- Jeg trodde ikke mine egne ører

Geir Andreas Bragstad Robertsens bil var for stygg til å kunne kalles veteranbil, ifølge Gjensidige.

  Foto: Geir Andreas Bragstad Robertsen

Nyheter

Bilentusiasten fra Inderøy sitter i styret til bilklubben Custom Cowboys, og har skrevet om episoden på klubbens nettside.

I fjor vinter kjøpte han en 1972 Oldsmobile Vista Cruiser. Ettersom bilen hadde en uoriginal motor fikk han ikke godkjent bilen som veteran hos Gjensidige i Steinkjer.

– Jeg fikk tilbud om å tegne en vanlig bilforsikring, men dette endte opp på svimlende 12.000 kroner årlig, på en forsikring som i utgangspunktet bare skulle koste 500 kroner, sier Bragstad Robertsen.

Han gikk da til forsikringsselskapet Tryg, hvor han fikk tegne veteranforsikring på bilen.

Trodde det ordnet seg

Et halvår senere skaffet Bragstad Robertsen seg en tyskprodusert kabriolet som han også ville forsikre. Da Trygs prisforslag ble i overkant dyrt for ham, forsøkte han seg på Gjensidige igjen.

– Og der var mulighetene endeløse. Ikke bare skulle jeg få forsikringen på cab-en for 3.000 kroner, men de ville også ha meg tilbake som kunde mot at de kunne tilby meg veteranforsikring på begge veteranbilene mine. Uoriginal motor skulle da ikke være et problem ifølge den snille damen bak skranken. Det eneste jeg måtte gjøre var å sende inn et enkelt søknadsskjema og bilder av Vista Cruiser'n, sier han.

Det gjorde han samme dag, og regnet med at alt var i boks. Men noen uker senere fikk han en telefon fra Gjensidige om at takstmannen deres ikke hadde godkjent søknaden.

– Bilen var ikke pen nok

Mandag dro en fortvilet Bragstad Robertsen til Steinkjer for å møte takstmannen.

– Jeg tenkte han ville nekte meg forsikring grunnet en uoriginal motor, men det viste seg å være helt feil. Han bladde fram et par bilder av bilen der han påpekte at hjulene ikke var de som fulgte bilen fra fabrikken og at lakken på støtfangeren var avskallet. Jeg trodde ikke mine egne ører da han presterte å si «denne bilen er ikke pen nok til at den kan anses som en veteranbil». For å få veteranforsikring skal bilen visstnok være, og jeg siterer, «et smykke». Fyren hadde nesten fått bakoversveis da han så et bilde av interiøret der det manglet golvmatte, og at radioen i tillegg var utplukket, sier Bragstad Robertsen.

Gjensidige: – En seriøs aktør

Torfinn Lorentsen, som er takstansvarlig i Gjensidige, bekrefter at Robertsen ikke fikk tegne veteranforsikring hos dem.

– En bil som skal komme i betraktning som veteranbil hos oss skal være en minst 30 år gammel original bil som hverken er under ombygging eller restaurering, sier Lorentsen.

I tillegg skal årlig kjørelengde ikke overstige 3.000 kilometer.

Ifølge Lorentsen var denne bilen både under ombygging og den hadde uoriginale deler.

– Vi ga beskjed om at vi ønsket Robertsen velkommen som kunde når bilen var ferdig restaurert, sier Lorentsen.

Lorentsen sier at Gjensidige er en seriøs aktør når det gjelder veteranbiler, men at de ikke ønsker å være en billig forsikringsaktør for gamle biler.

– Dømte ut fra bildene

– Det stemmer greit nok det Lorentsen sier. Men det at bilen var under ombygging visste de ikke noe om da jeg kom med bildene. På møtet forklarte takstmannen at bilen ikke holdt mål ut fra bildene han hadde sett. Etter det forklarte jeg at bilen var under restaurering på nåværende tidspunkt, og dermed har de enda et påskudd for å ikke gi meg veteranforsikring, sier Bragstad Robertsen.

I forhold til argumentet om uoriginale deler reagerer han på at det først ble sagt at det skulle gå greit å forsikre bilen med uoriginal motor.

– Det var derfor jeg gikk tilbake til Gjensidige. Men så fikk jeg kontrabeskjed, det var visst ikke tilfelle likevel, sier han.

– Nok av andre selskap

Bilentusiasten har nå avskiltet bilen for å forsikre den som et restaureringsobjekt. Når bilen skal på veien igjen, er han i tvil om han vil gå en ny runde med Gjensidige.

– Jeg tviler på at bilen blir strøken nok for dem. Jeg kommer kanskje til å spørre om forsikring, men kommer ikke til å prøve hardt for å få det. Det er nok av andre selskap som vil forsikre bilen som en veteran og ikke som et utstillingsobjekt.

  Foto: Geir Andreas Bragstad Robertsen