Mann trodde i et halvt døgn at kona var død

Mannen oppfattet beskjeden fra Sykehuset Levanger som at hans kone var død. Litt over et halvt døgn senere ringte den «døde» hjem.

  Foto: Johan Arnt Nesgård

Nyheter

Sist søndag morgen ble en kvinne i 70-årene fra Innherred lagt inn på Sykehuset Levanger med kragebeinsbrudd. Etter omfattende undersøkelser, deriblant røntgen, ble det bestemt at kvinnen skulle opereres samme formiddag.

Kvinnens ektemann fikk ikke forståelse av at operasjonen var risikofylt – og fikk beskjed av sykehuset om at han bare måtte ta kontakt i løpet av ettermiddagen, for å høre hvordan operasjonen hadde gått.

Trodde kona var død

Ektemannen ventet til sent på ettermiddagen før han ringte til sykehuset – fordi han hadde mer lyst til å snakke med kona enn en sykepleier etter at operasjonen var ferdig.

Men det som skulle være en hyggelig samtale med den nyopererte ektefellen, ble starten på et halvt døgns sammenhengende mareritt.

– Da jeg spurte etter kona, fikk jeg beskjed om at hun dessverre ikke hadde våknet opp igjen etter narkosen. Jeg fikk et sjokk som vanskelig lar seg forklare med ord, sier ektemannen til Trønder-Avisa.

Han la på telefonen etter den sjokkbeskjeden.

Mannen oppfattet hele telefonsamtalen som et rent dødsbudskap, og han ble så «satt ut» at han ikke spurte om hva som hadde gått galt under operasjonen.

– Jeg hadde aldri forestilt meg at hun kunne dø under en kragebeinsoperasjon, og jeg ringte umiddelbart rundt til resten av familien for å varsle om det uventede dødsfallet, sier han.

Mannen understreker at han aldri var i tvil om at ektefellen virkelig var død etter samtalen med Sykehuset Levanger.

I løpet av kvelden var de fleste av familiemedlemmene på plass hjemme hos mannen, som tross sjokket var innstilt på at kona måtte få en verdig begravelse før jul. Familien var også veldig innstilt på at de ønsket å ta et siste farvel med avdøde på sykehuset mandag.

Kona ringte hjem

Like før avreisen til sykehuset mandag formiddag, fikk mannen en telefon som virkelig kom som et sjokk.

– Det var min såkalte avdøde kone som ringte hjem for å fortelle hvordan det hadde gått etter operasjon. Hun var helt uvitende om sjokktilstanden familien hadde vært preget av i over et halvt døgn, sier mannen, som naturligvis ble målløs da kona ringte.

Kona er nå utskrevet fra sykehuset, og ekteparet prøver å legge marerittet bak seg. Hvordan misforståelsen kunne oppstå, har ikke ektemannen fått noen forklaring på.

Etter det ekteparet forstår, skal kona ha hatt store problemer med å våkne etter narkosen, og ble derfor lagt i respirator i en periode. Men å ordlegge seg på en slik måte at informasjonen ble oppfattet som et dødsbudskap, opplever ektemannen som sterkt kritikkverdig av sykehuset.

– Åpenbar misforståelse

Informasjonssjef Trond Skillingstad (bildet) i Helse Nord-Trøndelag mener det må ha oppstått en alvorlig misforståelse mellom mannen og Sykehuset Levanger. Skillingstad synes det er svært beklagelig at informasjonen fra sykehuset har blitt oppfattet som et dødsbudskap, og har full forståelse for at misforståelsen ble oppfattet som et sjokk for familien.

– Etter det jeg har fått avklart, har vi aldri sagt at kvinnen var død, men små ord kan gi veldig stor forskjell i betydningen, og ektemannen kan nok ha misforstått og oppfattet samtalen med sykehuset som et dødsbudskap. Det synes jeg er svært beklagelig, sier Skillingstad.

Han sier at Helse Nord-Trøndelag ta kontakt med familien for å rydde opp i misforståelsen.

Mange klagesaker

Fylkeslege Marit D. Kverkild forteller at en rekke av de klagesakene hun mottar, nettopp omhandler misforståelser mellom helsepersonell, pårørende og pasienter.

– Det er veldig viktig at helsepersonell snakker et språk som alle forstår. Jeg har ingen problemer med å se at denne saken har vært til stor belastning for kvinnens familie, sier Kverkild.

Fylkeslegen understreker at helsepersonell må forsikre seg ekstra grundig om at mottakeren virkelig forstår alt som blir sagt. I denne saken mener Kverkild det ikke er grunn til å betvile at ektemannen har oppfattet samtalen med sykehuset som et dødsbudskap.

– Med tanke på den belastningen ektemannen og familien har vært utsatt for, bør Helse Nord-Trøndelag nå komme med en beklagelse, sier Kverkild, som aldri har opplevd en tilsvarende sak.