Gå til sidens hovedinnhold

Sterk vekst for Trønder-Avisa: – Vi har styrket den spisse enden

Trønder-Avisas opplag økte med over 500 i andre halvår 2020.

Onsdag formiddag ble de offisielle opplagstallene landets aviser hadde i andre halvår 2020 offentliggjort.

Det er Mediebedriftenes landsforening som lager tallene.

For Trønder-Avisas del er fasiten en kraftig vekst. Avisa fikk et godkjent opplag på 18.414, noe som er 536 høyere enn i første halvår, og dermed en økning på omtrent 2,4 prosent.

– Dette er svært gledelige tall. Dette viser at vi har kommet oss gjennom korona-året 2020 på en god måte, sier nyhetsredaktør og påtroppende sjefredaktør Sivert Rossing i Trønder-Avisa.

Vekst i vanskelig år

Koronasituasjonen gjorde at Trønder-Avisa i 2020 opplevde stor økonomisk usikkerhet, fordi annonseinntektene falt kraftig. I en periode på våren måtte redaksjonen permittere de ansatte i 50 prosent. Som resten av mediebransjen har også Trønder-Avisa i store deler av 2020 gitt ut avis med hele redaksjonen på hjemmekontor.

– 2020 har også vært et annerledes-år innholdsmessig. I perioder har etterspørselen etter nyheter vært enorm. I andre perioder har samfunnet vært i stillstand, og dermed har det også vært mindre å skrive om. Jeg er imponert over hvordan journalistene har taklet dette året, sier Rossing.

I løpet av 2020 ble det også gjennomført endringer internt i redaksjonen.

– Vi har styrket den spisse enden, den løpende nyhetsdekningen på nett., for å sikre at vi er først og best på de viktigste nyhetene i vårt område. Så har vi også lagt om produksjonen av papiravisa, for å videreutvikle den som en dagsordensetter, en leseopplevelse og et samlingssted for de viktigste nyhetene. Vi evner å satse på begge deler, og det tror jeg abonnentene setter pris på, sier Rossing.

Alle avisene økte

Trønder-Avisa er nå organisert i konsernet TA Media. Også de andre avisene i konsernet kan skilte med opplagsvekst.

  • Namdalsavisa økte fra 10.565 i første halvår til 10.714 i opplag i andre halvår 2020, en vekst på 149.
  • Steinkjer-Avisa økte fra 4.571 til 4.625, en vekst på 54.
  • Inderøyningen økte fra 1.782 til 1.836, en vekst på 54.
  • Snåsningen økte fra 1.388 til 1.395, en vekst på 7.
  • iLevanger ble lansert i 2020, og har ikke registrert et opplag.

– Vi er veldig godt fornøyd med at samtlige aviser i TA Media har vekst i opplaget i et veldig krevende år. I tillegg lanserte vi rett før jul ei ny lokalavis i Levanger, som har fått fantastisk mottakelse i lokalsamfunnet og som i skrivende stund har omkring 1800 betalende abonnenter, sier John Arne Moen, konsernsjef i TA Media.

Amedia-økning

Høsten 2020 inngikk Trønder-Avisa et strategisk samarbeid med Amedia, etter 10 år samarbeid med Polaris. Også i resten av Amedia-systemet er opplagstallene positive. Det totale opplaget for Amedias aviser økte med 43.036 fra andre halvår 2019 til andre halvår 2020, og Amedia setter nå ny opplagsrekord, med 706.983 i totalt opplag.

Kommentarer til denne saken