Trønder-Avisa lanserer ny nettavis og papiravisa får helt nytt design

Tirsdag går en helt ny nettavis på lufta, og torsdag kommer papiravisa i ny drakt. – Vi moderniserer redaksjonen, sier sjefredaktør John Arne Moen.

DEL

I februar inngikk Trønder-Avisa en samarbeidsavtale med Amedia, etter ti års samarbeid med Polaris.

Det ble starten på en omfattende omlegging av organisasjonen, som blant annet innebærer at de fleste tekniske systemer er byttet ut.

Denne uken kommer endringene til syne. Tirsdag klokken 11 lanseres Trønder-Avisas nye nettavis, som nå produseres med Amedias systemer. Torsdag kommer den første papirutgaven etter overgangen.

Leserne vil merke at begge produktene ser litt annerledes ut.

– Vi fornyer både nettavisa og papiravisa med nytt design, som vi tror og håper leserne liker. Vi tar i bruk grafiske profiler og tekniske løsninger som Amedia med stor suksess har rullet ut over hele landet, sier sjefredaktør John Arne Moen i Trønder-Avisa.

Nye apper

Samtidig som den nye nettavisa gikk live ble også en ny nyhetsapp lansert for iOS. På sikt vil du i den nye appen selv kunne velge hvilke tema du skal få pushvarsler om. Last ned appen nå for å holde deg oppdatert.

For Android kommer den eksisterende appen til å bli oppdatert til ny versjon i løpet av noen dager.

Innholdsutvikling

De nye løsningene forenkler produksjonsprosessen for journalistene. Gjennom Amedia får også Trønder-Avisa tilgang til en rekke verktøy for å måle hvor godt artikler faktisk leses, og hvor stor interesse de fanger i ulike lesergrupper.

– Hele mediebransjen har jobbet for lite med innholdsutvikling. Nå setter vi i gang et målrettet arbeid for å treffe leserne våre bedre, og for å nå nye lesergrupper. Særlig viktig blir det å sikre at også dem under 40 år blir avislesere, sier sjefredaktøren.

Redaksjonen har dessuten organisert seg litt annerledes. Den største endringen siden nyttår er at det satses mer på nyheter.

– Vi har lagd en egen gruppe som jobber med de raske nyhetene. Vår ambisjon er at vi alltid skal være først med hendelser og viktige nyheter i Nord-Trøndelag, sier Moen.

I forbindelse med omleggingen til ny nettavis, byttes Schibsteds innloggingsverktøy SPiD ut med Amedias aID. Av rent praktiske årsaker tar det noen uker å gjennomføre dette, og derfor blir alt innhold på Trønder-Avisas nettside gratis for alle i en periode.

Satser på debatt

I den nye papiravisen som kommer torsdag, gjøres det en stor endring. Det er at meningsstoffet igjen flyttes fremst i avisa.

– I slutten av juni lanserte vi Trønderdebatt sammen med tre andre mediehus. Det har vært en formidabel suksess, og på under tre måneder har vi klart å skape en felles offentlighet for Trøndelag. For en avis med sterke meningsbærende tradisjoner som Trønder-Avisa er det helt naturlig at vi også viser fram denne debattsatsingen tydeligere i papiravisa, sier Moen.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken