– TINE er en av Norges største brukere av emballasje, derfor har vi også et stort miljøansvar. Vi lever av naturen, og all innovasjon som kan redusere omfanget av plastavfall på fastland eller hav, kommer miljøet til gode, uttaler bærekraftsrådgiver i TINE, Elisabeth von Krogh i en pressemelding.

I første omgang er det forbrukere på Østlandet som teste ut den nye korkløsningen. 10.000 liter melk er fylt på kartonger hos TINEs meieri på Kalbakken i Oslo, og som snart ventes å komme ut i butikk.

– Vi håper at TINE og andre store emballasjebrukere kan være med å inspirere og motivere både forbrukere og andre aktører i bransjen til å bli med på denne spennende reisen. Vi er overbevist om at fremtidens løsninger er både mer miljøvennlige og funksjonelle, uttaler Krogh.

Endringene henger sammen med det nye plastdirektivet til EU (SUP-direktivet), som også har ført til at for eksempel Coca-Cola har endret korkene på brusflaskene sine.