Her er hans tips til bedre søvn:

•Unngå koffein de siste timene før leggetid. Husk at virkningen ofte varer mye lenger enn folk tror – opptil 5-6 timer etter at kaffen er drukket.

•Mosjoner regelmessig, men ikke rett før du skal legge deg.

•Ikke jobb på datamaskinen like før leggetid.

•Ikke se filmer eller driv med annet som gjør deg følelsesmessig engasjert i timen før du legger deg.

•Gå til sengs og stå opp på samme tid hver dag, også i helgene.

•Sørg for at soverommet er stille og har riktig temperatur.